27 Iulie 2011

Viata dupa imobiliare: Seful Colliers isi face scoala de start-up-uri



In toamna anului trecut, Bogdan Georgescu preda sefia companiei Colliers International, liderul pietei de consultanta imobiliara, Ilincai Paun, iar el ramanea doar actionar in cadrul firmei. Dupa aproape 15 ani petrecuti in real estate, Georgescu si-a indreptat atentia catre domeniul educatiei si, impreuna cu un fost coleg de facultate, a pus bazele unui incubator de afaceri.

De la imobiliare la educatie

In urma cu un an, Bogdan Georgescu (foto) isi lua o vacanta de doua luni. Recunoaste acum ca s-a gandit chiar sa plece din tara si a vizitat mai multe orase pentru “a testa” daca ar putea locui acolo. A aparut apoi un proiect pe zona de educatie si a decis sa mai dea o sansa Romaniei. In toamna, a cedat oficial sefia companiei Colliers colegei sale, Ilinca Paun, desi procesul de succesiune incepuse cu un an inainte.

“Eram obosit. Dupa 15 ani de munca, in care n-am avut timp de nimic altceva, am simtit ca este momentul sa las pe altcineva in locul meu. Pentru o companie, este benefic sa schimbi din cand in cand seful. Eu deja ma repetam, era nevoie de cineva cu forte proaspete, dar care sa inteleaga si sa pastreze directia si valorile firmei”, povesteste Georgescu.

Asa ca si-a indreptat atentia catre educatie, unul dintre noile sale proiecte si parte a celor sase idei de afaceri numindu-se “Teach for Romania”, dupa modelul “Teach for America”, un proces educational care se defasoara in Statele Unite de 20 de ani.

Proiectul consta in atragerea celor mai buni absolventi de la cele mai bune facultati, pregatirea lor timp de cateva luni, pe perioada verii, si plasarea, pentru doi ani, in scoli publice. Romania ar urma sa fie a 20-a tara care aplica acest program, Bogdan Georgescu purtand deja discutii cu reprezentantii Ministerului Educatiei.

“Am vrut sa fac ceva nou in domeniul educatiei, sa «dau ceva inapoi». Chiar daca suna dur, locul in care te nasti determina succesul in viata. Nivelul de educatie iti determina sansele si sunt multe persoane care se nasc in cartiere marginase sau in orase slab dezvoltate, care merg la scoli nu foarte bune, cu profesori nu foarte bine pregatiti”, afirma el.

O componenta de baza a pregatirii absolventilor va fi cea a invatarii leadershipului, care lipseste cu desavarsire in sistemul de invatamant romanesc. Scopul final al proiectului "Teach for Romania" este ca fiecare elev roman sa primeasca o educatie de calitate si sa intre la facultatea la care isi doreste, astfel incat sa nu mai existe licee unde jumatate dintre elevi sa pice examenul de bacalaureat.

“Ceea ce s-a intamplat anul acesta la BAC este inadmisibil. Ma intreb oare daca directorii liceelor unde au picat toti elevii au demisionat? Cred ca asa ar fi fost corect”, este de parere Georgescu. El recunoaste insa ca situatia actuala este un factor care incurajeaza proiectul pe care il are in pregatire.


15 tineri pentru 6 idei de afaceri

Dintr-un total de 12 idei de business, cei doi parteneri, Bogdan Georgescu si Tudor Chindea, au ales sase pentru a le testa. A urmat apoi procesul de recrutare al echipei, in cadrul caruia au fost alesi 15 tineri, studenti si masteranzi, urmand sa fie recrutati si cativa coordonatori de proiecte. Dintre cei 15 tineri, 12 studiaza in Romania, iar ceilalti trei in Olanda si Marea Britanie. Procesul de recrutare nu a fost unul clasic, ci s-a bazat in special pe aplicatiile venite prin intermediul paginii de Facebook.

“CV-urile clasice sunt depasite. Toate arata la fel si nu spun nimic cu adevarat despre cel care aplica”, explica Bogdan Georgescu. In total, au aplicat 55 de tineri, dintre care aproximativ 30 au fost chemati la interviuri. In final, au ramas 15, cu varste cuprinse intre 19 si 24 de ani.

Pe durata verii, ei vor testa cele sase idei de afaceri, urmand ca in luna octombrie sa fie facut bilantul. Cele sase idei se refera la telecomunicatii, resurse umane, un magazin online, la care se adauga trei idei in domeniul educatiei: doua sociale si unul “nesocial”.

Fiecare proiect va avea un coordonator, Bogdan Georgescu fiind in prezent in proces de recrutare. “Cel mai probabil va fi o persoana cu varsta apropiata de 30 de ani, cu experienta in management. In functie de ideile care vor ramane, vom alege si profilul project managerului”, afirma el.

Initial, ideile de afaceri vor necesita investitii de “sute de mii de euro”, insa Georgescu estimeaza ca pe viitor, odata cu dezvoltarea acestora, investitiile se vor ridica la “cateva milioane de euro”, nefiind exclusa nici atragerea unor fonduri de investitii.

“In martie anul viitor vom avea o lansare a produsului final catre clienti si peste un an sper sa ne dezvoltam atat de mult incat sa avem nevoie de investitii externe. Cateva fonduri de investitii cu activitate regionala si-au manifestat deja interesul pentru ideile nascute”, declara Georgescu.


"Colliers ramane copilul meu"

Desi activitatea sa este concentrata pe “scoala de start-up-uri”, denumita oficial Novel Ventures, Bogdan Georgescu spune ca nu se va retrage definitiv din Colliers, pe care il considera in continuare “copilul sau”.

“La Colliers ma voi ocupa de strategie si de clientii importanti, insa nu voi fi implicat in activitatea de zi cu zi a companiei. Insa Colliers ramane «copilul meu». Cand merg la birou, ceea ce acum se intampla mai rar, simt altfel aprecierea oamenilor”, precizeaza managerul.

Noul sau birou se afla deocamdata in cladirea America House, amplasata in Piata Victoriei, la doua statii de metrou de sediul Colliers, aflat in Floreasca Business Park. Georgescu merge o data sau de doua ori pe saptamana la Colliers pentru a discuta cu colegii ideile noi, insa isi doreste sa fie cat mai putin prezent in activitatea companiei de consultanta imobiliara, astfel incat sa aloce cat mai mult timp si energie pentru incubatorul de afaceri.

Din cele sase idei, el spera ca vor fi lansate cel putin trei sau patru, care in cativa ani trebuie sa ajunga la un profit suficient pentru a permite angajarea unor oameni foarte buni. “Imi doresc sa lucrez cu oameni cat mai buni si stiu ca acestia sunt scumpi”, arata el.

Dupa ce ideile vor fi testate si lansate, cei doi cofondatori si echipele create se vor muta intr-un sediu nou. Pana atunci, Georgescu incearca sa recupereze anii de management printr-un “program echilibrat, de la 9 la 18”, chiar daca nu reuseste intotdeauna.

“Este foarte greu sa nu muncesti mult si sa ai succes. Cred ca asta se poate realiza doar daca reusesti sa atragi suficienti oameni foarte buni care sa aiba la dispozitie resurse moderne prin care sa fie eficienti”, incheie Bogdan Georgescu.




Citeste si