Grupul francez Auchan, prezent pe piata locala printr-o retea de noua hipermarketuri, va investi 55-60 milioane de euro in dezvoltarea unui centru comercial in Brasov, reprezentand prima faza din complexul imobiliar Coresi, situat pe fosta platforma industriala Tractorul. Planurile francezilor nu se opresc aici, Auchan urmand sa inaugureze alte doua centre comerciale in Bucuresti si sa ajunga la un total de 15 hipermarketuri pana in 2015.
Proiectul-gigant de pe platforma Tractorul, care se va intinde pe o suprafata de 100 de hectare, adica 10% intregul oras, va cuprinde intr-o prima faza un shopping center (23 hectare), iar ulterior vor fi construite: un parc de retail (15 hectare), o zona rezidentiala (blocuri cu apartamente pe 26 hectare), un parc de business (cladiri de birouri) si un parc tehnologic (11 hectare). Cel putin asa arata planurile Immochan, filiala imobiliara a Auchan, care de curand a preluat de la Flavus Investitii 100 de hectare din cele 124 hectare ale platformei Tractorul din Brasov.

Valoarea tranzactiei nu a fost facuta publica, Patrick Espasa (foto jos), directorul general al Auchan Romania, precizand intr-o conferinta de presa ca s-a platit „pretul corect pentru a putea dezvolta acest proiect in conditii de rentabilitate”. Proiectul Coresi a fost lansat in 2010 de fostul sau dezvoltator, Centerra Capital Partners, in spatele caruia se afla Flavus Investitii, firma care preluase activele Tractorul in 2007, dupa ce societatea intrase in procedura de faliment. Tranzactia s-a ridicat la momentul respectiv la 77 milioane de euro. Proiectul Coresi – incluzand si un hipermarket Auchan – ar fi trebuit sa fie finalizat in 2011, dar constructia nu a demarat.

„Am fost convinsi din 2009 de calitatea proiectului. Auchan in colaborare cu Immochan au achizitionat terenul, PUZ-ul si conceptul proiectului", a declarat Espasa.

Miscarea celor de la Auchan, aceea de a incepe dezvoltarea de mall-uri, nu este singulara in peisajul retailului din Romania. Un alt operator de hipermarketuri, Cora, concurent al Auchan, a anuntat la inceputul lui 2011 ca va dezvolta un centru comercial la Constanta, precum si alte doua mall-uri, la Brasov si Bacau. Acesta din urma va fi deschis in cursul anului, iar in 2013 cele din Brasov si Constanta.

Tractorul devine Coresi. Ce se va construi pe cele 100 hectare

Investitia de 55-60 milioane de euro in prima faza a proiectului – Coresi Shopping Center, format dintr-un hipermarket si un shopping mall - se va finaliza pana la finele lui 2013. „Auchan va deschide cel mai mare hipermarket din Brasov si din Transilvania, cu o suprafata de 16.000 mp”, a mai spus Espasa.

Spre comparatie, cel mai mare hipermarket al Auchan din Romania are 16.000 mp si este situat in cartierul Titan din Bucuresti. Acesta este si primul deschis de francezi in Romania, in 2006. Pana acum, alte 8 hipermarketuri au mai fost inaugurate – unul in Capitala (Militari) si altele in orasele Pitesti, Targu-Mures, Cluj-Napoca, Suceava, Timisoara, Constanta si Craiova.

Materializarea celorlalte faze de dezvoltare a proiectului depinde de economie, evolutia societatii romanesti si de parteneriatele pe care Immochan le va incheia cu diversi operatori pentru zonele de retail, rezidential, office si tehnologic.

„Nu suntem cei mai buni pe rezidential sau office, de aceea ne imaginam sa intram in parteneriate cu operatori pe partea de rezidential si office. Immocham nu si-a propus sa faca specula imobiliara pentru a vinde en detail ce a cumparat en gros, dar nu excludem colaborari si nici vanzari de teren, cu conditia ca Auchan sa pastreze controlul asupra proiectului”, a explicat Tatian Diaconu, directorul imobiliar al Immochan Romania.

Ca orizont de timp, Diaconescu prevede 10 ani pentru finalizarea cartierului Coresi. El a mai anuntat ca prima faza a proiectului a demarat deja si ca lucrarile ar putea incepe la final de an, daca vremea este buna. „Am pastrat PUZ-ul existent pe cele 100 hectare. Pentru a putea garanta deschiderea in decembrie 2013 (data de finalizare a centrului de shopping – n.r.), vom pastra PUZ-ul pe partea de comercial. Apoi, am putea face modificari”, a mai precizat Diaconu.

El a anuntat ca in privinta rezidentialului, Auchan isi propune un proiect cu 2.500-3.000 de unitati la un pret de sub 50.000 de euro, pentru a fi incadrate in Programul Prima Casa. In zona ar putea fi construit si un spital, Diaconu anuntand ca, in acest scop, se poarta discutii incipiente cu un operator privat de spitale. In plus, oficialii Immochan sunt in discutii cu retaileri pentru galeria comerciala, precum si cu operatori de bricolaj, drive-in, de intretinere auto si de amenajare a casei.

Investitia totala pentru dezvoltarea proiectului de la Brasov va fi asigurata din fondurile grupului Auchan, a mai subliniat Diaconu.

Immochan are planuri pentru inca doua centre comerciale

Immochan a intrat pe piata locala acum cateva luni, dar a anuntat deja primele proiecte pentru anul acesta si viitor, adica doua centre comerciale, in Giulesti (in locul fostului Grantmetal) si Ghencea (in locului fostei Tricodava).

Proiectul din Giulesti, modelat dupa conceptul Auchan City, va fi finalizat la sfarsitul lui 2012 si presupune o investitie de circa 20 de milioane de euro in reabilitarea halei existente pe teren. Immochan a obtinut deja autorizatia de constructie, iar lucrarile vor fi demarate in urmatoarele saptamani.

Francezii mai au in plan inaugurarea unui centru comercial in Ghencea, la sfarsitul lui 2013. Aici, Auchan va construi un mall cu un hipermarket de peste 11.000 mp, care va avea si o galerie comerciala.

Cel mai devreme insa va fi deschis hipermarketul Auchan din cadrul complexului Palas din Iasi. Hipermarketul va fi tot dupa conceptul Auchan City, care presupune un magazin de mai mici dimensiuni, de 5.000 mp, cu 90% produse alimentare.

In ceea ce priveste hipermarketurile, Auchan va investi 150 de milioane de euro pentru expansiunea retelei la 15 magazine pana in 2015.

Miza pe traficul de clienti

Anul trecut, Auchan a realizat afaceri de peste 1,8 miliarde de lei (circa 430 mil. euro), in crestere cu 6,7%, potrivit declaratiilor lui Patrick Espasa. Compania a inregistrat in 2011, pentru prima data, un rezultat net curent pozitiv, dar cel global, care include provizioanele si riscurile, a fost de -6 milioane de lei.

„In mod normal, anul acesta ar trebui sa avem un rezultat net global pozitiv”, a mai spus Espasa.

Intrebat daca Auchan ar putea ajunge la o cifra de afaceri de 500 de milioane de euro in anul acesta, seful Auchan Romania a raspuns „de ce nu?”.

El a precizat totodata ca important pentru Auchan este numarul de clienti, cei care merg si in galeriile comerciale. De exemplu, magazinul Auchan din Titan, cel mai popular, are zilnic circa 50.000 de vizitatori, numarul cumparatorilor fiind de 24.000. In 2011, hipermarketurile din Romania au incasat 4 miliarde de euro, in crestere cu 16%, potrivit companiei de cercetare GfK.

„Nu fac un razboi in numarul de magazine, de cifra de afaceri. (…) Voi cumpara doar amplasamentele ideale. Iasi, Giulesti, Ghencea, toate sunt pozitii foarte bune. Incercam sa ne facem meseria, sa nu facem greseli in dezvoltare. Cand apare o oportunitate, o vom studia”, a mai spus directorul general al Auchan.

Raspunzand la o intrebare despre o posibila achizitie a lantului Cora (Auchan a preluat cele 7 magazine Cora din Ungaria la finele lui 2011 – n.r.), Espasa a declarat ca din cunostintele sale, „azi nu sunt dosare de studiat (in Romania – n.r.)”.

Pe piata locala, principalii concurenti ai Auchan sunt Kaufland (73 magazine), Carrefour (25 hipermarketuri), Real (24 hipermarketuri) si Cora (8 hipermarketuri).

Auchan este cel de-al 12-lea grup de distributie alimentara din lume si al 7-lea la nivel european, potrivit propriilor informatii. Grupul francez cuprinde hipermarketuri, supermarketuri, o divizie imobiliara pentru comert (Immochan), o banca si o divizie de comert online. Auchan este prezent in 12 tari si are 269.000 de angajati. In Romania, Auchan are 4.300 de salariati.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri