Situatia politica din Romania descurajeaza investitiile pe piata de retail, in special din cauza efectului negativ asupra evolutiei cursului de schimb valutar, in lipsa acestor tulburari piata avand potentialul unei evolutii pozitive, apreciaza Luiza Moraru, sefa departamentului de retail din CBRE, informeaza Mediafax.
"Din pacate situatia politica din Romania nu este in masura sa incurajeze investitiile in retail. Din acest motiv cred ca pana la sfarsitul verii nu vor fi noutati pe piata. In acest moment toata lumea se uita la ceea ce se intampla si nimeni nu este teribil de entuziast. Nu se stie daca tulburarile politice vor influenta puterea de cumparare, insa cu siguranta au afectat negativ cursul de schimb. Nu este o veste buna pentru cei din piata de retail. Toata lumea s-a oprit si asteapta sa vada ce se intampla, asa ca va fi o vara linistita pe piata de retail", a declarat Moraru.

In opinia sa, potentialul de dezvoltare a pietei romanesti exista in continuare, pentru ca Romania este foarte departe de cifrele inregistrate pe pietele de profil din regiune.

"Retailul se dezvolta, exista povesti de succes, gen H&M, care si-a depasit estimarile, Dedeman, magazinul Apple din Baneasa. Romania are potential pentru ca nu a suferit de criza la fel ca alte tari, are potentialul de a merge pe plus, dar trebuie sa trecem momentul de instabilitate politica pentru ca lumea sa aiba o viziune mai clara asupra a ceea ce urmeaza sa se intample", a adaugat Moraru.

Palas Iasi a "umplut" primul semestru

In ceea ce priveste evolutia pietei de retail din acest an, reprezentantul companiei de consultanta imobiliara spune ca lansarea Palas Iasi a "umplut" primul semestru, proiectele care urmeaza sa fie finalizate pana la sfarsitul anului fiind de dimensiuni reduse, respectiv Auchan din Crangasi si Cora Brasov si Constanta.

In prezent sunt in constructie proiecte de retail totalizand 140.000 metri patrati, o suprafata similara fiind in faza de proiectare.

Serviciile de inchiriere de centre comerciale acopera 80% din activitatea departamentului de retail al CBRE.

Compania are in exclusivitate proiectele Cora din Brasov si Constanta. In Constanta, proiectul Coral, dezvoltat de retailerul belgian Cora, va avea 55.000 metri patrati suprafata inchiriabila, din care 23.000 metri patrati (hipermarketul Cora si galeria comerciala) vor fi finalizati in primavara anului viitor. Centrul este preinchiriat 70%, potrivit CBRE. La Brasov, proiectul Cora este in faza de proiectare, iar lucrarile ar putea incepe la sfarsitul anului.

CBRE mai are co-exclusivitate pentru proiectele de retail detinute de fondul britanic Argo Real Estate si cele pe care dezvoltatorul portughez Sonae Sierra intentioneaza sa le construiasca in Romania. In total, proiectele reprezentate de CBRE au circa 200.000 metri patrati.

Analizand evenimentele "mai putin fericite" din piata de retail din ultimele luni, respectiv executarea silita a centrului comercial Liberty Center si scoaterea la vanzare a magazinului Cocor, Moraru spune ca nu este un moment bun pentru tranzactii cu proprietati de reatil si in acelasi timp considera ca ambele au potentialul de a functiona in continuare.

"Nu este un moment bun pentru vanzarea unui proiect de retail"

"Nu este cel mai bun moment de scoatere la vanzare a unui proiect de retail. Actionarii Cocor au decis sa faca un exit, nu erau presati de nimic. Cocor s-a pozitionat ca un mall de nisa si ar trebui sa mai asteptam sa mai treaca un timp sa vedem daca nisa pe care au pornit este corecta. Nu poate fi un proiect de mass-market, pentru ca este mic si are o concurenta puternica in zona din partea Unirea", a apreciat Moraru.

Ea spune ca magazinul Cocor are multe atuuri, printre acestea apropierea de Centrul Istoric, parcarea si panoul publicitar.

Cocor a fost scos la vanzare saptamana trecuta, pretul stabilit de actionari fiind de 50 de milioane de euro, cu posibilitatea reducerii pana la 50%.

In ceea ce priveste Liberty Center, executat silit pentru o datorie de 61 de milioane de euro, Moraru spune ca acesta a fost afectat de deschiderea mallului AFI Cotroceni.

"Este un proiect mic lovit de concurenta cu AFI. Nu ne asteptam sa fie executat atat de repede, eu cred in proiect. Cu un concept corect, adaptat la consumatorii din jur, poate functiona. In prezent, se contureaza clar pe piata proiectele de mass-market, precum Baneasa sau AFI Controceni si centrele comerciale de cartier, care se adreseaza oamenilor din cartierul lor, pe un anumit segment de pret. Nu poti avea lucruri foarte ieftine si lucruri foarte scumpe in acelasi loc, intr-un proiect mic", a explicat reprezentantul CBRE.

In opinia sa, exista proiecte in Romania care ar trebui sa se bazeze doar pe clientii din imediata apropiere.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri