Circa 150.000 de mp de spatii comerciale moderne au fost livrati anul trecut, insa o mare parte din proiecte sunt centre comerciale cu galerii mici si nu malluri, investitorii preferand aceasta varianta.
Stocul de spatii comerciale din Romania a ajuns la sfarsitul anului trecut la aproximativ 2,7 milioane de metri patrati, dintre care Bucurestiul detine 30% (806.000 de metri patrati). Nivelul livrarilor din 2012 reprezinta 6% (150.000 de metri patrati) din stocul modern de centre comerciale, o cifra de patru ori mai mica decat cea inregistrata in 2008 (aproximativ 670.000 metri patrati), arata cel mai recent raport al CBRE Romania.

„Romania a demonstrat si in 2012 ca este inca interesanta pentru dezvoltatorii internationali de centre comerciale. Companii precum AFI Europe, NEPI, Sonae Sierra, Immochan sau Raiffeisen Evolution dezvolta proiecte in tara sau au in plan investitii in spatii comerciale. De asemenea, densitatea de metri patrati de centre comerciale la mia de locuitori arata ca nu doar in Bucuresti exista potential de dezvoltare, ci si in orase, precum Brasov, Timisoara, Craiova sau Galati”, a declarat Luiza Moraru, directoarea departamentului de retail al CBRE Romania.

Moraru observa insa ca investitorii se orienteaza in ultima perioada spre proiecte mai mici.

„S-a observat anul trecut preferinta investitorilor pentru inaugurarea de centre comerciale cu galerii mici, cu o suprafata de pana la 6.000 de metri patrati. Principalul motiv il constituie timpul mai scurt pentru dezvoltarea unui astfel de proiect, de la accesarea finantarii pana la inaugurare, spre deosebire de cel necesar pentru construirea unui centru comercial de tip shopping mall’”, a completat Luiza Moraru.

Sase centre comerciale au fost inaugurate in semestrul 2 al anului trecut, dintre care doar Ploiesti Shopping City este singurul de tip „shopping mall”. In Capitala, au fost finalizate trei centre comerciale, si anume Cora Rahova, InterCora Mihai Bravu si Auchan City Crangasi, a caror suprafata insumeaza 35% din totalul noilor livrari din S2 2012.

Anul acesta, vor fi de asemenea cateva malluri pe lista deschiderilor, insa marii investitori se orienteaza agresiv si spre galerii comerciale, NEPI avand in plan sa deschida mai multe centre comerciale de acest timp in acest an.

In prezent, la nivel national se afla in constructie peste 160.000 de metri patrati. Anul acesta vor fi livrate proiectele Coresi Shopping City faza I, AFI Palace Ploiesti, Cora Slobozia, Corall Constanta, Uvertura Mall Botosani si Promenada Mall. Astfel, stocul total va ajunge la peste 2.800.000 de metri patrati si se asteapta ca in doi ani de zile stocul de centre comerciale din Romania sa creasca cu 6%.

In Bucuresti, in urmatorii ani sunt prognozati sa fie livrati aproximativ 470.000 de metri patrati de centre comerciale, in timp ce constructia unor proiecte de 430.000 de metri patrati a fost oprita. O serie de proiecte si-au schimbat statutul de centre comerciale, iar un exemplu este Armonia Arad, care se afla in proces de reconversie intr-un parc industrial sau logistic.

Pentru 2014 livrarile vor include centre comerciale noi, care vor fi localizate in Capitala si Brasov.

Media nationala privind raportul de spatii comerciale la mia de locuitori a fost de 127 de metri patrati la sfarsitul lui S2 2012, in timp ce in Bucuresti media este de 416 metri patrati. Lider in topul primelor 10 orase din Romania cu cel mai mare raport de spatii comerciale la mia de locuitori il ocupa Suceava (1.118 metri patrati).

Retaileri noi, dar si plecari

Nume importante de comercianti din zona de fashion ca C&A, H&M, marcile Inditex, New Yorker, Kenvelo Group, Reserved, Takko, Deichmann, Humanic, precum si jucatori din zona alimentara precum Penny Market, Profi, Lidl, Mega Image sau Carrefour Express si-au continuat planurile de extindere a propriilor retele si in semestrul al doilea din 2012. De asemenea, cei trei lideri din domeniul electrocasnicelor, Altex, Domo si Flanco, au fost activi si in aceasta perioada a anului, cu deschideri de magazine in centre comerciale din tara. Noile prezente de pe piata locala de anul trecut sunt Subway, CCC si Oodji. In ultimul trimestru al anului trecut, pe piata de lux din Capitala a intrat brandul Roberto Cavalli, iar primul magazin a fost deschis in galeria hotelului Marriott. Cinema City a inaugurat doua noi investitii de tip cinema multiplex anul trecut, in Maritimo Constanta si Ploiesti Shopping City, consolidandu-si astfel pozitia dominanta in Romania.

Pe de alta parte, marcile internationale precum Burger King, Kiabi si InterEx au decis sa-si retraga afacerile din Romania in 2012.

Chiria prime si randamentul prime au ramas la acelasi nivel ca in trimestrele precedente 50 euro/mp, respectiv 8,75/mp. Valoarea chiriei prime inregistrata pentru Bucuresti este mai mare decat cea de la Sofia, in timp ce, Varsovia, Budapesta si Praga conduc in topul regiunii, ca si in cazul stocului de centre comerciale.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri