16 Iulie 2013
Zece lucruri pe care un agent imobiliar nu ti le va spune niciodata
Inchirierea sau cumpararea unei locuinte este intotdeauna un proces dificil, in care fie ca vrei fie ca nu vrei va trebui sa apelezi la serviciile unui agent imobiliar. Desi iti va facilita gasirea locuintei mult visate, un agent este in majoritatea cazurilor platit din comisionul pe care il platesti tu catre agentia imobiliara si, ca urmare, va incerca sa iti ofere doar un minim de informatii pentru a lua o decizie. Wall-Street.ro iti prezinta zece lucruri pe care un agent imobiliar nu ti le va spune niciodata.
...ca relatia client-agent este mai stransa cand esti in tabara vanzatorului
Comisionul, de obicei, este perceput in mod egal de la ambele parti, cu unele exceptii.
Ca urmare, se presupune ca un agent ar trebui sa reprezinte in mod egal si fara discriminare interesele fiecarei parti, dar aici intervine de cele mai multe ori o problema. Agentul este inclinat sa aiba o legatura mai stransa cu vanzatorul, mergand dupa principiul unde este activul sunt si banii.
Totusi, cumparatorul are de cele mai multe ori nevoie de mai multa consiliere, pentru ca vrea sa cumpere ori sa inchirieze un imobil pentru o perioada lunga de timp sau chiar pentru toata viata, in timp ce vanzatorul vrea sa scape de acest activ.
Raportul in ceea ce priveste consilierea este, de asemenea, inclinat in favoarea vanzatorului, acesta primind sfaturi despre cum sa isi creasca pretul imobilului sau cum sa ii cosmetizeze imaginea.
...ca exista o baza de date la care au acces doar agentii imobiliari cu cele mai noi oferte
Avand acces nemijlocit la o astfel de baza de date, agentii imobiliari au acces rapid si direct la numerele de telefon ale proprietarilor, aproape imediat cum acestia isi publica anunturile in ziare sau pe site-uri.
De aceea, este foarte greu din perspectiva de cumparator sa gasesti o oferta care sa nu fie intermediata de o agentie. De fapt, insa, agentii benficiaza doar de informatii mai repede decat cumparatorii, la fel cum investitorii foarte mari isi permit sa afle stirile care influenteaza pietele mai devreme decat jucatorii obisnuiti.
Clientul pleaca insa cu ideea ca agentul imobiliar a intreprins o cercetare si a depus mult efort ca sa gaseasca vanzatorul apartamentului pe care il vrei. De fapt, este doar vorba de accesul unei baze de date bine actualizate.
...ca multe oferte cu preturi foarte bune sunt fictive
Agentul nu iti va spune insa niciodata ca de fapt respectiva oferta nu a existat niciodata, dar a fost plasata doar pentru a stabili contactul initial intre posibilul cumparator si agent.
El iti va spune ca acel apartament/garsoniera tocmai s-a vandut, dar mai are cateva oferte bune in zona, bune dar la preturi mai mari.
...ca o mare parte dintre clienti cad de comun acord sa elimine intermediarul imediat dupa vizionare
Practic, o agentie incearca sa se protejeze de clientii de rea-credinta prin incheierea acestui contract de reprezentare, care din punct de vedere legal, cel putin in teorie, obliga clientii sa plateasca agentiei comisionul agreat la semnarea acestui contract.
Insa, atat cumparatorii, cat si vanzatorii sunt foarte bucurosi sa ocoleasca agentul imediat ce vizionarea apartamentului s-a incheiat si, in mod normal, intr-o piata imobiliara civilizata aceste lucruri nu ar trebui sa se intample.
...ca preturile postate pe site nu sunt de fapt negociabile
Acestia pot avea insa surprize in momentul in care ajung sa negocieze cu proprietarul, care nu va lasa deloc la pret, chiar daca agentul in prealabil a precizat pe site ca valoarea chiriei sau pretul apartamentului sunt negociabile.
...ca este mai bine sa ceri o evaluare a apartamentului
Intrucat comisionul agentului depinde de pretul de vanzare, el nu va avea niciun interes sa iti recomande o evaluare a locuintei, inaintea semnarii antecontractului.
O evaluare efectuata de un evaluator autorizat din care a rezultat un pret mai mic decat valoarea ceruta de proprietar reprezinta un bun mijloc de negociere.
...ca te poate suna si la cateva luni dupa ce deja ai gasit ce cautai
In urma perioadelor in care are mai putini clienti sau a dat peste numarul tau intamplator, te poti trezi cu un telefon prin care sa te anunte bucuros ca a gasit apartamentul mult visat, cu toate ca in lunile trecut cand aveai nevoie de cat mai multe oferte pentru a lua o decizie buna, acesta nu a mai dat niciun semn de viata.
Dupa cum inteleg eu aceasta relatie client-agent, feedback-ul ar trebui sa vina si in cazul in care piata este mai slaba in oferte sau pur si simplu nu gaseste nimic pe baza criteriilor stabilite de la inceput de tine.
...ca nu are salariu fix si depinde foarte mult de comisionul tau
In general, cumparatorii sunt constienti ca agentul isi face venitul lunar doar pe baza comisioanelor, ceea ce il predispune la incercarile de a-ti vinde mai mereu apartamentul mai scump sau chiria mai mare.
Piata imobiliara ar avea nevoie de o mai buna transparenta, ceea ce inseamna si comunicarea unor astfel de informatii, astfel incat clientii sa stie de la bun-inceput faptul ca un agent poate fi inclinat sa vanda produsul mai scump, pe baza caruia isi va obtine si comisionul.
...de unde are numarul tau de telefon
El sau ea nu iti va spune niciodata de unde a facut rost de numarul tau sau de unde a aflat ca esti in cautare de un chilipir.
Mai ales in cazul inchirierilor, sistemul pare sa functioneze ca un telefon fara fir. Agentii afla de la unul la altul ca un posibil chirias cauta ceva in zona respectiva. Si pentru ca in cazul unei inchirieri, agentul nu depune in general prea mult efort, clientii fiind de cele mai multe ori dornici sa semneze un contract de inchiriere in cateva zile fortati de diverse imprejurari, inghesuiala si agresivitatea agentilor pe acest segment este pe masura.
Practic, o agentie ia un comision standard de 50% din valoarea primei luni de chirie, in medie 125 euro.
...ca pozele de pe site de fapt nu sunt reale
Insa, o pondere relativ mica din anunturile imobiliare sunt insotite de poze care nu sunt reala, moment in care agentul imobiliar ar trebui sa iti spuna la telefon, inainte de a programa vizita la respectivul loc, ca ceea ce ai vazut pe site nu sunt de fapt pozele reale.