21 August 2013
Cum sa iti amenajezi sediul pentru a avea angajati mai fericiti si mai productivi
Biroul este un spatiu aflat in plin proces de transformare. Tot mai multe multe companii multinationale, dar si companii medii si-au regandit spatiul de lucru integrand din ce in ce mai mult flexibilitatea, comunicarea si mobilitatea, astfel incat uneori chiar si prin elemente nu prea costisitoare sa asigure o mai buna productivitate a angajatilor. Wall-Street.ro a discutat cu specialisti din piata pentru a te ajuta sa identifici unele elemente pe care sa le poti si tu implementa in functie de caracteristicile firmei tale astfel incat sa sporesti eficienta angajatilor.
Cele trei mari directii in amenajare
Comunicarea si mobilitate
Mai multe studii din ultimii ani, dar in special cele concentrate pe specificul si nevoile Generatiei Y, indica faptul ca birourile trebuie sa promoveze comunicarea si lucrul colaborativ. Spatiile dedicate pentru discutii formale sau informale vor fi gandite in asa fel incat sa incurajeze mobilitatea in spatiul de lucru si interactiunea intre toate fortele din cadrul unei companii, spune Voica.
Flexibilitate si upgrade tehnologic
Tot mai multe companii promoveaza spatii de lucru flexibile sau in sistem “hot-desking”, prin integrarea celor mai noi tehnologii IT, respectiv a solutiilor de stocare si securizare a informatiei.
Identitatea si valorile companiei
“Noile spatii de lucru vor cauta sa fie motivationale, sa stimuleze productivitatea, dar sa ramana in amintirea utilizatorilor, fie angajati sau clienti ai companiei. Noile solutii de design si amenajare a birourilor se vor concentra pe transmiterea identitatii si valorilor companiei in mediul fizic, devenind o resursa pentru success”, spune Voica.
Foto: Sediul Colliers( concept-biroul generatiei Y)
Open space-ul, moda ultimului deceniu. Cum gestionezi zgomotul?
Open space-ul a fost o moda in ultimul deceniu; el ramane in continuare un mod de organizare foarte utilizat. Cu toate acestea, eficienta oamenilor poate fi afectata din cauza lipsei de concentrare provocata de zgomotele de fond (un telefon mobil care suna, o discutie aprinsa intre doi colegi). Exista numeroase studii, spune Chindea, care arata ca productivitatea angajatilor dintr-un open space in care nu s-a intervenit cu elemente de absortie fonica e mult mai scazuta decat a oamenilor care lucreaza in lipsa de stres fonic.
"Solutiile de mobilier si fit-out implementate pentru clienti nostri care aleg open space-ul functioneaza ca semibariere impotriva zgomotului de fond, in acelasi timp si ca elemente de design. Ele variaza de la tavane la canapele din materiale fonoabsorbante ce permit antifonarea si ajuta la crearea unor spatii linistite, de intimitate, ideale pentru munca individuala », a declarat Chindea.
Zgomotul care se produce inevitabil intr-un birou, a generat mai multor angajatori o anumita temere de a face pasul spre biroul open-space. "Cu toate acestea, pe masura ce noile tendinte de amenajare cauta aceasta transformare, au aparut solutii eficiente care imbunatatesc mediul acustic din interior. Exista pe piata o gama larga de solutii acustice, iar arhitectii sau consultantii pot propune diverse materiale, placari pe pereti, tavane sau chiar obiecte de decor, ce combat relexiile de sunet nedorite si propagarea sunetului", a adaugat si Voica.
Cultura orientata spre colaborare, in defavoarea biroului inchis
Chindea spune ca birourile inchise devin din ce in ce mai putin un mod de organizare, acest lucru fiind sprijinit de politica din companii, orientata catre colaborare si cultivarea unui mediul democrativ.
"Multe companii multinationale cu care am lucrat au ales sa elimine, la propriu, barierele dintre angajati: birourile top managementului s-au mutat in open space, salile de intalnire s-au transformat in zone deschise informale, relaxate. Acest mod de organizare poate functiona cu succes cu conditia folosirii inteligente a elementelor de absorbtie fonica de care vorbeam mai devreme", a mai spus Chindea.
"La nivel mondial, o tendinta a companiilor in abordarea real estate-ului este aceea de a scadea spatiul destinat birourilor prin utilizarea hot desking-ului. Ideea din spatele hot desking-ului este ca angajatilor nu li se mai aloca birouri personale, ci au acces la o multitudine de spatii unde poate lucra, de la birouri la zone informale de lucru, sali de conferinta, zone de relaxare precum cafeteria/lounge. Consecinta este ca raportul intre numarul de birouri si angajati scade, ajungandu-se uneori la un raport de tipul 80 de birouri la 100 de angajati. Cu alte cuvinte, compania ia din spatiul individual al angajatilor, in schimb, ofera mai multe spatii de intalnire sau relaxare unde sansele angajatului sa interactioneze cu colegii cresc", a mai spus Chindea.
Foto: Biroul Microsoft ( spatiu izolat fonic)
Noul spatiu de lucru nu mai are bariere
"Un trend recent in designul interior vine tocmai din dorinta de a cultiva o atmosfera democratica, care sa incurajeze comunicarea reala, naturala intre colegi, indiferent de locul in ierarhie. Este vorba despre crearea unor spatii prietenoase, relaxate, chiar in cadrul open space-ului: zone de socializare destinate intalnirilor informale, care sa permita un mod de discutie cat mai firesc intre oameni. Acelasi trend se observa si pentru spatiile de intalnire oficiale - poti transforma o sala de meeting sobra intr-un loc cu adevarat placut de discutie intre colegi prin atentia acordata design-ului mobilierului", spune si Chindea.
Un proiect de succes va trebui sa asigure nu doar o amenajare care sa arate bine, dar si un mediu de lucru functional. Optimizarile vor tine cont de mai multe elemente, precum eficienta de folosire a spatiului, iluminatul corespunzator, imbunatatirea mediului acustic, integrarea solutiilor IT, solutii de cromatica pe pardoseala, peretii de compartimentare si mobilierul de birou.
"Vorbim despre un nou limbaj arhitectural, in care personalizarea spatiului de lucru nu se poate face doar prin schimbarea sau alternarea gamei de culori si repozitionarea corpurilor de mobilier. Spatiile trebuie adaptate proceselor specifice si relatiilor de lucru din cadrul fiecarei companii. Trebuie sa se puna accent atat pe crearea unor spatii informale, deschise, care sa dea frau liber creativatii si comunicarii intre angajati, dar si pe spatii cu o izolare fonica superioara, dedicate fie lucrului individual in liniste sau discutiilor telefonice care i-ar putea perturba pe ceilalti colegi din open-space", spune Voica.
Foto: Biroul Unilever ( spatiu informal)
Mici elemente care pot aduce un mare plus: cum castigam mai multa lumina naturala
Foto: Sediu Imtech
Cat de importante sunt culorile: nuante de verde pentru creativi, tonuri de rosu pentru analitici
Foto: Birou McDonald's ( birouri individualizate cu elemente definitorii pentru cei care lucreaza in acel spatiu)
Spatiul de relaxare, noul "must"
“Multe studii arata ca integrarea spatiilor de relaxare si comunicare informala in noua amenajare a unui birou, genereaza o crestere a productivitatii si performantelor companiei. Piata se maturizeaza, iar companiile care vor dori sa creasca rezultatele angajatilor prin stimularea comunicarii si a lucrului in echipa, vor apela la arhitecti si consultanti, care vor gasi si recomanda solutii adaptate la fiecare situatie. Companiile care decid sa se relocheze sau sa treaca printr-un proces de renovare a sediului actual, vor investi tot mai mult in amenajarea spatiilor de relaxare, avand in vedere costurile reduse ale acestor spatii in raport cu bugetul total necesar pentru amenajarea integului birou. Angajatorii deschisi la aceste solutii doresc sa atraga si sa pastreze angajatii de top si vor gasi fonduri pentru investitii in amenajarea unor spatii informale”, a adaugat Voica.
Foto: Sediul e-spres-oh ( spatiu relaxare)
Tu cum ai vrea sa fie biroul tau?