Mare parte din centrele comerciale existente au fost construite in 2006-2008, iar anul acesta mult mai multi proprietari au alocat bani pentru lucrari de refurbishment in centrele comerciale pe care le detin, spune Sebastian Mahu, directorul de property management al companiei DTZ Echinox.

“Oamenii s-au obisnuit cu realitatea, au inceput sa fie proactivi, nu mai asteapta sa vina o schimbare”, spune Mahu.

Potrivit lui Mahu in 2013 discutam de proprietati stabile. Astfel, majoritatea centrelor comerciale sunt in curs de consolidare si de "slefuire", se mai umbla la mixul de chiriasi, se aloca bugete de investitii pentru lucrari de refurbishment.

“Mult mai multe proprietati aloca bani pentru refurbishment”, spune Mahu. In ceea ce priveste sumele alocate, este dificil de estimat care ar fi o valoare medie a investitiilor avand in vedere ca natura lucrarilor difera foarte mult de la un centru comercial la altul. In unele cazuri sunt lucrari de dimensiuni mai mici la bai sau in spatiile comune, in timp ce in alte cazuri discutam de proiecte mai complexe.

“Multe din proiecte au fost deschise in 2006-2008 asa ca au trecut de al cincilea an de functionare, prin urmare incep sa se faca investitii”, a explicat Sebastian Mahu.

In ceea ce priveste modificarile mixului de chiriasi, proprietarii se uita la performanta retailerilor si in general brandurile locale sunt inlocuite cu branduri regionale, spune seful de property management al DTZ Echinox care adauga ca in ceea ce priveste managementul de zi cu zi – aici se pune accentul pe imbunatatirea relatiei cu chiriasii existenti.

Costurile de operare si incercarile de reducere a valorilor de service-charge sunt alte provocari constante in lumea centrelor comerciale.

In ceea ce priveste problemele de incasari si intarzierile de plata care au fost in urma cu cativa ani chestiuni arzatoare in viata oricarui centru comercial, Mahu spune ca la nivel de tendinta generala se poate spune ca este mai bine.

"Ca si tendinta generala este mai bine, nu mai putem vorbi de surprize, ratele de colectare s-au mai stabilizat. Lucram pe o piata in care partile se cunosc foarte bine”, a mai spus Mahu, precizand ca este inca o piata a chiriasilor.

Intr-adevar majoritatea cazurile insolventelor mari din domeniul retailului, cele care in urma cu 2-3 ani destabilizau serios piata si puneau probleme multor centre comerciale, deja s-au stabilizat, iar retele de magazine au fost optimizate.

In contextul unei piete stabile, dar in continuare dificile, in care multi proprietari au preferat sa internalizeze serviciile de property management, activitatea in domeniu a evoluat si ea.

“Jobul de property manager s-a dezvoltat si el: de la un simplu operator de spatii cum era in anii trecuti, merge acum mai mult pe zona de asset management”, spune Mahu.

De altfel, Sebastian Mahu este un adept al dezvoltarii de valoare adaugata. El a pus bazele unui nou produs DTZ - Retail Metrics, pornind de la nevoia proprietarilor de a imbunatati performantele centrelor comerciale.

“Trebuie sa te diferentiezi , sa creezi valoare. Trebuie sa ne intrebam cum sa facem sa fim relevanti. Asa am ajuns sa dezvoltam cateva produse noi printre care si Retail Metrics”, povesteste Mahu, mentionand ca produsul a rulat deja pe 8 proiecte.

Astfel ajungi ca property manager sa creezi un intreg business plan, o strategie de marketing sa livrezi clientului solutii reale la problemele lui.

“Exista o colaborare foarte stransa cu colegii nostri de la leasing. Impreuna cu ei incercam sa vedem care sunt variantele, ce solutii putem gasi”, mai spune Mahu.

Si totul pornind de la cu totul alte baze. “Lucrurile nu mai trebuie facute pe baza de sentiment ci sa fie determinate de ceea ce spune piata”, spune Mahu, iar asta este rolul Retail Metrics.

“Ne uitam la clienti, pe ce nisa sunt, care este concurenta. Sunt centre regionale care considerau ca 30% din vizitatori vin din afara orasului, printr-o analiza am aflat ca de fapt procentul era de doar 10-15%. Astfel de informatii pot fi cruciale atunci cand ai de luat o decizie de business”, a mai spus Mahu.

In ceea ce priveste abordarea lui Sebastian Mahu ea este una orientata pe crearea de valoare. “Abordarea este sa aduc valoare. Nu vreau sa aduc o reducere de cost, ci sa aduc o valoare mai mare in costul respectiv”, a mai spus seful pe property management al DTZ Echinox.

Sebastian Mahu s-a alaturat DTZ in noiembrie 2012.

DTZ Echinox administreaza in prezent un portofoliu de 150.000 mp de proiecte de retail, printre care Shopping City Sibiu si Shopping City Suceava, in proprietatea Argo Real Estate, Felicia Shopping Center din Iasi, in proprietatea CBRE Global Investors si Uvertura Mall din Botosani aflata in proprietatea Moldova Universal.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri