Compania imobiliara Esop Consulting, specializata pe spatii de birouri pentru IMM-uri, a inregistrat o crestere de 30% a suprafetei de birouri tranzactionate in 2013, suprafata totala inchiriata prin intermediul companiei ajungand la circa 40.000 de mp de birouri, a spus Alexandru Petrescu (foto), managing partner Esop Consulting/Corfac International pentru wall-street.ro.

In total, in 2013 Esop a intermediat 111 tranzactii de spatii de birouri, cu 35% mai multe decat in anul precedent.

„Pe segmentul spatiilor de birouri, anul 2013 a fost anul ce a marcat reasezarea companiilor si reluarea in cadrul unora a planurilor de dezvoltare. Fata de prognozele de la inceputul anului, evolutiile din 2013 au fost usor mai optimiste decat asteptarile pe segmentul office”, a comentat Alexandru Petrescu.

50.000 mp de spatii de birouri - obiectivul Esop pentru 2014

Seful Esop spune ca pentru 2014 spera sa continue ritmul de crestere si sa ajunga in tranzactioneze 50.000 mp de spatii birouri.

„Credem ca anul 2014 va continua dinamica pozitiva initiata in 2013, chiar intr-un ritm mai sustinut. De asemenea, credem ca multe din companiile care in 2013 doar au evaluat oportunitatea relocarii sediului, vor implementa aceste planuri in 2014, in contextul nevoii lor de extindere sau de optimizare a calitatii”, a spus Petrescu.

Daca in ultimii 5 ani, de la debutul crizei pana la inceputul lui 2013, imbunatatirea imaginii firmei sau cresterea gradului de confort al angajatilor nu au fost criteriile majore in determinarea unei relocari a spatiului de birouri, incepand cu 2013 si mai accentuat in 2014, aceasta crestere a calitatii revine drept un factor important pentru companii, potrivit reprezentantului Esop.

„Credem ca 2014 va marca schimbarea opticii companiilor din zona “relocare preferata in conditiile reducerii costurilor”, in zona “relocare preferata pentru o calitate mai buna a spatiului, in conditii similare de pret”. Multe dintre proiectele noi din piata – precum Hermes Business Campus, Floreasca Park, Green Court si Green Gate, faciliteaza astfel de relocari, in contextul unei eficiente si modularitati mai crescute a spatiilor de birouri si asemenea a unui layout care maximizeaza accesul spre lumina naturala”, a explicat Alexandru Petrescu.

Volumul total al tranzactiilor de spatii de birouri a ajuns la 300.000 mp in 2013

Tranzactiile de inchiriere a spatiilor de birouri din Bucuresti au totalizat anul trecut circa 300.000 metri patrati, in crestere cu 22% fata de 2012, relocarile, renegocierile si reinnoirile contractelor reprezentand peste 80% din piata, potrivit datelor Esop Consulting.

Volumul tranzactionat in 2012 a totalizat 238.862 metri patrati, iar evolutia din 2013 a avut loc pe fondul cresterii spectaculoase a tranzactiilor de relocare, de la 90.000 metri patrati la aproape 137.000 metri patrati, si a celor de renegociere sau reinnoire de contracte, de la 70.488 metri patrati la 112.181 metri patrati.

Tranzactiile luate in considerare cuprind si contractele de extindere a spatiilor deja ocupate (17.950 mp) si preinchirierile (24.430 mp). In ambele cazuri, anul trecut a fost consemnata o scadere, mai semnificativa fiind pentru contractele de pre-inchiriere. In 2012, contractele de preinchiriere au crescut cu peste 50% fata de anul anterior, de la de la 39.000 metri patrati la peste 59.000 metri patrati.

Proprietarii de spatii de birouri, pro-activi in 2013

„In 2013, tendintele au fost, din partea companiilior, de a realiza analize, studii de piata, analize de oportunitate a relocarii, cu verificari minutioase a tuturor costurilor implicate.Din partea proprietarilor, au fost dominante comportamentele pro-active, de a veni in intampinarea nevoilor chiriasilor prin oferirea de contributii la realizarea partitiilor sau realizarea integrala a acestora in anumite conditii, de repozitionari a strategiilor de marketing si preturi”, a explicat Alexandru Petrescu.

Datele companiei arata ca anul trecut nivelul chiriilor s-a mentinut relativ stabil in zonele centrale ale Bucurestiului, cu o presiune mai mare pe zonele semicentrale, unde chiriile au inregistrat scaderi punctuale de 5-10%.

„In 2014, credem ca multe companii vor continua sa-si analizeze spatiile, iar multe vor demara implementarea. Credem ca vom asista la o crestere a ponderii relocarilor fata de renegocieri si reinnoirile de contracte, in contextual existentei unor spatii de calitate in piata”, a mai spus Petrescu.

Stocul ridicat de spatii de birouri neocupate, o provocare si in 2014

In 2014 va continua sa ramana o provocare stocul ridicat de spatii de birouri la nivelul pietei in ansamblu, dar mai ales, potrivit lui Petrescu, in anumite zone, „precum Barbu Vacarescu – Dimitrie Pompei. Acest lucru se va manifesta printr-o competitivitate ridicata intre cladiri, in special intre cele cu suprafete mari disponibile”.

„O alta provocare este reasezarea dezvoltarii Bucurestiului pe o baza mai stabila, mai organica. Ultimii 2-3 ani au adus dezvoltari importante aproape exclusiv in zona Barbu Vacarescu, noul CBD al Capitalei. O astfel de concentrare este insa delicata si nerecomandat a se continua in anii urmatori, in conditiile unei infrastructuri de acces cu limitele si conditionarile ei. Speram ca proiecte importante in zonele Victoriei, zone Cotroceni-Grozavesti, sa poata fi deblocate in 2014-2015, pentru a contrabalansa presiunile de trafic si oferi alternative viabile companiilor in cautarea unui sediu”, a comentat Petrescu.

Citeste si:
    Abonează-te pe

    Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

    Despre autor
    Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

    Te-ar putea interesa și:



    Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


    Setari Cookie-uri