Costurile de ocupare a spatiilor de birouri clasa A in Cluj, Iasi, Timisoara si Brasov sunt cu pana la 25% mai scazute fata de Bucuresti, in conditiile in care stocul total de astfel de spatii in cele patru orase este de 450.000 mp, de cinci ori mai mic decat cel din Capitala, potrivit DTZ, unul dintre cei mai importanti consultanti imobiliari cu activitate in Romania.

"Importanti jucatori de pe piata corporate care au birouri deschise in Bucuresti s-au orientat si catre orasele regionale in ultimii ani pentru a-si extinde operatiunile, fiind motivati de forta de munca educata, nivelul salarial sau costurile totale de inchiriere. De exemplu, costurile de ocupare (chirie + service charge) a spatiilor de birouri clasa A in orasele regionale sunt cu aproximativ 20%-25% mai scazute fata de capitala. Pentru companiile care activeaza in domeniul Tehnologic &Telecom, care ocupa suprafete generoase, alegerea unei locatii intr-un oras regional este o optiune care, pe termen lung, genereaza avantaje economice", a declarat, intr-un comunicat, Madalina Cojocaru, head of office department DTZ Echinox.

Cu 150.000 metri patrati (mp) de birouri, majoritatea de clasa B, Cluj Napoca este lider in ceea ce priveste stocul de spatii, acesta fiind urmat de Iasi cu 120.000 mp, Timisoara cu 100.000 mp si Brasov cu 80.000 mp, potrivit celui mai recent studiu al DTZ Echinox privind piata spatiilor de birouri din principalele orase regionale din Romania.

Volumul total al spatiilor ce urmeaza a fi livrate in 2014 in cele patru orase este de 52.000 mp, majoritatea in Cluj Napoca (42.000 mp). In Cluj Napoca va fi finalizata prima faza din proiectul The Office - 19.000 mp, dezvoltat de NEPI si omul de afaceri Ovidiu Sandor, proiectul United Business Center Tower (10.000 mp) dezvoltat de Iulius Group si faza a doua din Liberty Technology Park (11.400 mp) dezvoltat de Fribourg Investment, relateaza Mediafax.

In Iasi si Timisoara este anuntata livrarea a 10.000 mp, respectiv 9.000 mp, iar in Brasov urmatoarea livrare de spatii noi este anuntata pentru 2015.

Daca toate proiectele anuntate vor fi livrate, stocul modern de spatii de birouri din Cluj Napoca se va dubla pana in 2016, ajungand la 300.000 mp.

Nivelul chiriilor pentru spatiile de clasa A este similar in Cluj Napoca, Timisoara si Brasov, incadrandu-se in intervalul 12-14 euro/mp/luna, o usoara diferenta existand in Iasi unde chiria pentru birouri de clasa A este de 13,5 – 15 euro/mp/luna. In ceea ce priveste chiriile pentru spatiile de clasa B, acestea variaza intre 7-11 euro/mp/luna in toate orasele analizate.

Rata de neocupare pentru spatiile de birouri clasa A este sub 10% in Cluj, Timisoara si Iasi, fiind usor mai ridicata in Brasov, pana in jurul valorii de 15%. Aceasta rata de neocupare inregistrata in cladirile de clasa A din Brasov justifica si decizia dezvoltatorilor de a incetini ritmul constructiilor anul acesta.

Cererea pentru spatii de birouri este generata in special de companii care activeaza in sectoarele financiar, tehnologic&telecom.
"Cluj Napoca a fost considerat in ultimii ani cel de-al doilea oras cel mai atractiv dupa Bucuresti pentru BPOS si SSCS. Datorita salariilor competitive, a populatiei tinere formata in mare parte din studenti si a costurilor de ocupare, orasul a fost ales ca locatie pentru birouri de catre companii precum Genpact, Endava, Atlas Telecom, Evalueserve, Skyes Enterprises, HP, Siemens, Intel, SAP, Bombardier, Pentalog", se mentioneaza in raport.

Potrivit sursei citate, orasul Iasi, datorita unei bune infrastructuri de telecomunicatii, salariilor competitive si volumului mare de forta de munca educata, a devenit cel de-al doilea oras regional din punct de vedere al atractivitatii, dupa Cluj Napoca, pentru companiile care doresc sa deschida centre operationale de BPO, R&D si SSC.

In Timisoara cererea pentru spatii de birouri vine in special din sectoarele Tehnologic&Telecom (Alcatel, TeamNet, Three Pillar Global, IBM, Vodafone, SAP), Financiar (Deloitte , PWC, Raiffeisen, BCR ) si Productie/Automotive (Flextronics, Autoliv, Smithfield Foods).

"Toate cele patru orase analizate sunt si centre universitare care genereaza forta de munca competitiva si calificata. Majoritatea populatiei tinere este vorbitoare de engleza si franceza, acestea fiind cele mai populare limbi in programa de invatamant obligatoriu. Insa marile companii pot gasi aici si vorbitori de rusa, portugheza, germana, maghiara, suedeza, poloneza, turca, greaca, araba, scoliti in facultatile de limbi straine, o sursa valoroasa de capabilitati lingvistice reprezentand-o si grupurile etnice din aceste orase", se mai mentioneaza in comunicat.

Un alt argument important, cu o influenta majora in decizia companiilor de a-si deschide spatii de lucru in orasele secundare, este cel legat de costurile fortei de munca.

Asteptarile salariale ale absolventilor cu mai putin de un an de experienta pe piata fortei de munca variaza intre 250 si 275 euro pentru cei cu studii economice si 350-375 de euro pentru absolventii de IT si Politehnica. Salariile nete practicate in cele patru orase analizate variaza intre 250 - 275 euro - salariul net al unui anui angajat in servicii clienti cu mai putin de doi ani experienta - si 700 - 900 euro salariul net al unui programator cu mai putin de 3 ani experienta.

Datele referitoare la costurile fortei de munca si vorbitorii de limbi straine incluse in raport au fost furnizate de catre compania Brainspotting Romania.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri