Printre planuri de dezvoltare ale AFI Europe pe plan local se numara si extinderea mallului AFI Cotroceni, unul dintre cele mai puternice proiecte de retail din Romania.

Israel Vizel, Mall Manager AFI Palace Malls Division, va discuta despre evolutia pietei de retail si viitorul centrelor comerciale in cadrul retailArena, eveniment organizat intre 4 si 6 noiembrie de wall-street.ro si retail.ro la hotelul Howard Johnson din Capitala.

“Avem planuri mari pentru anul viitor la AFI Cotroceni: vrem sa extindem centrul comercial, sa mutam chiriasi, sa aducem mai multi retaileri in centrul comercial”, a declarat pentru wall-street.ro David Hay, CEO al AFI Europe. Despre planul de a extinde mallul AFI Cotroceni, Hay nu a dat multe detalii, explicand ca proiectul nu este finalizat asa ca nu ar dori sa comenteze. Totusi a mentionat ca va fi vorba de adaugarea a cateva mii de mp de spatii comerciale, atat pentru noi retaileri, cat si pentru extinderi.

Intrebat daca prin aceste planuri se doreste un refurbishment al centrului comercial, care a fost deschis in ultima parte a lui 2008, David Hay a explicat ca in AFI exista un refurbishment permanent. “Facem refurbishment din primul minut in care am deschis”, spune Hay, care a enumerat cate schimbari operate recent, printre care noul concept Stradivarius, refusbishmentul magazinului Ecco, dar si modificarile magazinelor KVL sau Lee Cooper.

Sala de fitness, o provocare in AFI Palace Cotroceni: nu mai fac fata volumului mare de cereri

Afi palace cotroceni

In ceea ce priveste schimbarile, AFI a implementat si anul acesta cateva schimbari in mixul de chiriasi. Magazinul Collective este una dintre noutati. In acelasi timp, in AFI continua sa existe si magazinul Benetton care a fost mutat si de asemenea au fost aduse si alte cateva branduri cum ar fi Desigual si Fabi. In ceee ce priveste piata de retail, Hay sunt ca sunt cateva grupuri care se extend pe langa deja traditionalele Inditex si H&M, si ca sesizeaza o orietare a brandurilor de fashion pe diversificarea portofoliului, multe companii aducand branduri noi in portofoliul local. Un exemplu este LPP Fashion, compania poloneza care detine branduri Reserved si Cropp Town, care in acest an a adus in Romania si brandurile Mojito si Sinsay. In Romania LPP opereaza si brandul House. De asemenea, potrivit lui Hay si retailerii turci, cum este Koton, se extind puternic.

O provocare pentru acest an in AFI Palace Cotroceni este sala de fitness din centrul comercial, care sufera pentru ca sunt prea multi oameni care vin. “Trebuie ori sa extindem sala, ori sa facem alta pentru ca este mare nevoie. Sper sa finalizam foarte curand”, a mai spus David Hay, care a explicat ca acest lucru a fost determinat de deschiderea celor doua cladiri de birouri din AFI Park, de langa centrul comercial. “Sunt 2.500-3.000 de angajati in birourile AFI Park, oameni tineri, multi sub 25 de ani, foarte orientati pe sanatate, care vor sa mearga la sala”, explica Hay.

Cladirile 4 si 5 din proiectul de birouri AFI Park, finalizate in decembrie 2015

Afi PArkIn ceea ce priveste evolutia proiectului de birouri AFI Park, David Hay spune ca a treia cladire va fi finalizata anul acesta in decembrie fiind inchiriata integral de Endava si Telus. In paralel compania construieste si cladirile 4 si 5 din AFI Park, care vor cumuli 31.000 mp de birouri si vor fi finalizate in decembrie 2015. AFI Europe a primit o finantare de la UniCredit pentru prima cladire de birouri, in timp ce BCR a finantat cladirile 2 si 3. BCR a anuntat recent ca imprumuta AFI Europe cu 32 milioane euro pentru finalizarea cladirilor de birouri AFI Park 2 si AFI Park 3. Finantarea acordata de BCR include un credit de investitii de 17 milioane de euro pentru AFI Park 2 si un imprumut de dezvoltare de 15 milioane de euro pentru AFI Park 3.

Cladirile 4 si 5 ale proiectului vor fi conectate printr-un pod ceea ce va creste suprafata per nivel de la 2.500 mp la 3.000 mp si ambele vor fi certificate Leed Gold. Despre potentialii chiriasi, Hay spune ca inca nu s-a incheiat nicio tranzactie, dar se poarta negocieri.

Legat de apetitul bancilor pentru finantare, Hay a declarat ca simte un interes in crestere si precizeaza ca au intrat chiar si noi banci in peisaj “cee ace ne face viata mai usoara”. Totusi, Hay subliniaza faptul ca sunt totusi aceleasi conditii pentru obtinerea finantarii: experienta dezvoltatorilor, proiectele bune, existenta unor contracte de preinchiriere, sunt in continuare criterii foarte importante. Hay spune ca in plus exista si o usoara imbunatatire a conditiilor de finantare daca compara cu momentul startului primei cladiri. Cu cat sunt mai mici costurile? “Este o imbunatatire usoara, circa 100 de puncte de baza la dobanda”, a punctat David Hay.

Alte planuri de dezvoltare: In 2017 ar urma sa inceapa proiectul de la INOX

La capitolul alte planuri de dezvoltare, seful AFI Europe mentioneaza ca doreste sa inceapa la inceputul lui 2017 proiectul de birouri de 50.000 mp de pe fosta platforma INOX, amplasata intre birourile Green Gate si centrul comercial Vulcan Value Centre. Proiectul ar urma sa cuprinda doua cladiri de 8 etaje si una de 15 etaje, focusul fiind pe zona de IT&C si BPO. Toate cladirile vor avea o suprafata de 3.000 mp per etaj cu posibilitatea de a le imparti. Proiectul este in faza de design si avize, in prezent.

“Credem in zona. Faptul ca NEPI a dezvoltat retail parcul de acolo este un beneficiu pentru ca ofera viitorilor chiriasi posibilitatea de a beneficia de zona de servicii si retail. Va fi o sinergie buna intre proiecte. Cei de la NEPI au facut o treaba buna acolo”, spune Hay.

In zona de retail compania are doua proiecte in plan AFI Palace B. Noi si un retail parc in Arad. “La AFI Palace B. Noi depindem de lucrarile de la metrou. Acum se extinde linia cu doua noi statii, una fiind chiar langa locatia noastra. Probabail le va lua doi ani-doi ani si jumatate sat ermine escavarile si astfel noi sa putem simtim ca proiectul progreseaza conform planului. Mai trebuie sa se finalizeze si lucrarile la drum, care acum este blocat. Debutul constructie depinde de cum vedem avansul lucrarilor de la metrou, poate fi un an-doi”, spune Hay.

Capacitatea noastra principala este sa construim din nimic. Cand am facut AFI Cotroceni lumea zicea ca suntem nebuni pentru ca zona nu era considerata o destinatie de retail.

In ceee ce priveste retail parcul din Arad, CEO-ul AFI spune ca totul depinde de chiriasi, iar in prezent nu exista apetit pentru Arad, nici macar pentru un retail parc. “Daca vedem ca putem aduce chiriasi atunci incepem imediat”. Legat de o potentiala vanzare a terenului din Arad, Hay spune ca nu exista planuri in acest sens.

Pe langa aceste terenuri, compania mai detine terenuri pentru rezidential in Pipera si Magurele. “Evaluam piata rezidentiala, vedem o imbunatatire, mai multa incredere din partea clientilor, a bancilor, chiar si o usoara crestere a preturilor”, spune Hay.

Legat de amplasarea terenurilor, care nu sunt in interiorul orasului, Hay se declara increzator in potentialul lor. “Cred ca Magurele va fi un proiect bun, daca faci un produs bun la un pret bun, potrivit pentru zona respectiva. Terenul este in interiorul centurii la 10 minute de mers cu masina. Capacitatea noastra principala este sa construim din nimic. Cand am facut AFI Cotroceni lumea zicea ca suntem nebuni pentru ca zona nu era considerata o destinatie de retail. La birouri a fost la fel”, a declarat David Hay.

Si proiectul AFI din Bucurestii Noi are o componenta de retail. Este posibil sa vedem partea rezidentiala in constructie inainte de cea de retail? “Este posibil, insa nu este o promisiune”, spune Hay, zambind. “Depinde de felul in care avanseaza metroul. Piata rezidentiala se imbunatateste, dar nu este inca una foarte sanatoasa, abia acum incepe un usor trend ascendent. Este insa ceva foarte noi si trebuie sa fim siguri ca aceasta este trendul. Nu vom incepe rezidential anul viitor”, a mai spus David Hay.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri