Patrick Van Den Bossche, Liebrecht & wooD, managerul care traieste 3 luni pe an in Alpi: Uneori trebuie sa gandesti cu 10 ani inainte
Pasiunea si viziunea sunt principalele calitati pe care un manager trebuie sa le aiba, mai ales ca atunci cand lucrezi in domeniul dezvoltarilor imobiliare uneori trebuie sa creezi un vis, spune Patrick Van Den Bossche, managing director Liebrecht & wooD Group, care a mentionat ca uneori terenurile achizitionate nu au fost cumparate pentru momentul respectiv, ci pentru a fi dezvoltate in 10-15 ani.
Despre celalalt tip de vacanta, Van Den Bossche spune ca nu este de fapt o vacanta. “M-am indragostit de Italia. Sunt interest de istorie, iar acolo istoria o poti atinge, o simti pretutindeni. In plus peisajele sunt foarte frumoase, iar bucataria foarte buna. Am avut sansa sa pot cumpara si o casa in Italia, in nord, chiar langa granita cu Elvetia, iar circa 3 luni pe an locuiesc acolo. Am un sentiment de vacanta, dar in mod real nu este o vacanta, pentru ca lucrez de acolo si practic combin faptul ca traiesc intr-o zona foarte frumoasa, pe o strada din vremea romanilor, langa un lac, in muntii Alpi, cu munca”, povesteste Patrick Van Den Bossche, care pe de alta parte marturiseste ca nu s-ar muta definitiv din Flandra.”Cat de multe persoane pot spune ca intr-o ora sau doua poate ajunge in multe din orasele mari din Europa cu trenul?”, intreaba el retoric, subliniind avantajele Flandrei.
In business, managerul Liebrecht & wooD se implica personal in fiecare pas si pana in cele mai mici detalii. Pentru Patrick Van Den Bossche un manager trebuie sa aiba in primul rand pasiune pentru ceea ce face. De asemenea, important pentru el este ca lucrurile sa nu se faca cu jumatati de masura. Viziunea este un alt atribut esential pentru un sef de companie, mai ales in real estate, domeniu in care este esential sa gandesti pe termen lung. “Stiu ca uneori va trebui sa dezvolt abia peste 10 sau 15 ani. Nu cumpar terenuri doar pentru acum. Stiu ca in unele cazuri pot trece si 10-15 ani pana cand dezvoltarea va incepe”, a explicat managerul.
In aceasta categorie, a dezvoltarilor de viziune, intra si proiectul rezidential de langa Cernica pe care compania vrea sa il dezvolte in Romania. Patrick Van Den Bossche spune ca si in acest proiect va preinvesti nu doar in case, cat si in infrastructura. Despre momentul in care acest proiect rezidential, cat si centrul comercial din Cernica ar putea demara, Van Den Bossche spune ca in ceea ce priveste proiectul rezidential aceasta decizie urmeaza sa fie luata de board, dar ca va fi cu siguranta realizat. Cat despre componenta de retail, managerul Liebrecht & wooD spune ca isi doresc sa vina cu “un pachet” de retaileri si nu sa inceapa doar cu un big box, asa ca in prezent se lucreaza la atragerea acestui prim pol de chiriasi in proiect. In general, vorbind despre proiectele locale, managerul Liebrecht & wooD priveste lucrurile cu incredere, iar raspunsul lui la scepticismul legat de zona in care a ales sa dezvolte, este simplu: uneori trebuie sa creezi un vis.
Managerul imi da exemlul unui teren achizitionat intr-o zona slab dezvoltata din Varsovia, “dincolo de rau” in primii ani de la deputul operatiunilor pe aceasta piata. Zona este acum extrem de atractiva, iar Liebrecht & wooD va incepe aici o dezvoltare, in care inclusiv Google va deschide primul Google Campus din ECE. “Uneori trebuie sa gandesti cu 10 ani inainte”, spune managerul.
Cum a ajuns Patrick Van Den Bossche sa lucreze in real estate?In piata de real estate, Patrick Van Den Bossche a ajuns accidental, dupa ce a lucrat 6 ani in corporatii. A studiat economia, iar mai apoi a urmat cursurile unui MBA si asa a descoperit ca ii place marketingul in general. Dupa finalizarea cursurilor a inceput sa lucreze la Unilever, iar mai apoi in alte cateva companii mari pentru ca intr-un final sa realizeze ca pe termen lung isi doreste altceva. Si-a cunoscut partenerul actual de afaceri si au pus bazele unei companii de advertising. Insa, dupa mai multe cercetari au ajuns la concluzia ca este mai bine sa investesca in altceva. Unul din investitori avea afaceri si in real estate si asa a ajuns in acest domeniu. Initial ca brokeri imobiliari si mai apoi ca dezvoltatori. “S-a ivit o oportunitate sa dezvoltam o cladire rezidentiala. Asa am inceput. Imi doream insa un business international. In 1992 ne-am hotarat sa vizitam fostele tari comuniste. Era ceva nou pentru toata lumea. Acum, 24 de ani mai tarziu, suntem inca aici si dezvoltam”, a povestit Patrick Van Den Boscche.
Cum a afectat criza businessul companiei?In Rusia, compania a intrat abia dupa debutul crizei, in 2008, cand a fost un moment oportun in ceea ce priveste costurile terenurilor. In Rusia compania construieste doar outleturi, iar pe acest segment, spune Van Den Bossche, constructia in sine conteaza doar 50%, restul este partea de management a centrului comercial. In ceea ce priveste piata din Rusia, oportunitatile crizei nu s-au simtit doar la nivel de costuri, cat si la nivelul orientarii consumatorilor catre outleturi in aceasta perioada. In Polonia, Van Den Bossche spune ca au vandut multe active inainte de criza, ceea ce a oferit companiei o bula de oxigen si posibilitatea de investi din nou. Astfel, au costruit in criza in Polonia, iar acum cand piata este din nou pe o panta ascendenta au reusit sa vanda proiectul dezvoltat in recesiune.
Raportat la momentul deschiderii, mai mult de jumatate din retaileri au fost schimbati. In prezent insa businessul este in crestere, iar rata de conversie urca. Potrivit lui Patrick Van Den Bossche telul este sa se ajunga la o rata de conversie de 80% in outletul din Romania al companiei (Fashion House-n.r.), in prezent acest indicator fiind la 60%.
In ceea ce priveste, evolutia outleturilor, Patrick Van Den Bossche spune ca pe masura ce economia va creste, piata de retail se va maturiza, ceea ce inseamna ca vor fi mai multe magazine, se vor reduce promotiile din mall-uri si din zona de high street, iar outleturile vor avea de castigat. Totul se rezuma la abilitatea de a gandi pe termen lung, spune Van Den Bossche, iar in aceasta paradigma intra si strategia de online a companiei. “Este prea devreme pentru a detalia, insa vom lansa partea de online in acest an. Vom incepe in Rusia”, a spus Van Den Bossche.
Sursa foto: Andrada Mihailescu