Biroul viitorului este mai aproape decat ne imaginam, iar demersuri pentru schimbarea modului in care oamenii au ajuns sa relationeze, cu ajutorul noilor tehnologii, dar mai ales a Internetului, va face ca spatiile de lucru sa devina locuri ideale de munca, desi pot suferi si schimbari majore in ceea ce priveste modalitatea de lucru. Aparitia freelancing-ului este principala provocare pe care dezvoltatorii imobiliari si consultantii de profil o au de infruntat in urmatorii ani.

Chiar si asa, un aspect deloc de neglijat, si care poate sa afecteze in cea mai mare masura oamenii si mediul inconjurator va fi stresul, dar mai ales gestiunea acestuia, care, in opinia unor jucatori din piata, va fi definitorie pentru noi ca societate.

“Nu sunt trei ani de zile de cand am constatat ca daca nu te dezvolti in lumea digitala, business-ul si modelele clasice de afaceri vor disparea. Serviciu Uber, de exemplu, este absolut revolutionar, dar ne asteptam ca si in lumea birourilor sa asistam la un astfel proces de digitalizare. Facebook, dar si Social Media au un impact urias in tot ceea ce inseamna astazi comunicare, astfel ca am inceput sa creeam comunitati in cele doua parcuri pe care le detinem - in Novo Park si West Gate. Nu putem scapa de digitalizare, nu exista industrie care sa nu fie impactata. In lumea birourilor, misiunea noastra a fost aceea de a pune conducte suficiente de mari pentru conexiunea la Internet, dar pasul doi va fi intrarea in social media si online media cu diverse produse. Spatiul de lucru nu va fi inlocuit in viitor, astfel ca orice activitate din viitor se va desfasura intr-un spatiu inchis pe care il numim cladire. Suntem pe acest trend, dar spatiul acesta inchis va avea ceva in plus fata de geamuri, mocheta, birouri. Ea va avea si o componenta digitala”, a declarat Liviu Tudor (foto mai jos) , presedinte al Genesis Development, in cadrul conferintei Digital Real Estate, organizata de catre portalul Imobiliare.ro.

In opinia antreprenorului roman, exista o tentatie si un trend venit din Statele Unite si care a zis ca lucrul de acasa nu este cel mai bun lucru , asta desi tot mai multe voci din piata sustin ca acesta este trendul viitorului.

“Forta unei echipe sta in a aduna oameni impreuna. Este ca si cum ne-am propune sa mergem la razboi cu soldatii de acasa. Trebuie sa strangi forta sub acelasi acoperis. In Romania sunt companii care si-au propus lucrul de acasa, dar si business-uri care nu se preteaza pentru astfel de politici. Oamenilor le place sa aiba propriul birou, sunt studii in acest sens, oamenii vor sa isi personalizeze biroul cu fotografii si elemente personale. Oricat de tinere vor fi generatiile care imbratiseaza orice trend, confortul va prima. O data cu confortul vine si eficienta. Eu nu cred in astfel de trenduri, chiar daca spatiile se vor restrange, birourile nu vor disparea”, apreciaza antreprenorul roman.

Inovatiile din birouri: de la spatii de entertainment, la servicii non-stop de relaxare

Discutia despre biroul viitorului a aparut in contextul in care tot mai multe spatii de lucru se adapteaza tendintelor globale, lucru care forteaza intr-o anumita masura dezvoltatorii sa se adapteze din mers schimbarilor tehnologice si provocarilor, in conditiile in care in 5 – 10 ani lucrurile vor fi complet redesenate fata de cum arata ele in prezent.

In acest sens, Ilinca Paun (foto mai jos), managing partner in cadrul Colliers, a precizat in cadrul evenimentului ca a testat inca din urma cu trei ani cum arata biroul viitorului. “A fost un model pe care l-am adus din SUA. Incepuse lupta pentru talente, iar competitivitatea intre companii este factorul pentru care multe companii au inceput sa abordeze noi strategii. Sunt firme care au angajat 365 de zile pe an o maseuza. (...) Am facut hotdesking si practic am desfiintat biroul personal si a functionat foarte bine in momentul in care oamenii au inteles ca pentru a creste performanta modul de lucru colaborativ poate fi mai eficient pentru companie. Noi, romanii, ne atasam de obiecte, mai ales in cazul persoanelor de peste 40 de ani. Tinerii, insa, cauta ceea ce se numeste shared resources. Functionam pe automatisme, dar asta nu este un lucru de lauda, nu ne ajuta in dezvoltare. Dupa trei ani, oamenii au inceput sa se aseze in echipa, dar care lucreaza cel mai mult sunt cei care prefera sa aiba un birou fix. Noi am creat o biblioteca, dar a trebui sa cream si spatii “silent”, in care oamenii sa lucreze cu eficienta maxima”, a aratat managerul Colliers.

In opinia Ilincai Paun, nevoia de spatiu fizic va exista, dar va fi foarte diferit fata de cum arata in prezent. “Vine din urma un nou model de business – cel de freelancing si cel de antreprenoriat. In Europa de Vest, modelul corporatist este unul absolut. Vine din urma moda de lucru freelancing, project based. Tinerii vor sa isi faca un business propriu, aproape ca nu mai are nevoie de un spatiu fizic. Cred ca in 10 ani cladirile nu vor mai fi ale unei companii. Eu nu ma mai duc sa inchiriez un spatiu fix, ci voi inchiria cu ora sau pe tip de activitate, va fi nevoie de flexibilitate si un nou mod de vanzare a cladirii. Vor fi cladiri in care freelancerii se vor intalni”, a mai precizat managing partnerul companiei de consultanta imobiliara Colliers.

Stresul angajatilor, principala provocare in anii urmatori: cum va fi gestionata aceasta problema?

Intr-o avalansa de informatii si schimbari care se petrec in fiecare zi si care invadeaza viata personala si profesionala a angajatilor va interveni si un aspect care va schimba drastic societatea in care traim.

“Nimic nu este dramatic, dar sunt industrii unde este normal sa reduci numarul de birouri, insa in marea majoritate a activitatilor industriale si comerciale va fi in continuare nevoie de echipe care lucreaza impreuna intr-un spatiu dat. O data cu activitatea de cut-cost, asistam la o relocare a birourilor scumpe catre spatii eficiente, astfel ca vom asista in continuare la dezvoltarea de birouri cu tot cu digitalizarea din birouri. Deocamdata digitalizarea in birouri este <<Nice To See>>, iar spatiile de recreere devin un must have. Fabrica de continut este mai importanta decat continutul exclusiv. Social Media este un fenomen extraordinar care va ajuta sa punem oamenii impreuna, cu conditia sa fim echilibrati. Daca patru oameni stau la o masa si isi comunica prin telefon ceva nu este in regula. Fiinta umana a fost, este si va fi pusa in miscare de spirit, indiferent de tehnologia care ne va anima viata materiala. Cand ai la indemana ceva mult mai eficient in a conecta spirite si o faci pe alta cale (smartphone) debalansam echiliberele fundamentale ale vietii. Cred in digitalizare si Social Media cu echilibrul de rigoare. In lumea birourilor nu suntem confruntati cu aceasta problema”, a spus la randul sau Liviu Tudor, presedintele Genesis Development.

Antreprenorul roman trage insa un semnal de alarma, sustinand ca acest intreg proces de schimbare a birourilor si de adaptare la viitor nu trebuie sa cada intr-o alta extrema, astfel ca avalansa adusa de Internet si de noile tehnologii nu trebuie sa ne transforme in persoane si mai stresate, asta deoarece stresul nu conduce in niciun fel la productivitate, ci din contra.

“Trebuie sa luam in calcul felul in care tinerii vor sa isi organizeze viata. Cresterea nivelului de stres este o problema reala. Daca stresul va pune stapanire pe noi, ne indepartam de cele mai importante coordonate ale vietii. Tehnologia aproape ne invadeaza viata si astfel nu putem sa ne ascundem de ea. Trebuie luata insa o doza de echilibru necesara atat de tineri cat si de cei maturi. Stresul ne va distruge ca si societate, este un lucru cert. Oricat ar avansa medicina”, a declarat Liviu Tudor, tinand astfel o pledoarie pentru echilibru.

In opinia sa, in ciuda evolutiei tehnologice business-ul care pune caramida peste caramida va continua sa existe.

Horia Grozea, Netopia: Numarul branch-urilor institutiilor bancare va scadea. Activitatea se muta in online

Prezent in cadrul panelului de discutie despre viitorul birourilor a fost si Horia Grozea (foto mai sus), online director in cadrul procesatorului online de plati Netopia, care a precizat ca zona de branch-uri, in special cea a bancilor, se va diminua considerabil in anii urmatori.

“Au ramas doar cateva agentii de turism care au pastrat sedii, dar care activeaza in online si acolo fac adevaratele vanzari. Vedem o tendinta a bancii viitorului sau mai degraba a viitorului in banking. Sunt foarte multe site-uri care ofera doar credite online, completand un simplu formular. Ma astept ca in 3-5 ani bancile sa se mute si mai mult in zona virtuala si sa aiba mai putine branch-uri in offline. Va exista un impact real asupra chiriilor din real-estate”, a declarat Horia Grozea, in cadrul evenimentului organizat de catre portalul Imobiliare.ro.

Potrivit acestuia, supermarketurile, care ocupa foarte mult din spatiul public, dar si marii jucatori din piata s-au mutat in online, asta deoarece clientii cauta sa comande pachetele direct acasa. In cel mult trei ani de zile ma astept ca oamenii sa se obisnuiasca sa cumpere virtual chiar si produse de larg consum.”Inclusiv zona de utilitati merge foarte bine in online. Branch-urile operatorilor telecom au ramas insa in mod fizic prezenta mai mult pentru awarness-ul brandului. Domeniul imobiliar va fi impactat, daca marii jucatori vor simti acest lucru”, a mai punctat managerul companiei.

Ar trebui sa ne speriem de ce ne asteapta in viitor? Voi cum va imaginati viitorul in compania in care lucrati?

Sursa foto: Imobiliare.ro / via Mircea Dragos Photography

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri