29 Martie 2016

Antreprenor din constructii: Este o drama ce se intampla in Romania, ca discrepanta dintre urban si rural sa dicteze calitatea constructiilor din tara



Romania este o tara puternic influentata de pret si extrem de sensibila la schimbari de acest fel, iar cea mai mare problema cu care ne confruntam este faptul ca sunt diferente uriase la calitatea unor lucrari realizate in mediul urban, fata de cele realizate in mediul rural, sustine, intr-un interviu acordat wall-street.ro, unul dintre cei mai vechi antreprenori din industria materialelor de constructii.

Dan Mircescu (foto cover), proprietar al producatorului si distribuitorului de invelitori metalice Final Distribution, sustine ca inclusiv piata pe care activeaza a devenit o victima a calitatii inferioare, in industria producatorilor de tigle metalice se comercializeaza produse mult sub standard, la preturi chiar si la jumatate din costul unei calitati “oneste”.

“Este o drama. Constructorii sunt exclusiv interesati de pret, practic ei duc standardul calitatii in jos. Suntem tara in care se construieste cel mai mult in regie proprie, ceea ce face ca totul sa se invarta intr-un cerc vicios. In acest fel, producatorii au incercat sa se adapteze. Studiile au scos in evidenta faptul ca piata invelitorilor este dominata de grosimi sub 0,45 mm. (…) Cand un produs sau un serviciu este cu 20% mai ieftin exista o problema. Peste 90% din pretul de productie al tiglei metalice este reprezentat de materia prima. Daca cineva cumpara mai ieftin atunci diferenta este transferata in calitate. (…) Diferente de peste 20% din pretul final trebuie sa atraga atentia cumparatorilor”, este de parere Dan Mircescu, in opinia caruia pretul mediu al unei calitati oneste este in jur de 6 euro pe mp.

“Tot ce este sub 5 euro / mp este inferior calitativ, ceea ce conduce la o diminuare a protectiei anticorozive si a rezistentei mecanice. Sunt unele companii care promoveaza produse la un pret dea 13,99 lei, cu tot cu TVA. Este ridicol. Piata ii accepta. Intr-o piata civilizata si educata astfel de produse ar fi eliminate instantaneu. Totul pleaca de la servicii. (…) In strainatate, preturile materialelor de constructii sunt similare cu cele din Romania, in timp ce manopera poate ajunge sa fie si de trei ori mai scumpa. Un acoperis in Germania sau Austria costa, in medie, 4.000 de euro, in timp ce manopera poate ajunge si la 10.000 de euro, In Romania, pretul materialelor de constructii este similar, iar manopera costa si sub 1.000 de euro”, a mai punctat antreprenorul roman.

Un decalaj urias intre urban si rural: cum se construieste in Romania

Dan Mircescu a mai precizat faptul ca exista o discrepanta uriasa intre mediul rural si cel urban, lucru care stabileste si o calitate mai slaba a constructiilor la sate.

“In Romania este un decalaj urias intre urban si rural. Asa se face ca cea mai mare cantitate de produse de calitate inferioara ajunge in zonele rurale – sunt zeci de mii de gospodarii cu toaleta in curte. Acolo este marea piata. Decalajul acesta spune foarte mult, iar strategiile companiilor s-au adaptat la realitate. In tara noastra calitatea nu este platita la pretul corect. Noi avem o problema cu educatia institutionalizata. In Romania ne confruntam cu o forta de munca extrem de volatila, iar daca un mester face un curs de montaj de 2 zile nu poate intelege nimic. (…) Pentru acest lucru este nevoie sa apara asociatii care sa reuseasca sa duca mai departe planurile si obiectivele pietei fara ajutorul autoritatilor”, a mai aratat Mircescu.

Antreprenorul roman a mai precizat faptul ca mediul urban are o dinamica mult diferita fata de viata de la sate. “La tara criza ajunge ultima, dar si bogatia ajunge ultima, insa este un loc foarte mare de crestere. Este piata cea mai mare pe care o acopera materialele de constructii de slaba calitate. Cele mai bune piete pentru produsele de calitate sunt orasele cu peste 300.000 de locuitori”, a declarat pentru wall-street.ro Dan Mircescu, proprietarul Final Distribution.

Comunicarea in piata este un alt aspect care face ca industria sa se scalde intr-o lipsa de directie. “Clientii cauta design, culoare, inainte de toate. S-a dezvoltat o comunicare nociva. In realitate, daca tigla este mai groasa nu este neaparat si mai buna. Acest lucru a condus la o crestere a produselor de slaba calitate. Din pacate, normele in domeniu sunt foarte permisive, ceea ce face ca unui client sa ii fie foarte greu sa verifice datele tehnice de pe un acoperis. (…) Sunt foarte putine firme care inoveaza in domeniul materialelor de constructii. Costurile cele mai mari sunt cu forta de munca”, a mai punctat reprezentantul Final Distribution.

Conform datelor Final Distribution, piata locala de tigla metalica s-a ridicat anul trecut la 125 – 130 de milioane de euro, in timp ce afacerile companiei au indicat o crestere de 6%, la peste 5 milioane de euro.

Principalii jucatori ai pietei locale de invelitori metalice sunt Bilka, Depaco (Wetterbest) Lindab, Ruukki, Megaprofil sau Coilprofil.



Citeste si