Immofinanz: Cheia succesului este in a gasi echilibrul intre flexibilitate si serviciile oferite. Birourile sunt cartea de vizita a fiecarui business

Immofinanz: Cheia succesului este in a gasi echilibrul intre flexibilitate si serviciile oferite. Birourile sunt cartea de vizita a fiecarui business

Cheia succesului in domeniul activitatii de birouri este reprezentata de un echilibru intre flexibilitate si serviciile oferite, este de parere Sorin Visoianu, seful Immofinanz Romania, unul dintre cei mai mai investitori si dezvoltatori de proiecte imobiliare la nivel local.

Oficialul Immofinanz sustine ca in ultimii ani se observa o crestere constanta si vizibla a interesului pentru eficienta energetica, lucru care va conta din ce in ce mai mult si in anii urmatori.

„Dezvoltatorii constientizeaza beneficiile ce decurg din furnizarea de spatii moderne, eficiente din punct de vedere energetic si al costurilor. Cladirile „verzi” sunt, cu siguranta, birourile sustenabile ale viitorului. (...) Companiile au inceput sa inteleaga ca un mediu de lucru modern, atent construit, poate reflecta valorile brandului, imbunatati starea de sanatate si productivitatea angajatilor, stimula inovatia si colaborarea in cadrul echipelor. Astfel, in viitorul apropiat, cladirile de birouri vor proiecta aceasta schimbare de viziune si vor deveni o carte de vizita pentru business-ul clientului. Spatiile de birouri creeaza valoare, ajuta in procesul de recrutare, intaresc valorile brandului si ofera o certificare a sustenabilitatii, astfel ca, foarte probabil, aceasta tendinta va continua”, a declarat Sorin Visoianu, pentru wall-street.ro.

De asemenea, reprezentantul Immofinanz sustine ca spatiile de birouri ideale sunt cele care dispun de un grad ridicat de flexibilitate.

„Furnizarea de spatii de birouri proiectate in functie de nevoile specifice ale chiriasilor si crearea de solutii personalizate pentru acestia se numara printre atributele de baza in aceasta piata. Mai mult, spatiile de birouri care se vor bucura de o cerere ridicata vor fi cu siguranta cele care beneficiaza de o localizare ideala, cu legaturi eficiente catre restul orasului. Chiriasii acorda o atentie deosebita acestei caracteristici atunci cand isi aleg viitorul spatiu de birouri intrucat rezultatele unui business depind si de gestionarea eficienta a timpului”, a mai punctat Visoianu.

In opinia managerului Immofinanz, furnizarea de proiecte imobiliare de cea mai inalta calitate ar trebui sa reprezinte atat un obiectiv, cat si un scop in sine, nu o obligatie impusa de lege.

„Cu toate acestea, avand in vedere ca principalii dezvoltatori de pe piata de birouri sunt membri ai unor grupuri regionale cu experienta, acestia au implementat deja, cel mai probabil, un flux de lucru si un set de proceduri bine definite, ceea ce va facilita adaptarea si aderarea la normele anului 2020”, a mai adaugat Sorin Visoianu.

Skanska: In cel mult 10 ani, piata imobiliara se va schimba radical. Intram in era utilizarii imprimantelor 3D in constructii

Skanska: In cel mult 10 ani, piata imobiliara se va schimba radical. Intram in era utilizarii imprimantelor 3D in constructii

In urmatorii 5 – 10 ani, piata imobiliara va trece prni schimbari radicale, ceea ce pentru dezvoltatori si investitori va reprezenta o noua etapa de dezvoltare care va conduce la o expunere catre o arie mai mare de oportunitati, cred reprezentantii Skanska Romania, unul dintre cei mai mari jucatori prezenti pe piata la nivel local.

„Pana in 2020 - 2025, piata imobiliara va cunoaste o extindere semnificativa, iar pentru jucatorii implicati aceasta crestere va insemna expunere la o arie mai mare de oportunitati. Economiile de scara vor deveni mai importante, de asemenea si modelele de externalizare a serviciilor din punctul de vedere al evolutiei”, a declarat Aurelia Luca (foto), country manager al Skanska in Romania, manager care considera ca cele mai spectaculoase schimbari la care vom asista le vom observa in zona de constructii.

Potrivit acesteia, tehnologiile emergente, asa cum este cazul si celei de imprimare tridimensionala vor modela arhitectura si facilitatile viitoarelor cladiri.

„Skanska a incheiat un acord de colaborare cu Universitatea Loughborough din Marea Britanie pentru a dezvolta utilizarea tehnologiei de imprimare 3D in sectorul constructiilor. In acelasi timp, incercam sa gasim solutii pentru a extinde utilizarea robotilor pe santiere, dar si in afara acestora. Aceste echipe de roboti sunt proiectate pentru a indeplini mai multe sarcini, de la taiere, gaurire si fixare a diferitelor materiale de constructie la fata locului. Aceasta metoda este o inovatie si ar putea fi un salt urias pentru industria constructiilor la nivel global”, a declarat managerul Skanska.

Potrivit oficialilor constructorului si dezvoltatorului imobiliar suedez, in viitorul apropiat este de asteptat ca toate cladirile sa indeplineasca un standard tehnic care sa le asigure un rating de durabilitate.

„Conceptul de sustenabilitate va fi extins la crearea unor "locuri" in care oamenii se bucura de viata si muncesc cu pasiune. Astfel, cladirile dezvoltate in viitor vor fi proiectate cu spatii verzi, cu lumina naturala, luand in considerare si nevoia aerului de buna calitate si a spatiilor de socializare. In plus, angajatii se vor putea bucura de mai multa flexibilitate pentru ca birourile vor deveni un spatiu mobil, dinamic, in care rareori se vor regasi in echipa completa (conceptul "Activity Based la locul de munca"). Raportul echilibrat intre munca si viata personal/sociala va permite ca multi dintre angajati sa lucreze de la distanta, din orice locatie isi doresc”, a mai precizat Aurelia Luca.

In opinia specialistilor Skanksa, piata de real estate din Romania se aliniaza la tendintele globale de dezvoltare urbana, iar forta de munca adopta dinamica occidentala in ceea ce priveste migratia si stilul de lucru.

„Dezvoltatorii vor trebui sa multumeasca cerintele chiriasilor in ceea ce priveste economia utilitatilor si cresterea productivitatii, a flexibilitatii, a confortului si a unui mediu creativ de, in scopul de a asigura un nivel mai ridicat de satisfactie al angajatilor. Paradigma se schimba iar accentul se va pune mai mult pe calitate decat pe cantitate”, a mai aratat managerul Skanska Romania.

CA Immo: Piata imobiliara este pe curba ascendenta, iar stocul de birouri se va dubla. Inovatia va juca un rol decisiv

CA Immo: Piata imobiliara este pe curba ascendenta, iar stocul de birouri se va dubla. Inovatia va juca un rol decisiv

Piata dezvoltarilor imobiliare va intra intr-un nou ciclu de dezvoltare in anii urmatorii ani, urmarind in mod natural progresul economic si social preconizat la nivel global si in Romania, considera specialistii CA Immo, unul dintre cei mai importanti dezvoltatori de proiecte imobiliare la nivel local.

In acest fel, ca urmare livrarilor anuntate in urmatorii ani, pana in 2020 stocul actual al proiectelor de birouri de clasa A ar urma cel putin sa se dubleze.

“Cu siguranta noile proiecte ce vor fi livrate in perioada mentionata vor avea in vedere cerintele de calitate ale clientilor, mult mai exigenti si sofisticati, urmarind in mod natural progresul economic si social preconizat la nivel global. (…) Din punct de vedere tehnologic, piata de birouri din Romania a inregistrat un salt semnificativ in ultimii 10 ani, aliniindu-se in primul rand la normativele legale locale, dar si internationale: siguranta cladirilor in caz de seism si alte evenimente asimilate, P.S.I., conditii de munca corespunzand standardelor Comunitatii Europene, ale carei directive se aplica in mod unitar si in tara noastra, etc. Ca evolutie fireasca, cladirile de birouri vor beneficia de aceleasi solutii, ca reflex al tehnologiei inovative, ca si cele ce vor fin edificate in Europa Centrala sau de Vest, intrucat acest fapt este o conditie intriseca pentru ridicarea nvelului de calitate a mediului de lucru, implicit conducand la consolidarea jucatorilor din piata/atragerea de noi companii multinationale ce ar fi motivati si din acest punct de vedere, sa investeasca in Romania”, au precizat oficialii dezvoltatorului de origine austriaca”, a declarat Marian Roman (foto), managing director CA Immo.

Controlarea/optimizarea consumului energetic al unui proiect reprezinta unul dintre cele mai importante obiective ale dezvoltatorilor imobiliari responsabili si reputabili in piata, fiind considerat prioritar in cadrul politicilor de “Green Building”, in prezent un “must have” pentru orice cladire de clasa A ce tinteste spre un mix de chiriasi de calitate.

“Programele energetice sunt in permanenta dezbatere si imbunatatire, solutiile vor deriva din evolutia tehnologica ce va avea loc in urmatorii ani, dar vor fi corelate si cu schimbarile climatice viitoare”, a mai punctat Roman.

In opinia reprezentantilor CA Immo, Bucurestiul ramane in mod indiscutabil polul primar. In acelasi timp, orasele Iasi, Cluj, Timisoara, beneficiind de centre universitare reprezentative, dar si depunand eforturi sustinute pentru incurajarea mediului de business, vor fi alese de companii cu crestere organica, in procesul de dezvoltare a diviziilor operative, in principal.

Genesis Development: Confortul angajatilor, regula de baza. Care va fi legatura dintre un spatiu de birouri si un hotel de 5 stele

Genesis Development: Confortul angajatilor, regula de baza. Care va fi legatura dintre un spatiu de birouri si un hotel de 5 stele

Spatiile de birouri de clasa A devin din ce in ce mai mult legate de conceptul de hospitality, de industria ospitalitatii, considera Liviu Tudor (foto), cel mai mare dezvoltator roman de birouri, care a aratat ca o paralela dintre hotelurile de 3, 4 sau 5 stele si cladirile de birouri moderne va fi trasata din punctul de vedere al confortului angajatiilor, pe care se pune accentul mai mult ca niciodata.

„Utilitatile raman aceleasi, toti proprietarii de birouri pun la dispozitie facilitatile clasice, de la aerul conditionat, la caldura si electricitate. Ceea ce diferentiaza cladirile de birouri este designul interior si felul in care facilitatile din acest domeniu fac timpul petrecut la locul de munca mai placut”, a declarat Liviu Tudor, proprietarul si presedintele Genesis Development.

Antreprenorul roman este de parere ca in momentul de fata competitia dintre companii este tot mai mare pe piata de recrutare si din acest motiv acestea folosesc amenajarea biroului, amplasamentul si toate beneficiile conexe ale sediului ca si avantaje in recrutarea celor mai buni angajati.

„Spatiile de lucru devin tot mai elegante, mai creative si mai confortabile, in conformitate cu varsta majoritatii angajatiilor. Generatia Y a dat tonul in ultimii ani pe piata spatiilor de birouri, fortand atat companiile angajatoare, cat si dezvoltatorii de birouri, sa se adapteze la cerintele lor. Generatia Z, care urmeaza acum, nascuta dupa anii 2000, va fi si mai provocatoare. Designul de calitate va deveni indispensabil interioarelor de lucru”, a mai aratat Liviu Tudor.

Fondatorul Genesis Development sustine ca in anii urmatori accentul va fi pus pe automatizare.

„Implementarea si dezvoltarea sistemelor tip BMS (Building Managamenet Systems) in cladirile de birouri va juca un rol deosebit de important. (...) Una dintre solutiile inovatoare care mi-au atras atentia este incalzirea prin pardoseala care rezolva si aspecte legate de eficientizarea consumului de energie electrica pentru ca incaperea nu mai este incalzita uniform, ci doar acolo unde este nevoie, la nivelul oamenilor, la aproximativ un metru de sol. O alta tehnologie care a inceput sa fie abordata si la noi si va prinde mult elan este iluminatul cladirilor cu sisteme LED, nu doar pentru a eficientiza costurile, ci pentru ca datorita sistemului cu LED poate fi personalizat biroul: spre exemplu, cand un angajat se ridica de la biroul sau, lumina se dimeaza automat si revine la intensitate atunci cand angajatul isi reia locul. La fel si in functie de conditiile meteo, daca este soare sau nu”, a mai precizat seful Genesis Development.

Colliers: Noile generatii, viitorul. Cum vor dicta cei nascuti dupa 2000 viitorul dezvoltarilor de birouri

Colliers: Noile generatii, viitorul. Cum vor dicta cei nascuti dupa 2000 viitorul dezvoltarilor de birouri

Generatia Y si Millenials devin masa critica a angajatilor, iar acest lucru inseamna un spatiu de lucru adaptat nevoilor lor diferite si intr-o continua schimbare. Noii angajati isi doresc un spatiu de lucru flexibil, care sa imbine zonele colaborative si tehnologiile de ultima ora, cu spatii de socializare si relaxare.

In acestl fel, spatiul de lucru devine un instrument tot mai important de atragere si retinere a angajatilor, iar companiile se folosesc de noile tendinte in materie de constructie, design si tehnologie in lupta pentru talente.

“Avansul tehnologic se va reflecta si in constructia noilor cladiri de birouri, prin integrarea solutiilor inovative care maresc gradul de sustenabilitate a cladirilor. Noile generatii de angajati sunt tot mai interesate de modul in care spatiul de lucru le poate asigura confortul, dar in acelasi timp sa fie sustenabile. Observam un trend evident in ultimii ani spre certificarea verde a tuturor cladirilor, care devine obligatorie. Auzim tot mai des de conceptul de ‘well building’, idee care incorporeaza mai mult decat certificarea verde a cladirilor si eficienta consumului de resurse, si anume, gradul de satisfactie si sanatatea a celor care utilizeaza cladirea. Iar asta inseamna ca si chiriasii unei cladiri sunt tot mai interesati de angajatii lor, de modul in care spatiul de lucru le asigura echilibrul munca-viata personala. Atat dezvoltatorii, cat si chiriasii au inteles pe deplin necesitatea de a construi inteligent si sustenabil, de a folosi eficient resursele unei cladiri”, a declarat Ramona Marusac (foto) , associate director office agency, in cadrul companiei de consultanta Colliers International.

Cea mai mare provocare pentru viitoarele proiecte de birouri va fi capacitatea de a se schimba in acelasi ritm cu nevoile noilor generatii de angajati. ‘In ultimii ani, modul in care lucram s-a modificat semnificativ. Activitatea zilnica este mult mai concentrata pe anumite procese si operatiuni, iar asta inseamna ca si spatiul de lucru trebuie sa se transforme. De exemplu, din ce in ce mai mult, spatiile sunt organizate in zone dedicate fiecarui tip de activitate – individuale, de grup, de focus, etc - astfel incat sa raspunda nevoilor punctuale ale fiecarui angajat, iar dinamica acestor schimbari se va mentine si pe viitor”, a mai adaugat Ramona Marusac.

Conform datelor Colliers, Bucurestiul ramane principalul pol de birouri, iar piata de aici se bucura de prezenta unor dezvoltatori cu experienta regionala si globala, astfel ca noile proiecte sunt la standarde similare celor din alte tari. Dintre orasele secundare, se alatura Capitalei, Cluj, Iasi, Timisoara si Brasov, cu un ritm de dezvoltare accelerat in ultimii ani datorita potentialului de resurse umane pe care il au.

CBRE: Mentalitatea angajatilor s-a schimbat si pun tot mai mult accent pe calitatea vietii. Unde va fi miza in viitor?

CBRE: Mentalitatea angajatilor s-a schimbat si pun tot mai mult accent pe calitatea vietii. Unde va fi miza in viitor?

Amenajarea spatiilor de birouri nu mai este de cativa ani doar o simpla operatiune administrativa, iar companiile utilizeaza acest aspect, al amenajarii biroului, ca “un tool” de HR, pentru a atrage si retine angajatii, in prezent, in Bucuresti, creandu-se o concurenta pentru atragerea fortei de munca, sustin reprezentantii companiei de consultanta imobiliara CBRE.

“Toata companiile multinationale din Bucuresti au planuri de extindere in urmatoare perioada si incearca sa isi asigure beneficiile fortei de munca specializate si calificate. Mentalitatea angajatiilor s-a schimbat in ultima perioada, daca acum cativa ani angajatii erau atrasi strict de partea financiara, acum iau in calcul si alte aspecte in alegeea unui loc de munca. Oamenii pun mai mult pret pe mediul de lucru si se gandesc din ce in ce mai mult la calitatea vietii. Majoritatea companiilor multinationale din Romania ofera un mediu de lucru placut, cu foarte multe avantaje pentru angajati (locuri de relaxare, spatii de lucru neconventionale, proximitatea de transportul in comun). In momentul in care o companie ia decizia sa-si schimbe sediul, sunt luate in calcul atat variabilele financiare cat si schimbarea spatiului de lucru. Modificarile le fac in primul rand pentru angajati, incercand sa le ofere spatii de lucru atat din punct de vedere al ambiantei cat si al specificatiilor tehnice. Astfel, companiile se orienteaza catre cladiri cu functionalitati si specificatii ecologice”, este de parere Mihai Paduroiu (foto), head of office agency in cadrul CBRE.

In opinia sa, certificarea verde a cladirilor are mai multe avantaje, reprezentate de costurile operationale care sunt mult mai mici fata de o cladire conventionala, dar si de faptul ca angajatii beneficiaza de un confort mai mare (spatii pentru biciclete si zone de vestiare).

“Un alt aspect important este reprezentat de dimensiunea cladirii, companiile fiind interesate de cladiri mari de birouri unde au posibilitatea de extindere. Majoritatea companiilor mari cauta spatii de birouri in business park-uri. Aleg aceasta varianta si pentru zonele mai mari de spatii verzi unde angajatii se pot relaxa si unde am mai multe variante de locuri de luat masa.”, a mai aratat Mihai Paduroiu.