Stocul de centre comerciale moderne din Bucuresti a ajuns la aproximativ 1,16 milioane mp dupa livrarea din acest an a proiectelor ParkLake si Veranda Mall Obor, dintre care aproape 40%, circa 450.000 mp inchiriabili, se afla in sectoarele 2 si 3 ale Capitalei, potrivit calculelor companiei de consultanta imobiliara Colliers International.

Cei 450.000 mp inchiriabili, care insumeaza aproximativ 900.000 mp construiti, contribuie masiv la bugetele locale.

“Daca luam in considerare un procent maximal de 1,3% pentru taxa pe constructii, sectoarele 2 si 3 ale Capitalei asigura o contributie cuprinsa intre 7 si 8 milioane de euro anual, cele mai mari din Bucuresti, avand in vedere ca sunt cele mai aglomerate din punct de vedere al stocului de retail”, a declarat Raluca Buciuc (foto mai jos), associate director valuation services and hospitality advisory Services in cadrul Colliers International.

Desi in Bucuresti mai este loc de un centru comercial de mari dimensiuni, acesta nu este recomandat sa fie amplasat in sectoarele 2 si 3, deja saturate in contextul recentelor deschideri.

raluca buciuc colliers

“In aceste doua zone, mai poate fi loc de cativa jucatori pe segmentul hipermarketurilor sau al schemelor de retail cu suprafete mari pentru produse alimentare, cel mai probabil unul dintre acesti jucatori urmand sa fie amplasat intr-un parc de retail sau alaturi de o galerie comerciala de dimensiuni mici”, a declarat Gabriela Bosinceanu, senior associate valuation and advisory services in cadrul Colliers International.

Tranzactiile de centre comerciale intarzie sa apara

Peste 200.000 mp de spatii de centre comerciale au fost anuntati spre livrare pentru anul 2016, insa tranzactiile cu centre comerciale intarzie sa apara, desi Romania se afla pe harta fondurilor de investitiii, iar sectorul de retail prezinta un interes crescut.

Unul dintre motive este faptul ca in Bucuresti nu se poate vorbi de o istorie concludenta a tranzactiilor cu scheme mari de retail. In acest context, se observa tendinta investitorilor de a pune proiectele de retail pe o pozitie cel putin egala cu cele de birouri din punct de vedere al riscului investitiei. Si in tari precum Polonia, Cehia si Ungaria, perioada de recuperare asumata de investitori pentru produsele de retail este mai mare, respectiv yieldul este mai mic fata de birouri.

“Pentru produsele stabile pe piata am putea vedea yielduri mai mici decat in cazul birourilor, un exemplu in acest sens fiind achizitia Promenada. Astfel, daca pentru birouri se discuta de un yield de 7,5%, pentru produsele de retail performante yieldul ar putea cobori sub 7%”, a explicat Raluca Buciuc.

O posibila tranzactie, estimata la 3.000 – 3.300 euro/mp

Din punct de vedere al valorii, in eventualitatea unei tranzactii de achizitie, consultantii Colliers International estimeaza un pret de trazactionare intre 3.000 si 3.300 euro/mp, in conditiile unei rate de neocupare de 7-8% si a unei chirii medii de 21 - 23 euro/mp.

“In cazul sectoarelor 2 si 3, competitia ridicata ar putea duce la o scadere a acestor valori, ceea ce va creste riscul din punctul de vedere al investitorilor. Mai mult, daca va mai aparea inca un proiect de mari dimensiuni, este posibil ca una dintre aceste scheme sa devina nesustenabila”, a incheiat Raluca Buciuc.

Colliers International este una dintre cele mai mari companii de consultanta imobiliara prezente pe piata locala, unde mai activeaza nume precum JLL, CBRE, DTZ Echinox sau Knight Frank.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri