Intretinerea unui centru comercial poate fi o adevarata provocare, iar cum specialistilor din piata le place sa spuna “cu cat un centru comercial este mai mare, cu atat mai multe probleme pot aparea, iar gestiunea lor este si mai complicata”. Numarul mare de proiecte comerciale livrate pe piata locala a condus la situatii dintre cele mai neasteptate, insa fiecare dezvoltator sau proprietar de proiecte comerciale isi asuma acest risc.

Daca anumite situatii pot mobiliza inclusiv autoritatile statului, sunt anumite probleme care pot fi gestionate de echipele interne, iar provocari apar, in general, in zona toaletelor, a spatiilor ocupate de chiriasi, in zona food-court, dar si in parcarile care in unele zile sunt depasite de valul de masini care le trece pragul.

“Exista o tipologie extrem de diversa a acestor incidente. Ca regula generala, prima masura care trebuie luata este asigurarea sigurantei vizitatorilor si a celor care lucreaza in centrele comerciale. Siguranta si sanatatea oamenilor in primul rand. Apoi procedam la limitarea pe cat posibil a impactului pe care acest incident il are asupra activitatii centrului comercial si in egala masura trecem la remedierea imediata a situatiei, cu echipele de tehnicieni din centrul comercial care asigura securitatea activitatii operationale din centrele comerciale. In cazuri exceptionale, apelam la serviciile unor echipe tehnice specializate, pe care le furnizeaza toate companiile de facility management cu care CBRE colaboreaza”, spune Valeriu Toma (foto mai jos), asset manager in cadrul companiei de consultanta imobiliara CBRE.

valeriu toma, cbre romania

La randul sau, Corina Stamate, center manager in cadrul companiei de consultanta imobiliara JLL, este de parere ca preintampinarea unor situatii neplacute, incidente sau conflicte, ar trebui sa fie prioritara.

“Provocarea este de a preintampina sau diminua incidente venite din partea anumitor clienti nemultumiti, furturi, accidentari etc. Unele dintre acestea au deja un sablon prestabilit, putand fi anticipate, iar aici ne bazam foarte mult pe vigilenta si rapiditatea furnizorilor, iar alte incidente inopinate trebuie solutionate cat mai discret si fara a perturba activitatea generala a centrului comercial. La nivel general, provocarea principala este legata de timpul de solutionare, deoarece atunci cand discutam de incidente sau situatii neplacute nimeni nu are o tolerabilitate ridicata, avand asteptari de rezolvare imediata. Gestionarea acestei presiuni este o provocare ce se resimte la nivel general, atat din partea chiriasilor, a vizitatorilor si a managementului”, a punctat Corina Stamate (foto mai jos).

Totul poate incepe din parcare, locul in care nervii soferilor sunt uneori instinsi la maximum

Parcarea reprezinta pentru multi vizitatori ai proiectelor comerciale primul contact cu spatiul comercial, insa de cele mai multe ori se intampla ca numarul de locuri de parcare sa fie insuficient pentru numarul ridicat de clienti care isi doresc sa isi petreaca timpul liber la cumparaturi sau, mai sunt situatii cand exista dispute pentru un loc de parcare situat de cele mai multe ori in vecinatatea unei intrari in spatiul comercial.

“In functie de politica fiecarui centru comercial, parcarile au varii seturi de reguli printre care si metode de informare/instiintare a vizitorilor asupra anumitor zona neamenajate sau restrictionarea accesului in perimetrele deservind spatiile pentru persoanele cu dizabilitati. Ca urmare a acestor situatii, mare parte dintre centrele comerciale au personal de securitate dedicat zonei de parcare, ce lucreaza in stransa legatura cu dispeceratul pentru a preintampina pe cat posibil situatiile de indisciplinare a soferilor. Indisciplina, pe langa cea generala sau clasica, a diversilor soferi, creste exponential o data cu perioadele de aglomerare sau de presiune temporala, cum ar fi sarbatorile, evenimentele/concertele, promotiile cu timp limitat etc. Senzatia de detinere a <<suprematiei>> consumatorului, plus circumstantele sociale, temporale, duc la un nivel mai ridicat de nerespectare a regulilor, fara a se gandi la efectele produse si impactul lor asupra celorlalti”, spune Corina Stamate, pentru wall-street.ro.

La randul sau, specialistul CBRE apreciaza ca cea mai importanta comunicare cu soferii este preventia, pentru a evita majoritatea neplacerilor. “Urmarim cu multa atentie si monitorizam in parcarile centrelor comerciale pe care le administram. Cea mai importanta este componenta de preventie, ne asiguram ca afisam la loc vizibil semnele privind parcarea interzisa, semnele privind locurile de parcare destinate strict persoanelor cu dizabilitati. Mobilizam in permanenta personalul de paza pentru limitarea acestor situatii, afisam la locuri cat mai vizibile regulamentele privind exploatarea parcajelor si a drumurilor. In cazurile in care apar astfel de incalcari ale regulamentului, notificam soferii prin anunturi pe parbriz. De asemenea, ii anuntam prin sistemul de sonorizare al centrului comercial”, a precizat Valeriu Toma.

In opinia sa, astfel de incidente apar de regula mai des in conditii de trafic intens in centrele comerciale. De asemenea si conditiile meteo influenteaza traficul si numarul unor astfel de incidente. “Tendinta ultimilor ani este insa una pozitiva si am remarcat ca vizitatorii devin din ce in ce mai constienti de respectarea acestor reguli privind parcarile”, sustine asset managerul CBRE.

Mergand mai departe, in centrul comercial vizitatorii dau piept unor nenumarate spatii, mai mult sau mai putin expune anumitor factori, printre acestea zonele populare, cum este cazul restaurantelor, a magazinelor sau a toaletelor.

“Daca discutam pe partea tehnica, in cazul unei defectiuni majore, se va evalua inainte de toate potentialul risc pentru vizitatori sau chiriasi, urmand a se restriction accesul in acel perimetru pana la inlaturarea pericolului. Personalul de la securitate intervine pentru a securiza zona, urmand a anunta echipa de mentenanta din tura respectiva. In mod permanent, intr-un centru comercial exista electricieni, ingineri sau tehnicieni care trebuie sa intervina in timp imediat, in vederea solutionarii problemei. In cazul nefericit, in care acestia nu reusesc se apeleaza la echipele mobile sau de interventie specializata ale furnizorilor. In functie de gravitatea situatiei prin intermediul dispeceratului se informeaza auditiv vizitatorii, iar masurile administrative intra in vigoare prin intermediul agentilor de securitate”, arata specialistii imobiliari.

Acestia mai sustin ca printre cele mai populare situatii neplacute cu care se pot confrunta centrele comerciale se regasesc micile inundatii pentru chiriasi, furturile, diverse deteriorari ale bunurilor centrelor comerciale pe timp de noapte, defectiuni tehnice inopinate la anumite sisteme care asigura ambientul centrului commercial etc.
Poate unul dintre cele mai importante aspecte cand vine vorba de intretinerea unui proiect comercial este dat de igiena interiorului si de serviciile de curatentie.

Un indicator care arata cat de multa atentie se acorda in interiorul unui centru comercial este dat de numarul de goliri ale cosului de gunoi, cu precadere al celor din zona toaletelor, iar acest lucru denota implicarea proprietarilor de proiecte comerciale, cat si seriozitatea companiilor care asigura serviciile de curatenie.

Curatenia intr-un centru comercial este primordiala sau ar trebui sa reprezinte o prioritate pentru proprietari, atat pentru aspectul curat al proiectului, cat si pentru siguranta vizitatorilor.

“Fiecare centru comercial, prin prisma colaboratorilor sai, are in permanenta un numar de echipamente in locatie care sunt utilizate in diverse momente pe parcursul zilei. Personalul de la curatenie incepe lucrul cu cateva ore inainte de deschiderea mall-ului, acoperind in acest timp suprafetele comune. In cadrul acestui proces sunt angrenate si utilajele/echipamentele de curatenie. Dupa ora deschiderii, discutam doar de o mentinere a curateniei si de interventii punctuale acolo unde este cazul. Pentru asigurarea unui nivel de curatenie optim discutam de un minim de personal in punctele cheie: toalete, food-court, intrari principale, zona de livrare marfa, parcare. (…) Nu exista o regula in ceea ce priveste numarul de interventii, deoarece zonele cele mai importante au in permanenta personal dedicat”, a mai completat specialistul JLL.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri