Parcarea unui mall reprezinta primul contact al unui client cu centrul comercial si este, de cele mai multe ori, cartea de vizita a proiectului pe care acesta urmeaza sa il viziteze, tocmai de aceea dezvoltatorii imobiliari au inceput sa puna tot mai mult accentul pe calitatea parcarilor, pe spatiile alocate si pe usurinta de a o accesa.

Pentru o mai buna administrare a acestor spatii, proprietarii centrelor comerciale percep taxe vizitatorilor care depasesc o anumita perioada petrecuta in centrul comercial, insa, in general, este practicata o gratuitate de 2-3 ore, ulterior fiind perceputa o suma pentru fiecare ora de „sedere” in parcare.

Doar in Capitala sunt disponibile peste 23.000 de locuri de parcare sub- si supraterane raspandite in cele mai importante proiecte comerciale la nivel local, arata datele companiei de consultanta imobiliara Colliers International.

„Mall-urile din Capitala pun la dispozitie peste 23.000 locuri de parcare sub- si supraterane. De cele mai multe ori, locurile supraterane sunt gratuite, iar din totalul locurilor de parcare doar un sfert sunt folosite contra cost. (...) Ca regula generala, centrele comerciale ofera locurile de parcare gratuit. Sistemul de taxare a fost introdus in centrele comerciale din Bucuresti doar in acele cazuri in care proximitatea centrelor comerciale fata de cartiere rezidentiale sau de birouri s-ar putea traduce prin utilizarea acestor parcari cu precadere de catre rezidenti, ceea ce ar putea nemultumi potentiali clienti care ar putea avea dificultati in a gasi locuri de parcare disponibile. In acest moment doar patru centre comerciale (Bucuresti Mall, Baneasa Shopping City, AFI Palace Cotroceni si Promenada Mall) au sistem de taxare a locurilor de parcare”, a declarat Daniela Popescu (foto mai jos), associate director in cadrul departamentului de Retail al Colliers International Romania.

Mall-urile incaseaza si peste 100.000 de euro pe luna din taxa de parcare

Marile centre comerciale incaseaza si peste 100.000 de euro pe luna din taxa de parcare, insa veniturile variaza foarte mult in functie de dimensiunea mall-ului, de perioada in care acesta este vizitat, precum si de alti factori importanti.

„Veniturile inregistrate de centrele comerciale din taxa de parcare variaza foarte mult de la caz la caz si de la perioada la perioada datorita faptului ca in oricare din aceste centre exista o perioada initiala de 2 ore care nu este taxabila si ca preturile care se aplica pe fiecare ora suplimentara difera de la un pret fix de 2 lei si pana la taxe care cresc accelerat o data cu cresterea duratei de parcare. La modul general, credem ca aceste venituri pot depasi pragul de 100.000 euro lunar in cazul centrelor comerciale performante, in lunile de varf, cum ar fi decembrie, cand traficul atinge valori record”, a mai punctat Daniela Popescu.

Conform calculelor Colliers, centrele comerciale de succes din Bucuresti pot inregistra chiar si peste 1.000.000 de vizitatori care vin lunar cu masina.

Modelul din Vest: aplicatii cu care se gasesc mai usor locurile de parcare

Proprietarii proiectelor comerciale din Occident folosesc resursele de care dispun pentru a eficientiza aglomeratiile din parcarile centrelor comerciale si astfel pun la dispozitia vizitatorilor aplicatii pentru telefoanele mobile care sunt conectate in timp real la situatia din parcarile interioare ale mall-urilor si informeaza clientii in privinta locurilor disponibile.

“La nivel international, o facilitate foarte utila pe care marile centre comerciale o ofera este aplicatia destinata gasirii cu usurinta a unui loc de parcare liber. Un astfel de exemplu este Dubai Mall. Aplicatia este utila si in cazul in care proprietarul are dificultati in a-si gasi masina parcata”, a mai adaugat Daniela Popescu.

Cel mai des intalnite facilitati oferite de proprietari in parcarile mall-urilor din Romania sunt spalatoriile auto (spre exemplu, la AFI Palace Cotroceni sau ParkLake Shopping Center, Sun Plaza etc) si curatatoriile de haine. In unele cazuri, parcarile pot avea statii de reincarcare pentru masinile electrice. Baneasa Shopping City ofera doua astfel de locuri de parcare pentru vehiculele electrice si acces gratuit la aceste statii.

Cum sunt gestionatele situatiile de urgenta din parcare, locul in care nervii soferilor sunt uneori instinsi la maximum

Parcarea reprezinta pentru multi vizitatori ai proiectelor comerciale primul contact cu spatiul comercial, insa de cele mai multe ori se intampla ca numarul de locuri de parcare sa fie insuficient pentru numarul ridicat de clienti care isi doresc sa isi petreaca timpul liber la cumparaturi sau, mai sunt situatii cand exista dispute pentru un anumit loc de parcare.

“In functie de politica fiecarui centru comercial, parcarile au varii seturi de reguli printre care si metode de informare/instiintare a vizitorilor asupra anumitor zona neamenajate sau restrictionarea accesului in perimetrele deservind spatiile pentru persoanele cu dizabilitati. Ca urmare a acestor situatii, mare parte dintre centrele comerciale au personal de securitate dedicat zonei de parcare, ce lucreaza in stransa legatura cu dispeceratul pentru a preintampina pe cat posibil situatiile de indisciplinare a soferilor. Indisciplina, pe langa cea generala sau clasica, a diversilor soferi, creste exponential o data cu perioadele de aglomerare sau de presiune temporala, cum ar fi sarbatorile, evenimentele/concertele, promotiile cu timp limitat etc. Senzatia de detinere a <<suprematiei>> consumatorului, plus circumstantele sociale, temporale, duc la un nivel mai ridicat de nerespectare a regulilor, fara a se gandi la efectele produse si impactul lor asupra celorlalti”, spune Corina Stamate, center manager in cadrul companiei de consultanta JLL, pentru wall-street.ro.

La randul sau, Valeriu Toma (foto mai jos), asset manager in cadrul CBRE apreciaza ca cea mai importanta comunicare cu soferii este preventia, pentru a evita majoritatea neplacerilor.

“Urmarim cu multa atentie si monitorizam in parcarile centrelor comerciale pe care le administram. Cea mai importanta este componenta de preventie, ne asiguram ca afisam la loc vizibil semnele privind parcarea interzisa, semnele privind locurile de parcare destinate strict persoanelor cu dizabilitati. Mobilizam in permanenta personalul de paza pentru limitarea acestor situatii, afisam la locuri cat mai vizibile regulamentele privind exploatarea parcajelor si a drumurilor. In cazurile in care apar astfel de incalcari ale regulamentului, notificam soferii prin anunturi pe parbriz. De asemenea, ii anuntam prin sistemul de sonorizare al centrului comercial”, a precizat Valeriu Toma.

In opinia sa, astfel de incidente apar de regula mai des in conditii de trafic intens in centrele comerciale. De asemenea si conditiile meteo influenteaza traficul si numarul unor astfel de incidente. “Tendinta ultimilor ani este insa una pozitiva si am remarcat ca vizitatorii devin din ce in ce mai constienti de respectarea acestor reguli privind parcarile”, sustine managerul CBRE.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri