Cresterea numarului de conexiuni la Internet se simte si pe piata imobiliara. Cei care vor o casa o cauta pe site-urile de profil.
Casa mult dorita se poate gasi din fata calculatorului. Numarul site-urilor de Internet cu tematica imobiliara a crescut rapid in ultimii ani, la fel si apetitul romanilor de a-si cauta o locuinta cu ajutorul cuvintelor-cheie. Agentii imobiliari spun ca cei mai multi dintre clienti suna dupa ce au consultat oferta de pe Internet. In momentul de fata, 75-80% dintre informatiile vehiculate pe piata imobiliara romaneasca sint de pe Internet. Este o crestere importanta, daca tinem cont ca in urma cu patru ani ponderea era de 25%. Putem spune ca, in ultima vreme, cam 80% dintre solicitarile primite la agentii vin de pe Internet, spune Ion Radu Zilisteanu, purtatorul de cuvint al Asociatiei Romane a Agentiilor Imobiliare. Modul in care functioneaza aceste site-uri s-a diversificat in ultimul an.

Daca pina acum la putere erau portalurile, a aparut un site care isi propune sa puna cumparatorul fata in fata cu vinzatorul, fara comision, si se anunta implementarea sistemului american MLS, deja functional in judetele Vilcea si Sibiu.

Pro si contra

Analistii imobiliari spun ca listarea ofertelor pe Internet prezinta avantaje deloc de neglijat. In primul rind, este gratuit. Oferta este vizibila 24 de ore din 24 si virtual nelimitata ca timp. De asemenea, se pot prezenta oricite detalii despre oferta respectiva, ceea ce in cazul unui ziar este mai greu din cauza faptului ca acest lucru costa. Se poate face o comparatie intre oferte pentru ca exista un motor de cautare si diverse metode de filtrare a informatiei, mai spune Ion Radu Zilisteanu. Exista insa si aspecte negative cu privire la acest mod de informare. Informatia este vasta, dar redundanta si neverificata. Cu foarte putine exceptii, proprietatile listate pe portaluri sint cu contracte neexclusive, deci majoritatea datelor nu pot fi date publicitatii de agentii imobiliari respectivi. Stim cu totii ca cea mai importanta caracteristica a unei case este locatia. Iar aceasta nu poate fi divulgata nici macar ca numar de strada pentru un apartament, afirma Liviu Ureche, Certified International Properties Specialist.

Trafic mare

Portalurile domina Internetul cu tematica imobiliara. Vorbim, desigur, despre Romania. Aici se pot gasi anunturi de vinzare postate de agentiile imobiliare sau de particulari. Conform companiei Netbridge care administreaza serviciul trafic.ro, locul intii este ocupat de www.agentiaimobiliara.ro, cu 37.238 de vizitatori, urmat de www.imobiliare.ro, cu 34.351 de vizitatori. Situatia se inverseaza cind ne raportam la numarul de afisari: 635.726 pentru cel de-al doilea, fata de 407.936 in cazul primului. Site-urile respective au sute de mii de anunturi si parteneriate cu agentiile imobiliare. Important este ca, fata de alte portaluri, luam informatii la prima mina. La agentiile imobiliare instalam un program care trimite informatiile la noi. Se actualizeaza rapid. La alte portaluri se trimite oferta de catre agentii, spune Razvan Muntean, manager general Run Data Solutions.

Avantaje si nu prea

Principalul avantaj pentru utilizatorul de Internet care sta cu chirie consta in faptul ca poate vizualiza ofertele postate de mii de agentii, dar si pe cele ale particularilor. Pe de alta parte, poate face acest lucru dimineata la prima ora sau seara, adica nu trebuie sa se preocupe de acest lucru in timpul serviciului. Exista insa si reticente referitoare la aceasta varianta. Se poate vorbi despre lipsa actualitatii si a corectitudinii datelor. Pe de alta parte, agentiile imobiliare listeaza toate aproape exact aceleasi proprietati, dar prezentate putin diferit. De aceea, mai in gluma, mai in serios, pentru a afla numarul imobilelor unice la vinzare pe un astfel de website, numarul proprietatilor listate trebuie impartit la numarul de agentii membre, spune Liviu Ureche. Cu alte cuvinte, un cumparator poate sa sune la trei agentii in legatura cu aceeasi oferta, iar raspunsurile privind actualitatea ei pot fi diferite pentru ca poate o a patra agentie a vindut casa intre timp.

Acest lucru este posibil in cazul in care se au in vedere anunturile pentru apartamente din blocurile de cartier, care domina ca numar de tranzactii piata imobiliara. Avem un mecanism pentru scoaterea ofertelor duble, dar nu putem sa excludem o oferta din cauza intelegerilor pe care le avem cu agentiile, mai spune Razvan Muntean. Oricum, dincolo de aceste probleme, normale pentru o piata imobiliara in curs de maturizare, precum cea din Romania, trebuie sa spunem ca portalurile prezinta cea mai consistenta oferta imobiliara de pe piata.

Varianta americana

De ceva timp functioneaza un alt sistem de vinzare de locuinte, dupa modelul american. Multiple Listing Sistem (MLS) este instrumentul despre care se spune ca a reglat piata americana. De citeva luni acesta este utilizat de agentii imobiliare din judetele Vilcea si Sibiu. Am ales aceste judete pentru a testa functionarea acestui sistem inainte de a-l lansa in Bucuresti, la inceputul anului viitor, spune Sorin Udrea, director general al firmei MLS Servicii Imobiliare care a implementat serviciul MLS Leader.

Trebuie spus ca principiul pe care se bazeaza acest sistem este exclusivitatea. Vinzatorul incheie un contract de exclusivitate cu un agent imobiliar, pe o anumita perioada de timp. Se va evita posibilitatea ca acelasi anunt sa mai fie gasit si la alte agentii, astfel incit cumparatorul sa mearga de mai multe ori la aceeasi adresa, cu agenti diferiti. De asemenea, se elimina si dubla reprezentare, deoarece oferta ajunge la celelalte agentii membre MLS, iar un alt agent va fi cel care va veni cu cumparatorul. Astfel, un agent va apara interesele celui care vinde si un alt agent pe ale celui care cumpara. Ei vor imparti comisionul. Nu in ultimul rind, trebuie spus ca in momentul in care imobilul este vindut acest lucru este facut public agentiilor membre.

Reguli stricte

Ceea ce promit initiatorii acestui sistem este siguranta. Astfel, cind se listeaza o proprietate, pretul este ferm. Se poate schimba doar in baza unui acord scris intre proprietar si agent. Mai trebuie spus ca functioneaza documentat. Serviciul garanteaza validitatea datelor inclusiv prin punerea la dispozitie a actului de proprietate in format PDF. Se posteaza informatii importante precum pozitie, drum, acte, planul de amplasament si delimitarile, spune Sorin Udrea. In ceea ce priveste membrii, trebuie ca agentia imobiliara sa aiba acest lucru ca obiect principal de activitate, sa aiba un birou functional si sa fie dintr-o anumita zona. Nu poate un agent din Bucuresti sa vinda o proprietate in Vilcea decit daca are un birou aici sau un partener, afirma initiatorul proiectului. Se mai considera ca acest sistem va aduce beneficii si pentru evaluatorii imobiliari. Sistemul stocheaza datele tranzactiilor si se vor putea face rapoarte de piata. Preturile nu vor mai sari pentru ca agentul merge cu o analiza privind tranzactiile recente si ofertele. Cind un agent va vedea ca pretul sare, nu-si va mai aduce clientii si nu vor mai fi vizionari, mai spune Udrea.

Sursa: http://www.cotidianul.ro/index.php?id=5355&art=270&cHash=7b39348f02

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri