La finalul primului semestru, Bucurestiul avea o capacitate comerciala de 579.000 metri patrati, cu 10,49% mai mult decat la inceputul anului, potrivit unui studiu de piata al companiei imobiliare CB Richard Ellis.
Circa 60% din aceasta suprafata reprezinta centre comerciale, sustin analistii de la Richard Ellis. In primele sase luni au fost finalizate si lansate pe piata centrele comerciale Feeria Shopping Gallery, amplasat in nordul orasului, avand o suprafata de 17.300 de metri patrati, Carrefour Baneasa, care are o suprafata de 15.600 de metri patrati si Bricostore Baneasa, de 14.500 de metri patrati, ambele in nord, Grant Shopping Center, amplasat in zona de centru-vest a orasului si Victoriei Business Plaza, care aduce 2400 de metri patrati de spatiu comercial construit in centrul capitalei.

De asemenea, a crescut cu aproape 10.000 de metri patrati disponibilul de galerii comerciale. Acestea s-au dezvoltat datorita numarului de cladiri de birouri si hoteluri care s-au finalizat si care cuprind si galerii comerciale. Astfel de exemple sunt: America House, Bucharest Corporate Center, Floreasca Antonache, Sudului Office Building, Novotel etc. In ciuda cresterii numarului de centre comerciale de pe piata, clientii acestor spatii au fost aproape exclusiv comercianti deja existenti pe piata.

Intre cei mai activi clienti pe piata se numara farmaciile si operatorii de telefonie mobila, mai remarca studiul, dupa cum informeaza NewsIn.Vanzatorii de electrocasnice solicita spatii de pana la 200 de metri patrati, cu exceptia Media Galaxy, care prefera spatii de peste 2.500 de metri patrati. in timp ce bancile prefera spatii de pana la 200 de metri patrati. Cresterea chiriilor a generat o tendinta de achizitionare a spatiilor in care isi desfasoara bancile activitatea, fapt care a crescut presiunea asupra oferetei de spatii comerciale de mica intindere, cum sunt cele stradale.

In prezent, Bucurestiul inregistreaza un grad de neocupare a spatiilor comerciale sub 5%, datorita cresterii foarte mari. Astfel se explica faptul ca nivelul chiriilor la spatii comerciale in Bucuresti este intre 100 si 150 de euro pe metru patrat pe luna. in Europa centrala si de est numai Praga inregistreaza chirii la aceasta categorie imobiliara mai mari cu valori cuprinse intre 150 si 200 de euro pe metru patrat pe luna. in acelasi timp, Budapesta si Bratislava inregistrreaza chirii de pana la 50 de euro pe metru patrat pe luna, iar Sofia si Varsovia inregistreaza la spatii comerciale chirii de pana la 100 de euro pe metru patrat pe luna.

Cea mai mare crestere a chiriilor s-a inregistrat, in Bucuresti, in primele sase luni, la spatiile comerciale stradale, unde metrul patrat de spatiu costa lunar de la 90 de euro in sus. Chiria pentru un metru patrat intr-un centru comercial a ajuns la circa 60-80 de euro pe luna, pana la 120 pentru suprafetele mai mici de 50 de metri patrati. Nivelul mediu al chiriilor a fost cu circa 20% mai ridicat in primul semestru, fata de ultima parte a anului trecut.
De asemenea, preturile la vanzare au crescut pentru un metru patrat de spatiu comercial la 2.500-5.000 de euro, in functie de locatie.

Pana in 2009 disponibilul de spatii comerciale din Bucuresti se va extinde cu peste 500.000 de metri patrati, se mai arata in raport, odata cu lansarea pe piata a unor noi centre comerciale precum Ikea, Auchan, Liberty Center, Baneasa Shopping City, Galleria Bucharest, Sun Plaza, Cotroceni Park, Floreasca City Center, Coliseum. Spatiile nou create vor reduce chiriile la spatiile comerciale stradale, mai arata studiul. Investitiile directionate catre sectorul imobiliar au fost, in primul semestru, de 200 de milioane de euro, in Bucuresti, cea mai puternica evolutie inregistrandu-se pe segmentul de birouri, arata un raport al companiei, publicat la inceputul lui septembrie.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri