A proiectat spatii comerciale pentru ”bisnitari”, pentru care conta doar sa incapa cat mai multa marfa in consignatii, a desenat apoi magazine pentru Iulius Mall, al doilea centru comercial modern din Romania, dupa Bucuresti Mall, a fost arhitect coordonator pentru chiriasii din mall-uri precum City Mall, inainte sa devina cladire de birouri, City Park Mall din Constanta si Liberty Center din Bucuresti si are in portofoliu clienti permanenti precum Benvenuti sau Noriel. In anii buni, are o cifra de afaceri de 500.000 de euro.

In fiecare mall din Romania exista cel putin un magazin proiectat de studioul de arhitectura Matius sau, altfel spus, in fiecare centru comercial din Romania, un procent cuprins intre 1% si 15% din magazinele existente sunt proiectate de Matius. Unul dintre obiectivele sale pentru acest an este ca 30% din cifra de afaceri sa provina din proiectarea spatiilor comerciale ale producatorilor romani care au propria retea de distributie.

Matius Ichim a facut Arhitectura la Iasi, in vremea in care specialisti care sa proiecteze magazine nu prea existau in Romania, din simplul motiv ca retailul modern nu prea exista nici el. Un prim contact cu proiectarea de spatii comerciale moderne in mall-uri l-a avut in 1999, cand a fost inaugurat Iulius Mall, detinut de Iulius Group, primul mall din provincie si al doilea din Romania, dupa Bucuresti Mall.

Eram in anul al IV-lea de facultate cand am inceput sa proiectez spatii comerciale, am lucrat pentru cei care aveau consignatii, faceau bisnita, se copiau unul pe altul, se urmareau cu masina, sa vada de unde iau ceilalti caciulile alea, de unde iau panatalonii aia. Am crescut insa de la lucrare la lucrare. Pentru ca nu existau arhitecti specializati pe zona asta, nici nu erau asteptari foarte mari din partea clientilor. Am invatat din mers. In acele vremuri, important pentru cei care operau magazine era sa aiba bani sa inchirieze, sa aiba o garantie pe care o lasa la mall si dadea drumul la treaba. Nu erau chestii sofisticate, cerintele de la noi erau sa incapa multa marfa si sa fie pretul ieftin la mobilier. Nu se punea accent pe nimic. La inceput, lumea cumpara, pentru ca nu aveau lucruri, exista un singur centru comercial intr-un oras, mergea. Am inceput cu clienti locali din Iasi, retaileri mici, apoi ne-am extins in zona Moldovei cu spatii comerciale stradale, pentru ca nu erau centre comerciale moderne la vremea respectiva. Din cei cu care am inceput noi nu prea mai exista niciunul”, povesteste Matius Ichim.

Matius Ichim, magazine, Retail, mall, spatii comerciale

In afara de proiectele mici de la inceput, Matius Ichim si cativa colegi si-au facut un atelier in care proiectau si executau mobilier, dar si alte lucrari de amenajare. Cu toate ca atelierul nu a fost rentabil in cele din urma, Matius Ichim vede acea perioada ca pe o scoala in care a deprins si particularitatile activitatii practice din domeniul amenajarilor, aspect care l-a ajutat in activitatea sa ulterioara.

”Chestia cu atelierul din Iasi nu a functionat, nici nu aveam experienta noi, ca arhitecti, sa facem antreprenoriat. Nu ne-am certat, a fost o prietenie, in acel atelier am facut scoala, faceam si proiectare si executie si multor specialisti din Romania le lipseste partea practica si eu zic ca am invatat enorm de mult atunci, despre masa materialelor, despre felul in care se modeleaza, cum se taie, cum se lipsesc, cum se prind. Am fugit tot timpul de rezidential, pentru ca acolo sunt 300 de pareri si dureaza o jumatate de an pana cand dai cu var o camera, pe cand in retail timpul e scurt, trebuie sa livrezi, spatiile respective trebuie sa produca”, explica Matius Ichim.

Cum a ajuns Matius Ichim sa proiecteze magazine pentru Noriel si Benvenuti?

A urmat o perioada in care a stat in Germania cu asociata sa, Alina Andries, absolventa de studii economice, care avea o bursa de studii si apoi cei doi s-au intors la Bucuresti, unde au accesat proiecte de spatii comerciale, proiectand, pentru o perioada, benzinarii PetromV. Matius Ichim a lucrat in regim freelance, pana la declansarea crizei economice, la sfarsitul lui 2008 si inceputul lui 2009, in calitate de arhitect coordonator pentru spatiile comerciale inchiriate din mall-uri precum City Mall, in prezent convertit in cladire de birouri, City Park Mall din Constanta si Liberty Center din Capitala. La fel ca in cazul atelierului, aceste experiente au insemnat, la un nivel mult mai ridicat, noi oportunitati de invatare, dar si de business: unul dintre chiriasii cu care a lucrat la City Park Mall Constanta a fost Benvenuti, pentru care Matius Ichim a proiectat, in anii ce au urmat, 50 de magazine.

”Imi amintesc ca primul client pe care l-am avut si care a devenit retea in timp, am facut peste 50 de magazine pentru ei de-a lungul anilor, a fost Benvenuti. Ne-am intersectat la City Mall si apoi am lucrat ani de zile, apoi a fost Noriel, un retailer roman, preluat apoi de un fond de investitii din Polonia. In portofoliul nostru sunt branduri internationale din zona de fashion, de accesorii, bijuterii, cum sunt Freywille, Lancel, am facut si cateva magazine LC Waikiki, Koton, Marks & Spencer, am facut si un Debenhams, cateva magazine Diverta. De cativa ani de zile ne focusam si imi doresc sa crestem numarul de clienti locali, producator sau retaileri autohtoni. Am reusit sa aducem in portofoliu Diamond by Adesgo, am inceput o colaborare anul acesta cu cei de la Pegas, printre clientii nostri se afla farmacile Dona, o retea nationala stradala de farmacii si un contract foarte proaspat este cu cei de la FarmaVet, pentru care rebranduim reteaua de farmacii rurale si din orase, se doreste sa se ajunga la vreo 300 de locatii. La Dona am facut peste 170 de farmacii: servicii de proiectare de arhitectura, instalatii de curenti tari si slabi, prevenire si stingere incendii, desfumare, climatizare”, explica Matius Ichim.

Matius Ichim: ”Schimbarea vine din digitalizarea retail-ului”

Retailul s-a schimbat profund fata de vremurile in care Matius Ichim desena primele proiecte pentru micile spatii comerciale din regiunea Moldovei, iar aceasta schimbare a avut mai multe etape. Prima dintre ele a inceput in anul 2004, odata cu intrarea marilor retele internationale de retail in mall-urile si parcurile de retail Romania, fapt care a insemnat concurenta crescuta, care a facut sa creasca spatiile comerciale in sine, cantitativ vorbind, dar si experienta cumparatorului, prin elemente de design, spatialitate, lumina. In prezent, schimbarea vine din directia digitalizarii.

Matius Ichim, magazine, Retail, mall, spatii comerciale

”Cred ca lucrurile nu se vor intampla cu atat de mare viteza, noi romanii nu suntem atat de interesati, abia am facut pasi catre dezvoltarea cantitativa a retailului modern, abia anul trecut am reusit sa ajungem catre orasele mai mici cu retailul modern. Cred ca evolutia s-a intamplat prin intrarea brandurilor internationale, iar digitalizarea o sa genereze un progres la nivelul experientei. Uneori comertul este foarte orientat catre pret, nu catre experienta. E adevarat ca vrei sa fie clientul impresionat, dar vrei si sa cumpere de la tine. Simt ca, in timp, retailul se va defasura din cei in ce mai mult pe online, tocmai din cauza ca tehnologia il va ajuta foarte mult pe cumparator sa ia o decizie legata de pret. In paralel, pentru a compensa o frustrare pe care o pot genera achizitiile in online, vor exista magazine offline dedicate prezentarii, lansarilor de produse, scolilor de vanzare. Cei de la F64, care sunt in portofoliul nostru, au crescut si au o unicitate in piata noastra, au magazinul din Bucuresti, cel mai mare de profil din Romania, exact croit pe zona asta: vand si acolo intr-adevar, dar daca nu exista magazinul, nu ar fi vandut in online. Ei si-au creat o comunitate. E un exemplu pe care eu il vad ca formula ideala, sa ai si magazinul bine pus la punct in online, dar sa ai si magazin fizic”, detaliaza Matius Ichim.

Cand se uita in urma, la inceputuri, Matius Ichim spune ca nu se gandea ca, in 20 de ani, va ajunge la rezultatele pe care le are in prezent studioul de arhitectura care-i poarta numele: 500.000 de euro cifra de afaceri anuala (”In anii buni”, tine sa precizeze arhitectul) si 1.000 de clienti in 2018 (spatii comerciale mici, de pana in 300 de metri patrati, in majoritate, dar si clienti mai mari, precum Noriel).

Matius Ichim, magazine, Retail, mall, spatii comerciale

”Cred ca sunt sute de mii de metri patrati pe care i-am amenajat, noi avem intre 1% si 15% din spatiile comerciale din fiecare centru comercial din Romania, am facut in toate centrele comerciale din Romania, nu exista nici un centru comercial in care noi sa nu fi avut un magazin. In medie, in fiecare saptamana este deschis un magazin desenat de noi, fie ca vorbim despre o insula, un spatiu comercial mic, fie ca e vorba despre magazinele Noriel pe care le avem acum in lucru. Daca in 2012-2013 retailerii erau majoritari in portofoliul nostru, am inceput sa avem printre clienti si producatori care au propria retea de distributie, iar anul acesta speram sa ajungem undeva la 30% din cifra de afaceri de la producatorii autohtoni”, conchide Matius Ichim.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri