Spatiul de lucru ideal in 2019, cautat de cele mai multe companii pentru angajatii acestora se afla intr-o locatie "vibranta", cu acces bun la metrou, intr-o cladire "iconica", tehnologizata, certificata WELL, LEED sau BREEAM si cu spatii de networking flexibile, informale, potrivit cererii formulate de clientii actuali din portofoliul companiei de consultanta imobiliara Esop Consulting, care a evidentiat astfel cele cinci tendinte care vor caracteriza piata de spatii de birouri din Bucuresti in acest an.

  • Se cauta mai nou locatii nu doar accesibile, ci "vibrante"

Daca accesibilitatea a fost dintotdeauna un criteriu fundamental in alegerea biroului, iar in Bucuresti acest lucru era reprezentat de apropierea de o statie de metrou, in 2019 criteriul "locatie, locatie, locatie" trebuie sa faca fata unor exigente mai ridicate din partea noilor generatii. El trebuie, pe langa accesibilitatea deosebita, sa ofere apartenenta la un pol de business in oras, la o zona "vibranta" ca lifestyle si facilitati. Acesta este motivul pentru care cel mai mare succes il inregistreaza districtele ce au un centru comercial in proximitate.

"Majoritatea dezvoltarilor imobiliare cu spatii de birouri de clasa A si B+ care vor fi date in folosinta in 2019 au certificate internationale de calitate LEED, BREEAM sau WELL si fac fata pretentiilor angajatilor oricarei mari companii. Standardele proiectelor de birouri din Bucuresti au crescut constant in ultimii ani, in 2018 si in 2019 vorbindu-se deja de facilitati de wellbeing, de statii de incarcare a masinilor electrice, de acces pe baza de biometrie, facilitati noi si in pietele occidentale. Estimam ca in viitor batalia intre proprietari se va da si in ceea ce priveste imaginea pe care o vor crea cladirilor de birouri, ceea ce va determina o grija a lor pe termen lung privind acestea, ceea ce va fi un real beneficiu pentru chiriasi", estimeaza Mirela Raicu, coordonator al diviziei birouri corporate la Esop.

  • Se pune accentul pe branding

In 2019 se vor da in folosinta de peste doua ori mai multe spatii de birouri decat in 2018, iar concurenta isi va spune cuvantul. Vor avea de castigat cladirile de birouri cu un brand propriu, care aduc un plus de imagine companiilor chiriase si care promit comunitati. Acest branding al cladirilor de birouri se dezvolta in doua directii majore: sunt cautate asa numitele cladiri de spatii de birouri landmark, de dimensiuni mari, impunatoare, care stiu sa se faca remarcate in multimea ofertei, care sunt repere intr-o zona sau segment de piata si au facilitati si servicii nenumarate (aplicatii proprii pe mobil, car sharing, restaurante, cantine, cafenele, curatatorii, statii de incarcare pentru masinile electrice etc) si deopotriva cladirile tip boutique, de dimensiune mica, dar care beneficiaza de amplasare premium, in zone ultracentrale, langa ambasade sau institutii de invatamant de prestigiu si au o calitate excelenta a finisajelor.

  • Dezvoltarea sustenabila deschide un nou capitol: pe langa "GREEN", apare "WELL"

Majoritatea proiectelor nou livrate sunt certificate BREAM (standardul britanic) sau LEED (standardul american) si mai nou, la doar patru ani de la lansarea in plan international, Romania ia startul si pe segmentul certificarilor WELL, prin proiectul Campus 6.

Mihai Paduroiu, CBRE: Stocul...
Citeste si: CBRE: Stocul modern de birouri din Capitala a atins borna de 3 MIL. mp

Cum pentru angajatii noii generatii este foarte importanta sanatatea, companiile si-au pus pe lista de dorinte si acest aspect, fiind apreciate cladirile cu spatii de birouri certificate WELL, LEED sau BREEAM, cu un mediu de lucru sustenabil, care are in prim plan sanatatea angajatului si imbunatatirea vietii acestuia - lumina naturala din belsug la postul de lucru, gradini suspendate, spatii interioare cu plante naturale, pereti verticali inverziti, dar si spatii exterioare amenajate, parcari de biciclete, sali de sport, amenajari interioare cu materiale naturale - lemn, piatra etc

Printre proiectele certificate la standarde inalte de cladiri verzi, care vor livra noi spatii de birouri in 2019-2020 se numara Timpuri Noi Square, The Bridge, Equilibrium, Business Garden Bucharest, AFI Tech Park.

  • Spatiile de birouri devin mult mai "playful", mai deschise catre joaca si informal

Salile de meeting si de receptie vor continua sa fie reinventate, vor aparea din ce in ce mai multe spatii neconventionale care intaresc spiritul de comunitate in interiorul cladirilor de birouri. Designerii internationali pariaza in 2019 pe sali de meeting asemanatoare unor cafenele confortabile, cu mobilier in forme, culori si texturi naturale, cu perne mari in loc de scaune, utilate cu masini de cafea, consumabile pentru ceai etc.

  • Tehnologia conecteaza din ce in ce mai mult atat spatiile, cat si oamenii ce le ocupa

Tehnologia este aici pentru a ramane si intra din ce in ce mai mult in rutina de zi cu zi a mersului la birou, de la accesul in cladire si pana la controlul caldurii, aerului conditionat, al luminii si chiar al rezervarii spatiului de lucru, al salii de meeting sau al locului de parcare la subsol. Accesul la birou va fi din ce in ce mai usor pentru angajati, folosindu-se din ce in ce mai mult telefonul mobil.

Regus a deschis doua noi...
Citeste si: Regus a deschis doua noi spatii de coworking in luna mai


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Imobiliare si constructii »



Citeste si
Piata de birouri in ultimii 10 ani: de la City Gate la The Bridge