6 Decembrie 2019

Garajul CICLOP: Povestea nestiuta a unui simbol important al arhitecturii moderniste din Bucurestiul interbelic



Garajul Ciclop constituie una dintre constructiile de referinta pentru arhitectura modernista din perioada Bucurestiului interbelic si primul imobil european ridicat cu sistem anti-seismic pe role, cu o structura de rezistenta realizata integral din beton armat. Cladirea, care a avut functiunea initiala de garaj supraetajat si atelier auto, se afla la vanzare, in prezent, aceasta fiind listata in portofoliul Armark Historical Estate, divizia imobiliara a casei de licitatii Artmark.

Interiorul cladirii dezvaluie o conceptie structurala remarcabil de moderna pentru momentul construirii si este organizat in jurul unui atrium ce se desfasoara pe inaltimea a patru etaje, cu doua rampe laterale pentru accesul masinilor. Asta, in contextul in care, actualul Bulevard Magheru devenise, in perioada interbelica, cea mai moderna artera din Bucuresti.

Bulverdul Magheru se numea la 1913 "Ion C. Bratianu", modificat in 1931 cu "Take Ionescu", iar actuala denumire fiind stabilita in 1948. De o parte si de alta au fost inaltate cladiri moderne cu 10 etaje, din beton armat, care au indignat opinia publica la momentul ridicarii, potrivit Artmark: blocul Carlton, hotelurile Ambassador si Lido, blocul si cinematograful ARO (azi Patria), blocul Scala.

In anul 1915, terenul din Bulevardul Bratianu 42, colt cu C. A. Rosetti se afla in proprietatea lui Dumitru Marinescu Bragadiru (1842-1915), ajuns al treilea industrias al Europei la inceput de secol XX.

Ulterior, in 1923, mostenitorii sai devin proprietari in indiviziune ai imobilului, compus din cladire si teren de 3.600 mp, iar pe 8 martie 1928 se semneaza contractul de inchiriere intre acestia si Societatea Comanditara CICLOP pentru "o parte din imobilul situat in Bulevardul Bratianu 42".

Societatea chiriasa se obliga sa construiasca o cladire de beton armat cu 4 etaje plus subsol, pe o suprafata de aproximativ 1.350 mp. Imobilul este dat in folosinta la 29 aprilie 1930. In 1938, se elibereaza autorizatia de construire pentru deschiderea unei cafenele la parter, cu vedere spre atelierele auto.

Cladirea de pe Bulevardul Magheru din Capitala a avut functiunea initiala de garaj supraetajat si atelier auto, in prima faza fiind construite cinci niveluri. Subsolul gazduia spatii de parcare si tehnice, la parter se aflau spatii comerciale si atelierul auto, iar la etaje spatii de parcare si tehnice.

In 1940 se adauga doua niveluri - 5 si 6, care vor functiona ca birouri. Imobilul a fost nationalizat in 1950. In 2001, garajul CICLOP a fost retrocedat partial mostenitorilor Bragadiru, iar in 2015 retrocedat reintregit in proportie de 100%.

Spatiul amplu are un potential urias, atestat de evenimentele culturale desfasurate aici. In luna mai 2015, imobilul a gazduit a doua editie a Pavilionului de Arta Bucuresti - Art Safari, eveniment care a adunat aproximativ 20.000 de iubitori de arta. Prin locatia ultracentrala si valoarea simbolica, atestata de clasarea in Lista Monumentelor Istorice, imobilul Ciclop poate juca un rol marcant in peisajul urban contemporan al orasului Bucuresti.

Potrivit informatiilor publicate pe site-ul casei de licitatii Artmark, garajul Ciclop se poate vinde individual sau la pachet cu Cinematograful Scala, parte a aceluiasi ansamblu arhitectural.



Citeste si