Mediul de lucru a devenit aproape la fel de important în alegerea unui loc de muncă precum pachetul salarial, motiv pentru care companiile sunt "forțate" să investească sume apreciabile în amenajarea spațiilor de muncă, atât pentru atragerea cât și pentru retenția angajaților.

Costurile alocate de companii pentru amenajările de birouri (fit-out) în 2019 au avut un trend ascendent față de 2018, variind de la 400-500 euro/mp până la peste 1.000 euro/mp, în cazul birourilor cu "cerințe mai deosebite", arată datele furnizate de compania de consultanță JLL România, la solicitarea wall-street.ro.

"Spațiile de recreere de bună calitate reprezintă, în continuare, o țintă a angajaților. Fără a ne limita la acestea, aici putem menționa: saline artificiale, facilități de masaj, săli de jocuri, camere de meditație, cantine interne cu furnizarea mâncărurilor calde, crearea unor spații verzi etc. Apoi, spațiul de lucru în sine este foarte important, plecând de la un scaun de birou de foarte bună calitate, trecând printr-un sistem de ventilație bine calibrat și încheindu-se cu sisteme de iluminat deosebite", spune Cezar Florea, head of project & development services în cadrul companiei.

Angajatorul este oarecum «forțat» să aloce bugete pe măsură așteptărilor angajaților.

Dar, deja la acest cost, de 1.000 euro/ mp discutăm însă de echivalentul prețului pe metru pătrat al unui apartament nou la periferia Capitalei, în contextul în care, în urmă cu doi ani, bugetele maxime pe mp nu săreau de 800 euro.

"Aceste creșteri au la bază două mari cauze. Una dintre cauze o reprezintă faptul că într-o piață concurențială, companiile duc o lupta continuă pentru atragerea de angajați, iar spațiul de lucru reprezintă un punct de atracție. Astfel, angajatorul este oarecum «forțat» să aloce bugete pe măsura așteptărilor angajaților. O a doua cauza o reprezintă costurile constructorilor care au crescut, în mod special ca urmare a disponibilității scăzute a resursei umane, fapt ce a împins prețurile în sus", mai spune Cezar Florea.

De altfel, "companiile care conduc detașat în disponibilitatea de a amenaja spații deosebite de lucru pentru angajații lor sunt cele din zona IT, unde disponibilitatea resursei umane este relativ limitată, iar lupta între companii este acerbă în atragerea și retenția talentelor", mai spune reprezentantul companiei de consultanță imobiliară.

Angajat din IT: Viața la birou este mai bună decât acasă

Contactat de wall-street.ro, un angajat al unei companii importante de IT, apreciază că spațiul de lucru de la birou, cu toate facilitățile oferite, îl ajută să performeze mai mult decât dacă ar lucra de acasă, de exemplu.

Sunt foarte atenți la confortul angajaților și organizarea spațiului. Se investește mult în ergonomie. Chiar anul trecut ne-au fost aduse scaune ergonomice noi de la Herman Miller și când am văzut prețul uriaș am renunțat să îmi mai cumpăr și pentru acasă.

Angajat corporație

El adaugă că printre cele mai deosebite facilități oferite de angajatorul său se numără "două spații amenajate cu console de jocuri, precum PlayStation sau Xbox, unde poți să mergi să faci un meci de FIFA, 10-20 de minute, ca să te relaxezi". O altă facilitate este dată de existența unor aparate de gheață în cadrul biroului pe timp de vară, iar pe fiecare etaj, săli cu canapele, unde poți să te întinzi câteva zeci de minute dacă ai o durere de cap.

"Bineînțeles, pot exista discuții dacă abuzezi mai multe zile la rând de aceste facilități. În principiu tu trebuie să îți respecți cele nouă ore de program, din care se scade ora de masă. Dacă mănânci în 15 minute, poți apoi să îți folosești restul timpului să stai pe canapea sau să te joci", mai spune angajatul.

Acest ultim aspect este susținut și de către Traian Bossenmayer, manager de resurse umane în cadrul Electronic Arts. El susține că "aproape pe fiecare etaj avem săli de jocuri și de recreere unde angajații se pot relaxa și pot lua o pauză de la ziua de lucru. Dar, dacă este sau nu acest timp petrecut în sala de jocuri considerat «program de lucru», pot spune că în principiu angajații au libertatea de a face ce vrea, însă, desigur, atât timp când fiecare și-a făcut treaba bine atât din punct de vedere calitativ, cât și din punct de vedere cantitativ".

Facilități pentru retenția angajaților de milioane de euro

Într-un exemplu ipotetic, dacă presupunem că un angajator ar opta pentru un proces de fit-out pe o suprafață egală cu cea medie de birouri de clasa A închiriată anul trecut, de 1.560 mp, rezultă că bugetul total alocat s-ar situa între între 624.000 euro și 1,5 milioane de euro pentru amenajarea spațiului de lucru, în funcție de costul pe mp alocat, de 400 sau 1.000 de euro.

Cu toate acestea, "costurile de amenajare sunt foarte importante și au un ROI (rată de recuperare a investiției - n.r.) foarte bun raportat la retenția angajaților. Este mai important să se aibă în vedere calitatea investiției, decât cantitatea acesteia. Majoritatea companiilor mari au departamente dedicate de real estate, target-ul principal al acestora fiind asigurarea unui mediu de lucru adaptat nevoilor angajaților", mai spune Cezar Florea.

El adaugă că studiile realizate la nivelul JLL au arătat că angajații își doresc cel mai mult de la locul de muncă să aibă spații care să le permită socializarea, precum cafenele, terase etc, spații dedicate muncii în echipa, zone de servicii și spații care să le stimuleze creativitatea. În concluzie, astfel, un mediu ideal de lucru este un mix de spații colaborative și care asigură servicii de suport.

Citeste si: Spațiile de coworking, arma secretă din arsenalul managerilor de resurse umane?

Sursa foto: Photographee.eu / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri