Ordonanțele militare emise în contextul pandemiei de Covid-19 (coronavirus) nu afectează doar cele peste 9.000 de magazine din centrele comerciale din România, a căror activitate de comercializare a bunurilor, considerate neesențiale, a fost suspendată temporar de către autorități, ci și pe operatorii de mall-uri, care în ipoteza nefacturării chiriilor pe luna aprilie pentru aceste magazine închise, pot ajunge la pierderi de câteva zeci de milioane de euro.

"Economia funcționează pe baza punctelor de legătură între industrii, iar impactul în mobilitate și consum se reflectă cu un efect de domino asupra întregii piețe. Toate industriile sunt afectate de criza economică generată de pandemia de coronaviroză. Este evident că distanțarea socială și limitarea activității mall-urilor au un impact major asupra veniturilor noastre. La fel și noi, prin respectarea ordonanțelor guvernului și limitatea activității mall-ului producem efecte negative asupra business-ului altor furnizori cu care lucrăm", au declarat reprezentanții NEPI Rockcastle pentru wall-street.ro.

Ei adaugă faptul că "situația curentă necesită înțelegerea pe deplin a impactului asupra afacerilor noastre și ale chiriașilor noștri. Deși este cert că impactul este unul major, din cauza a numeroase inertitudini privind evoluția situației, este încă prea devreme pentru a avansa o estimare de impact".

Astfel, "proprietarii și chiriașii sunt parteneri în această situație și trebuie să găsească împreună soluții întrucât supraviețuirea ambilor depinde de eforturile lor colaborative coroborate cu măsurile statului".

În acest context, "sunt critice deciziile statului privind măsurile de susținere a mediului de afaceri sau, deopotrivă, măsurile cu impact suplimentar negativ asupra mediului de afaceri în ansamblu sau asupra anumitor sectoare economice. În afară de impactul semnificativ asupra furnizorilor noștri și implicit a miilor de angajați ai lor, o lege cu impact negativ în business ar descuraja semnificativ investițiile viitoare deoarece ar discrimina grav împotriva celor care investesc pe termen lung", potrivit NEPI Rockcastle.

Dar, "aceste măsuri trebuie luate de autorități prin consultarea mediului de afaceri din România, pentru a găsi cele mai bune soluții împreună".

"Factura" unei luni de pandemie pentru mall-uri poate depăși 40 mil. euro

Exceptate de la această suspendare sunt doar magazinele care comercializează preponderent produse alimentare, electronice, veterinare și farmaceutice, precum și serviciile de curățătorie și optică medicală. Stocul de retail existent mall-urile din București era în 2019 de 725.000 mp, potrivit unui raport CBRE de anul trecut, iar chiria medie se situa la 80 euro/ mp/ lună.

Trebuie menționat faptul că operatorii de mall-uri oferă chiriașilor importanți și stimulente (incentives) care constau în luni gratuite, chirii progresive sau chiar fonduri pentru amenajări. De asemenea, deși chiriașii mari plătesc chirii mai reduse (vezi mai jos), aceștia plătesc proprietarilor de mall-uri și un procent din vânzările lunare, care pot varia semnificativ de la lună la lună.

Însă, defalcat, în ceea ce privește nivelul chiriei practicate pe categorii de magazine, pot fi diferențe importante între Băneasa Mall, AFI Cotroceni, Mega Mall, Promenada Mall, ParkLake și SunPlaza, potrivit Cushman & Wakefield. Astfel:

  • ancora de fashion: în general, sunt diferențe destul de mari între Băneasa și AFI Cotroceni care generează cele mai mari venituri din România pentru operatorii care au magazine în aceste două proiecte și restul centrelor comerciale. Dacă în Băneasa și AFI Cotroceni ancorele de fashion pot plăti chirii de aproximativ 30 euro/ mp, în celelalte proiecte media acestora este undeva în jurul a 15 euro/ mp.
  • magazine fashion: și în ceea ce privește magazinele de dimensiuni mici există diferențe semnificative între Băneasa Mall / AFI Cotroceni și restul proiectelor. În cele două, datorită cererii extrem de ridicate și a spațiilor limitate la dispoziție, chiriile pot depăși valoarea de 100 euro/ mp pentru o locație în parterul centrului comercial. În celalalte proiecte, tot la parter, valoarea medie a chiriilor este undeva în intervalul 60-70 euro/ mp.
  • ancora de food: daca vorbim de formatul de hipermarket, valorile chiriilor variază între 7 si 11 euro/mp, iar pentru formatul de supermarket, valorile chiriilor variază intre 12 și 17 euro/mp.
  • zona de foodcourt: pe fondul creșterii consumului pe segmentul de food & beverage, chiriile au urmărit același trend, ajungând în momentul de față undeva în jurul valorii de 70-80 euro/mp.
  • zona de servicii / spatii / insule de servicii: chiriile variază și la acest capitol în funcție de segmentul de activitate. În general, operatorii telecom sau farmacie pot susține chirii mari ajungând și la pragul de 100 euro/mp, în schimb operatorii de produse naturiste sau pet shop plătesc de exemplu chirii semnificativ mai mici.

Per ansamblu, veniturile anuale din chirii ale proprietarilor de mall-uri în București pot ajunge la zeci de milioane de euro, potrivit rapoartelor din piață. De exemplu, NEPI Rockcastle a încasat anul trecut venituri de 20,5 milioane de euro din chiriile practicate în Mega Mall (75.800 mp suprafață închiriabilă) și 13,7 milioane de euro din chiriile plătite de retaileri în Promenada Mall (39.400 mp). Totodată, AFI Europe raporta în 2018 venituri pentru primele 9 luni din acel an venituri total de 27 de milioane de euro (ultimele cifre disponibile).

Așadar, având în vedere informațiile menționate mai sus, legate de stocul de mp inchiriabili în mall-urile din Capitală (725.000 mp) și chiria medie de 80 euro /mp /lună, precum și faptul că magazinele exceptate de la această suspendare constituie o pondere care variază între 25 și 40% din suprafață închiriabilă a fiecărui centru comercial, rezultă că veniturile neîncasate în aprilie de către proprietarii de mall-uri din București ar putea fi cuprinse între 34,8 milioane de euro și 43,5 milioane de euro, potrivit calculelor wall-street.ro.

Sursa foto: Radu Bercan / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri