Pandemia de Covid-19 a dus la sfârșitul erei spațiilor deschise și reapariția micilor birouri, poate nu individuale, ci pe departamente sau echipe, spune Bogdan Jigman, director general al dezvoltatorului polonez GTC România. Acesta din urmă a alocat un buget de peste 70.000 de euro pentru cele cinci proiecte pe care le deține în București, în contextul măsurilor dispuse de autorități și de comun acord cu chiriașii, pentru prevenirea răspândirii noului coronavirus.

"Este posibil ca spațiile de birouri să fie reconfigurate de către chiriași, astfel încât să îndeplinească normele impuse de autorități. Noi am făcut deja schimbări în zonele comune ale clădirilor, pentru a asigura o minimă distanțare socială. Pe viitor, vom implementa toate măsurile generate de noul context post Covid-19", a sintetizat Bogdan Jigman.

El adaugă că acestea includ ajustări ale căilor de acces în clădiri, în așa fel încât să asigurăm fluxuri separate de intrare și ieșire și un control mai strict al vizitatorilor și al curierilor, precum și creșterea cererii de locuri de parcare, pentru că tot mai mulți angajați vor prefera, cel puțin în perioada imediat următoare, să vină cu mașinile personale la birou, în detrimentul mijloacelor de transport în comun.

În prezent, "este dificil de estimăm valoarea totală a investițiilor pe care le vom face în următoarele 18 luni, pentru adaptarea la noul context al spațiilor de birouri, atât cele din proiectele finalizate cât și cele din clădirile în curs de dezvoltare. Este posibil să asistăm și la o scădere a costurilor de construcție, în funcție de evoluția pieței forței de muncă și a prețului materiilor prime".

Reprezentanții GTC România consideră că, în ceea ce privește configurația proiectelor de clădiri de birouri care au fost deja demarate înainte de declanșarea pandemiei, nu vor avea loc schimbări semnificative.

"Majoritatea sunt clădiri de clasă A, ceea ce înseamnă că sunt proiectate să aibă suprafață generoasă pentru spațiile de birouri, astfel că viitorilor chiriași nu le va fi dificil să opteze pentru compartimentări diferite față de ceea ce aveau planificat. Așadar, schimbările vor interveni doar în modul în care companiile vor organiza spațiile pentru fiecare angajat în parte", punctează Bogdan Jigman.

GTC România estimează că va exista o întârziere în ceea ce privește datele de livrare pentru clădirile aflate în stadiu de dezvoltare, deoarece cererea pentru spații de birouri se va modifica în următoarea perioadă. Dezvoltatorii vor investi mai mult în implementarea prevederilor legislative și în asigurarea normelor suplimentare de igienă.

"Este încă devreme pentru a putea prognoza cum se va schimba piața imobiliară, în special din punct de vedere al cererii. Un prim scenariu este că nu vor exista scăderi semnificative, ci chiar o posibilă creștere, deoarece distanțarea socială va genera o nevoie mai mare de spațiu. Desigur, al doilea scenariu presupune o diminuare a nevoii de birouri clasice. Mai mulți analiști anticipează posibilitatea ca peste 20% dintre angajați să muncească în continuare de acasă, deoarece companiile au realizat că aceasta este o opțiune viabilă și mai puțin costisitoare din punctul de vedere al angajatorului. Oricum, pe termen scurt, estimez că cererea nu va fi afectată major", a conchis directorul general al GTC România.

În prezent, GTC România are în proprietate și administrează cinci clădiri de birouri, situate în București: Turnurile City Gate, Cascade Office Building, Premium Plaza și Premium Point. Compania are în derulare construcția unui nou complex de birouri, City Rose Park, localizat pe Bulevardul Expoziției, noul business hub din nordul Bucureștiului.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri