După o perioadă de apatie și ezitare cauzată de pandemie, jucătorii din piața de birouri își asumă tot mai mult rolul de a deprinde capacitatea și de a-i învăța și pe ceilalți să trăiască în acest nou context, precum să caute și soluții prin care îi facă pe angajați să se întoarcă la birou. Astfel, starea de criză, în care nimeni nu știa ce trebuie făcut, este cumva depășită și după o călătorie ca într-un montaigne rousse în ultimele luni, din octombrie până în decembrie ar trebui să vedem mai multe tranzacții de închiriere realizate.

Acestea au fost o parte din principalele concluzii trasate speakerii prezenți în cadrul conferinței ReConstruct 2020, organizată pe 17 septembrie, cu ajutorul Hotspot Workhub, REC, COS și PSC Group. Înregistrarea conferinței poate fi vizionată aici.

Ilinca POPESCU, Director Regional pentru Europa Centrală, Steelcase:

  • Starea de spirit în piața imobiliară în pandemie a fost una dominată de ezitare;
  • Deși sunt multe organizații care profită de această perioadă ca să își redefinească strategia și nevoia de spațiu, ezită încă să își formuleze un punct de vedere.

Andreea PĂUN, Managing Partner, Griffes:

  • După starea de ezitare din piața imobiliară de până acum, vedem deja că se conturează din ce în ce mai multă acțiune. A fost, într-adevăr, o perioadă de îngheț, dar în ultimele două luni a fost o creștere vizibilă a activității;
  • Intrăm într-o stare de lucru, nu mai avem stări de nehotărâre sau de incertitudine, în sensul că marile organizații își asumă rolul de a-i învăța și pe ceilalți să trăiască în acest nou context, inclusiv cu virusul. Încep să caute soluții, încep să caute spații, încep să caute angrenaje prin care să îi facă pe angajați să se întoarcă la vechile obiceiuri pentru că discutăm despre companii care au ca scop final realizarea de profit;
  • Ca să poți face profit nu poți să ignori spațiul de lucru. Nu poți să ai o marjă de profitabilitate fără să ai o platformă și o atitudine pozitivă față de muncă.

Andrei ANGELESCU, Head of Architecture & Design, COS:

  • Am considerat în perioada stării de urgență că momentul este oportun pentru planificare și pentru un pas puternic în față, pentru inovație, pentru evoluție, mai ales a strategiilor de organizare a modului de lucru;
  • Starea de criză, în care nimeni nu știa ce trebuie făcut, este cumva depășită. Acum se așteaptă niște direcții clare și diferența o s-o facă organizațiile care reușesc să își stabilească o strategie pentru viitor.

Tudor POPP, Founding Partner, Hotspot Workhub și REC:

  • Cineva compara această criză cu o emisiune de teleshopping. Tocmai apare cineva la TV și spune: ”și asta nu este tot”. Am văzut acest lucru de mai multe ori. Ne-am relaxat, au apărut mai multe cazuri și ne-am oprit iar. A fost un "up and down", un "montaigne rousse" continuu cam de la 15 mai;
  • Am început să vedem din ce în ce mai multă lume la birouri, mai ales în centru, unde oricum este mai multă viață. M-am sperit însă puțin după ce am fost la niște discuții în zona de nord și era cam pustiu;
  • O parte dintre proiecte nu s-a oprit, construcțiile și șantierele au mers mai departe, aproape "business as usual".

Horațiu FLORESCU, Chairman & CEO, Knight Frank România și Ungaria:

  • În primul trimestru au fost închiriați jumătate din numărul de metri pătrați de birouri față de aceeași perioadă a anului trecut;
  • La început, au fost multe speculații, potrivit cărora lumea nu o să mai vină la birou. Ca urmare, o parte dintre chiriași s-au apucat să își renegocieze contractele, unii cu bună dreptate, alții nu;
  • Avem proiecte care merg în construcție cu date de predare 2021 și 2022. Sunt chiriași care au semnat și se mută în aceste proiecte. Am început să vedem și chiriași care își măresc suprafața și nu pentru distanțare socială, ci pentru că se angajează în continuare;
  • Pandemia oferă și un plus: lumea nu mai folosește metroul ca înainte, ceea ce va ajuta clădirile de birouri care nu au acces la metrou să se închirieze mai bine dacă dispun de locuri de parcare.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri