Preturile la locuintele din unele cartiere ale Capitalei au crescut chiar si de 15 ori incepand din 1999, cand se putea achizitiona un apartament de doua camere cu echivalentul a 5.500 de euro, intr-o zona buna a orasului.
Exemplul cel mai elocvent in acest caz il reprezinta zona Vitan. Aparitia primului mall din Bucuresti in decembrie 1999 a determinat cresterea spectaculoasa a preturilor apartamentelor din zona. Astfel, daca la data lansarii centrului comercial puteai achizitiona un apartament cu doua camere la pretul de 5.500 de euro, in prezent aceeasi locuinta poate fi cumparata cu 85.000 de euro, se arata intr-un studiu intocmit de Coldwell Banker Affiliates of Romania.

Dinamica preturilor a implicat totodata si o miscare demografica. Zona, prin facilitatile comerciale, a atras astfel, o populatie cu venituri mai mari, fortand vechii locatarii sa se indrepte spre cartierele periferice, mai ieftine totodata.

Pretul terenurilor situate in apropierea Mall-ului a crescut si el de la 25-80 Euro/mp in 2002 pana la 500-1.500 Euro/mp in prezent, intreaga zona Vitan fiind extrem de atractiva pentru developerii de proiecte rezidentiale. Trei noi ansambluri rezidentiale - Vitan Platinum Towers, New Town Residence si Incity Residence, totalizand aproximativ 1.420 de apartamente - vor fi finalizate pana la sfarsitul lui 2008, la un cost ce variaza in acest moment intre 1.000 si 1.500 Euro/mp.

Analizand evolutia preturilor din zona Vitan in comparatie cu un alt cartier al Capitalei, Drumul Taberei, se poate oberva ca in primul caz avem de a face cu cresteri de pana la 15 ori, in timp ce pentru Drumul Taberei, cresterile preturilor au fost de 10 ori.

Mai mult, dezvoltarea imobiliara a Capitalei din ultimii ani determina schimbari si la nivel demografic. Procesul este cunoscut in intreaga lume sub numele de gentrificare si presupune ocuparea de catre populatia instarita, cu un statut social ridicat, a zonelor aglomerate, locuite de persoane cu venituri mai scazute sau a cartierelor muncitoresti si dislocarea vechilor rezidenti.

In plan local, lipsa tot mai acuta din ultimii ani a ofertelor de terenuri virane din centrul Capitalei a determinat dezvoltatorii sa se reorienteze catre alte zone ale Bucurestiului. In acest context, poate cea mai dinamica directie a gentrificarii urbane se refera la ridicarea in timp a unor zone semicentrale, care au cunoscut un avant puternic datorita unor noi proiecte amplasate in perimetrul respectiv, arata Catalin Secareanu, Manager al Departamentului Offices & Retail din cadrul Coldwell Banker Affiliates of Romania.

Cealalta directie a gentrificarii urbane, tradusa prin schimbarea propriu-zisa a aspectului zonei, vizeaza arii extinse din Bucuresti precum perimetrul cuprins intre Calea Calarasi si Bd. Unirii, Dacia-Calea Mosilor-Stefan cel Mare, Mantuleasa, Vatra Luminoasa, sau Lacul Tei arata managerul Coldwell Banker Afilliates of Romania.

Casele brancovenesti, stil vagon, cu un singur nivel, ridicate intre 1880 si 1910 au fost intr-o mica masura extinse si renovate, si intr-o mai mare parte daramate pentru a face loc unor noi constructii rezidentiale sau unor proiecte de birouri pentru companii mici si medii.
In timp ce o casa noua in astfel de zone bine cotate se vinde la aproximativ 1 milion de Euro sau mai mult, in cazul caselor vechi, pretul este mentinut relativ scazut, nu numai datorita standardului de confort oferit, ci, in multe cazuri, si a incidentei Legii 112.


An Pret mediu apartament 2 camere Vitan Mall


1999 5.500 euro
2000 7.000 euro
2001 9.500 euro
2002 12.500 euro
2003 20.000 euro
2004 35.000 euro
2005 48.000 euro
2006 60.000 euro
Q1 2007 85.000 euro


Un alt factor care mai contribuie la gentrificarea urbana consta in cresterea sectorului de servicii in devafoarea sectorului legat direct de productie industriala. In acest context avem de-a face cu transformari ce implica relocarea unor fabrici si platforme industriale (Semanatoarea, Spicul, Timpuri noi, etc.) in afara Capitalei, modificand totodata si structura demografica a populatiei din zonele respective.

Putem vorbi in concluzie, de o serie de avantaje pe care le implica gentrificarea, precum: reabilitarea cladirilor cu valoare arhitecturala ridicata, o presupusa crestere a taxelor ca urmare a sporirii valorii bunurilor imobiliare, crearea unor zone capabile sa sustina diverse servicii (hoteluri, restaurante, cafenele, centre comerciale) tendinta ce se manifesta si se va manifesta in special in privinta centrului vechi al Capitalei.

Gentrificarea urbana are, insa, cum era si firesc, dezavantajele ei: segregarea geografica a claselor sociale in adevarate paradisuri rezidentiale si zone care, prin aspectul, confortul si facilitatile oferite sunt departe de standardele europene de locuire, ruperea legaturilor comunitare ce se dezvolta in astfel de cartiere gentrificate, povara economica ce insoteste mutarea familiilor etc.

Schimbarea claselor sociale va antrena totodata si un lant de investitii in zonele ocupate de clasa medie, iar atunci cand masa critica a imobilelor noi sau renovate va atige un prag de circa 10-20%, vom putea observa o crestere si mai rapida a valorii proprietatilor din acele arii.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri