Nu este o surpriză pentru nimeni că piața hotelieră din întreaga lume, nu numai cea din România, a fost afectată de pandemia de COVID-19, în condițiile în care au fost instaurate măsuri de restricție în ceea ce privește libertatea de mișcare și călătoriile de orice natură.

Ratele de ocupare s-au prăbușit, veniturile hotelierilor au scăzut drastic și ele, iar în ceea ce privește zona de tranzacții pe componenta imobiliară a fost și ea profund afectată.

Agregând datele a două mari companii de consultanță imobiliară din România, Colliers și Cushman & Wakefield Echinox, concluzia este clară, 2020 a fost un an teribil de greu pentru jucătorii din industria hotelieră.

La nivel global, turismul a scăzut în 2020 la cel mai mic nivel din ultimii 30 de ani în ceea ce privește activitatea”, afirmă Raluca Buciuc, Partner & Head of Valuation Services and Hospitality Advisory Services al Colliers.

Tranzacțiile s-au prăbușit, dar pe zona de dezvoltări și lansări nu a fost totul negru

Potrivit datelor de la Cushman & Wakeflied Echinox, la nivel tranzacțional, în România, volumul tranzacțiilor cu active hoteliere a atins în 2020 aproximativ 9,5 milioane de euro, în scădere cu 87% față de volumul de aproape 75 de milioane de euro din anul precedent.

”Această evoluție a fost în linie cu tendința generală observată în CEE și SEE. Cererea din partea investitorilor a fost întreruptă în 2020 și mulți proprietari au amânat procesele de vânzare planificate din cauza restricțiilor generate de COVID-19. Cu toate acestea, interesul investitorilor rămâne relativ puternic, datorită unor fundamente solide pentru o viitoare creștere a pieței hoteliere locale, coroborată cu fluxul de capital nou preconizat din sectorul hotelier în 2021”, se arată într-un raport al celor de la Cushman.

Poate și pentru că, la începutul acestui an, segmentul de tranzacții a semnalat o primă veste încurajatoare, când compania elvețiană Visionapartments a anunțat preluarea fostului Hotel Ramada Majestic din București, unul dintre cele mai importante hoteluri din Capitală.

Totodată, potrivit Cushman, la nivelul regiunii în care se află România, COVID-19 a provocat întârzieri sau chiar anulări de proiecte in regiunea CEE/SEE, dar în ciuda provocărilor din piața hotelieră, în București s-au deschis noi hoteluri precum: Moxy Old Town (iulie 2020) și Holiday Inn Bucharest Times (ianuarie 2021).

În plus, reprezentanții companiei atrag atenția și asupra unor proiecte aflate în derulare, cum ar fi construcția Autograph Collection din centrul vechi sau extinderea camerelor și renovarea complexului hotelier Radisson Blu, care sunt programate spre inaugurare în 2021, respectiv 2023.

Și cei de la Colliers au atras atenția asupra faptului că unii dezvoltatori și-au continuat proiectele din zona de ospitalitate și au găsit modalități de a negocia cu băncile finanțatoare, confirmând încrederea pe termen lung în această piață a unor jucători cu o situație financiară robustă.

Pe lângă Moxy Old Town, Colliers a menționat și Ibis Style City Center, de 150 de camere, situat pe strada Știrbei Vodă, deschis de Dentotal în colaborare cu hotelurile Accor, în iunie 2020.

În ceea ce privește proiectele viitoare, reprezentanții Colliers oferă exemplul Accor, lanțul de hoteluri semnând un nou acord de management cu Alexandra Residence Design pentru construirea unui nou hotel sub brandul Ibis, cu 144 de camere, un SPA și un centru de evenimente de 1.000 de metri pătrați.

Alte proiecte mai includ un nou brand sub umbrela Accor (100 de camere), Corinthia Grand Hotel du Boulevard (50 de camere) sau reconversia Palatului Oscar Maugsch, vândut recent de BCR unui grup de investitori din industria hotelieră.

Ratele de ocupare și veniturile au scăzut la niveluri record

În ceea ce privește partea de activitate, lucrurile nu au fost deloc încurajatoare pentru proprietarii și operatorii de hoteluri. Atât datele de la Colliers, cât și cele de la Cushman & Wakefield Echinox indică cifre care, cu siguranță, i-a speriat pe hotelieri.

Ca exemplu, cei de la Cushman menționează gradul de ocupare al hotelurilor din luna mai 2020, când a atins cel mai scăzut nivel, de 5,1%, evoluția fiind, evident, o cauză a restricțiilor guvernamentale privind hotelurile și călătoriile.

Cei de la Colliers au dat ca exemplu, un hotel bun de 4 stele din zona centrală care a înregistrat un grad de ocupare de doar 30% la nivelul întregului an, mult sub indicele înregistrat în 2019, când a fost la peste 80%.

”Într-un scenariu decent, gradul de ocupare ar fi trebuit să crească până la 50% până la sfârșitul lui 2020 pentru hotelurile renumite, dar al doilea val de teste pozitive de Covid-19 a amânat revenirea industriei. Cum Bucureștiul nu este o opțiune tradițională de vacanță de vară și este legat mai degrabă de zona călătoriilor de afaceri, gradul de ocupare a rămas scăzut în timpul verii, în zona de 10-15%”, au precizat într-un comunicat cei de la Colliers.

Potrivit celor de la Cushman, spre finalul verii trecute lucrurile începuse să se îndrepte odată cu relaxarea restricțiilor, gradul de ocupare atingând cel mai înalt nivel (17%) în septembrie 2020, dar a scăzut din nou ca urmare a celui de-al doilea val de infectări cu COVID-19.

În ceea ce privește veniturile pe cameră, potrivit Cushman, rata medie zilnică (ADR) pentru piața din București a fost de doar 68 euro în 2020.

Cei de la Colliers au oferit exemplu perioadei iunie și august când media ADR a scăzut cu 20-25%, comparativ cu media înregistrată în aceeași perioadă din 2019, atingând un nivel de 250 lei/cameră/noapte, adică undeva în jurul a 51 de euro.

Estimările realiste indică 2023 ca an de revenire

Cât despre perspective, ambele companii de consultanță imobiliară indică într-o oarecare măsură aceeași termeni de revenire a industriei hoteliere. Sunt speranțe și pentru acest an, în a doua parte a sa, iar anul 2022 să fie unul în care revenirea să fie ceva mai accentuată, dar 2023 va fi anul către care jucătorii din piață se uită cu cel mai mare interes.

„Perspectivele pe termen mediu rămân pline de provocări. În Europa, conform unui sondaj al Organizației Mondiale a Turismului, majoritatea experților văd revenirea activității la nivelurile pre-pandemice ale călătoriilor în străinătate nu mai devreme de 2023. Sondajul mai arată că o revenire mai importantă în zona de turism internațional vom vedea în a doua jumătate a anului 2021 - cel mai probabil în funcție de vaccinare - dar sunt destui care avansează termenul în 2022. Ne-am aștepta ca România să urmeze exemplul altor țări europene și să revină într-un ritm similar”, a mai spus Raluca Buciuc de la Colliers.

Potrivit sondajului Operator Beat, derulat de Cushman & Wakefield Echinox, majoritatea operatorilor se așteaptă la o recuperare mai rapidă a marilor orașe regionale decât la nivel de capitale, 53% dintre respondenți preconizând recuperarea pieței hoteliere în 2023. Acest lucru este în conformitate cu previziunile Oxford Economics ce întrevăd o accelerare și o deplină revenire a turismului în București până în 2023.

Totuși, cei de la Colliers au mai spus că pandemia a schimbat fundamental experiența clienților și anumite tipuri de călătorii, precum summit-urile, care ar putea să nu mai revină niciodată pe deplin la nivelurile pre-pandemie.

”Cum va dura ceva timp până când și călătoriile de afaceri internaționale își vor reveni, turismul local va continua să joace acum mai mult decât oricând un rol foarte important. Schimbările operaționale, în special legate de sănătate, curățenie și flexibilitate și folosirea spațiilor exterioare vor fi în prim-plan.” au subliniat reprezentanții Colliers.

Așadar, industria hotelieră va trebui să-și schimbe și ele modul în care-și vor derula activitățile, chiar și după ce pandemia de COVID-19 nu va mai fi ceva care să ne afecteze viețile.

Sursa foto: Shutterstock / Editată

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri