În ultimii ani, industria construcțiilor a început să se îndrepte tot mai mult către serviciile de digitalizare, principalele beneficii vizate fiind economia de timp și de bani, dar nivelul de digitalizare la nivel de industrie încă este unul foarte redus.

Bojan Petkovic, Regional lead pentru Europa de Est și Asia Centrală, din cadrul companiei PlanRadar, a declarat într-un interviu pentru wall-street.ro că potențialul de digitalizare este uriaș, interesul pentru soluțiile digitale este real, dar piața este încă una foarte mică.

Compania, care are sediul central în Viena, oferă soluții de digitalizare și este prezentă în peste 65 de țări din întreaga lume, inclusiv în România, punând la dispoziția clienților o platformă pe care o pot accesa toți factori implicați în proiectele de construcții, astfel încât cu toții să aibă la îndemână toate documentele și informațiile de care au nevoie în cadrul unui proiect, dar și o cale de comunicare rapidă între ei.

Există o necesitate tot mai mare și mai evidentă. Mai ales în pandemie s-a produs această schimbare la nivelul conștientizării necesității unor soluții digitale. La fel și acum, în această perioadă, în care prețul materialelor de construcții a crescut enorm, iar forța de muncă este din ce în ce mai greu de găsit în Estul Europei și mai ales în România. Aceștia sunt factori externi, pe care nu-i poți influența, dar poți optimiza celelalte procese cu ajutorul digitalizării, să le eficientizezi și să economisești și bani”, ne-a explicat Bojan Petkovic.

Acestea ne-a spus că, dacă ne uităm la ce s-a întâmplat înainte, în perioada 2015 – 2020, investițiile în tehnologiile de construcții au crescut la 25 de miliarde euro, în timp ce în cincinalul anterior investițiile s-au ridicat la circa 18 miliarde de euro, un indicator că există un interes pentru inovație în sectorul construcțiilor. Cu toate acestea, digitalizarea se află la un nivel extrem de redus.

(sursa foto: PlanRadar)

Potrivit unui studiu realizat de cei de la PricewaterhouseCoopers, construcțiile sunt una dintre cele mai puțin digitalizate industrii. Doar agricultura și piscicultura sunt mai puțin digitalizate decât sectorul construcțiilor.

Bojan Petkovic

România nu stă mai rău la capitolul digitalizare decât Polonia sau Germania

Deși aceste soluții încă sunt prea puțin utilizate în România, reprezentantul companiei, care are activități în 65 de țări din întreaga lume, spune că nu este ceva specific țării noastre că nivelul de utilizare a soluțiilor digitale este unul încă foarte scăzut.

Partea plină a paharului este că acest lucru înseamnă că este loc de creștere pentru companiile care oferă servicii digitale pentru industria de construcții.

Potențialul de digitalizare al industriei construcțiilor este uriaș în toată lumea, nu doar în România. Nu aș putea spune că România stă mai prost la acest capitol decât stau Polonia sau Germania. Potențialul de creștere este uriaș la nivel global”, ne-a mai spus Bojan Petkovic.

În ceea ce privește provocările în a crește această piață, reprezentantul PlanRadar spune că sunt cam aceleași peste tot și sunt date de contextul economic și geopolitic, și mai puțin de interesul clienților. Astfel, nu există o problemă în a găsi clienți, deoarece oamenii din industrie caută aceste soluții, trebuie doar să fie convinși de către diferitele companii să folosească soluțiile oferite de acestea.

Pentru a ne ilustra interesul companiilor din construcții pentru serviciile de digitalizare, Bojan Petkovic ne-a vorbit despre importanța oferită acestui subiect în urmă cu 10 ani și cea oferită acum.

Dacă în trecut, în cadrul dezbaterilor și conferințelor din zona de construcții și real estate, digitalizarea era în ultimul panel și ultimul subiect de pe ordinea zilei, la care mai asistau doar câteva persoane, în prezent, interesul este mult mai mare.

Acum avem evenimente dedicate acestui subiect. Este un indicator că digitalizarea este un subiect major, dacă nu cel mai important subiect despre care trebuie să se vorbească”, a mai spus responsabilul cu activitățile din Europa de Est ale PlanRadar.

Totuși, spune acesta, influența instrumentelor digitale în construcții trebuie conștientizată la nivelul managementului. Managerii sunt cei care pot decide trecerea la instrumente digitale, dar tranziția se va întâmpla inevitabil, deoarece „nu există alternativă la digitalizare”.

Digitalizarea poate reduce întârzierile care apar în livrarea construcțiilor

Potrivit lui Bojan Petkovic, clienții care îi contactează pe reprezentanții PlanRadar caută soluții simple și ușor de utilizat, care să ofere posibilitatea de a accelera procesul decizional. Beneficiile reale aduse de digitalizare țin de eficientizarea proceselor și un control mai bun asupra proiectului.

Pentru a înțelege avantajele oferite de platformele digitale în ceea ce privește eficientizarea proceselor, coordonatorul activităților din România ale PlanRadar ne-a dat exemplul contextului actual, în care au apărut fluctuații mari ale prețurilor materialelor de construcție, iar furnizorii pun la dispoziție oferte de preț valabile pentru o perioadă limitată de timp.

Cum achizițiile în cadrul unui proiect sau schimbările în buget depind de participarea și acordul mai multor entități, de la investitor, până la contractor și până la cei care se ocupă efectiv de construcție, se poate pierde timp prețios în procesul de obținere a acordului din partea tuturor prin metodele clasice.

Astfel, în condițiile în care ești presat de timp, cu ajutorul unei platforme în care toate părțile implicate au acces instant la toate datele problemei, decizia poate fi luată mult mai rapid.

Din cauza proceselor și procedurilor care apar în cazul unor inadvertențe în dezvoltarea unui proiect, cu problemele care apar pe șantiere și care trebuie rezolvate, apar întârzieri foarte mari în ceea ce privește termenele de livrare, dar cu ajutorul proceselor automatizate, s-ar putea elimina aceste întârzieri în finalizarea proiectelor.

Întrebat dacă digitalizarea unor zone din industria construcțiilor ar putea reduce cu câteva săptămâni livrarea proiectelor, reprezentantul PlanRadar spune că întârzierile generate de aspectele care nu țin neapărat de lucrul efectiv pe un șantier sunt mult mai mari.

Aș zice că săptămâni este puțin spus. Din cauza problemelor care apar în rezolvarea altor aspecte care nu țin de construcție generează întârzieri de luni de zile și chiar ani.

Avem exemplu aeroportului din Berlin, care nu a fost construit în cel mai potrivit moment și care a fost întârziat mai mulți ani, pentru că nu s-au luat la timp avizele privind măsurile de siguranță la incendiu, din cauza lipsei de comunicare între părțile implicate în ceea ce privește înălțimea la care putea fi construit. Aceste aspecte puteau fi rezolvate mult mai repede”, ne-a mai spus Petkovic.

Potrivit lui, pentru că nu trebuie să stai și să cauți toate componentele unui proiect și să-ți dai seama ce întârzie un proiect, pentru că toate datele sunt acolo, în aceeași platformă.

Sunt probleme care pot fi rezolvate mult mai rapid cu ajutorul digitalizării. Aceste aspecte au dus la pierderi de sute de milioane de euro care ar fi putut fi economisiți.

Bojan Petkovic

Economiile se văd la clienții cu proiecte mari

Evident, faptul că ar putea economisi și bani este un alt factor care să-i motiveze pe clienți să apeleze la servicii digitale care oferă automatizare pentru unele procese, dar economia de timp este cea care contează cel mai mult.

”Economiile variază în funcție și de timpul proiectului. Dacă ai un proiect de 100 de milioane de euro, cu sute de persoane implicate în proiect, evident că reducerea costurilor este mult mai consistentă, dar dacă ai avea un proiect mic în care sunt implicate 10 sau 20 de persoane, economiile absolute sunt foarte mici.

Cum multe procese sunt automatizate, timpul necesar de lucru poate fi eliminat, oferindu-le celor implicați ocazia să se ocupe de aspecte mult mai importante ale proiectului, ceea ce le va permite să-și crească productivitatea, decât să-și piardă timpul cu sarcini care pot fi automatizate.

„Ca angajat, dacă din totalul de 40 de ore de lucru dintr-o săptămână pot pierde 7 ore pentru că trebuie să mă ocup să fac rapoarte sau să mă ocup de unele sarcini care nu fac altceva decât să consume timp, cu ajutorul unei platforme automatizate pot elimina acele 7 ore și să mă ocup de altceva mult mai important.

Ca angajator, dacă nu trebuie să plătesc pentru acele 7 ore de lucru, atunci apare și economia de bani. Evident, economiile mari sunt mult mai evidente pentru companiile mari, cu proiecte mari, cu foarte mulți oameni implicați. Pentru o firmă mică impactul financiar nu va fi unul semnificativ. În principiu, oamenii care ne abordează ne cer în primul rând un serviciu rapid și simplu de utilizat”, ne-a explicat Bojan Petkovic.

În ceea ce privește economiile care ar putea fi făcute, reprezentantul PlanRadar nu ne-a putut dat un exemplu concret pentru că cifrele variază mult de la o piață la alta, iar numărul de ore de lucru poate varia de la proiect la proiect, dar ne-a spus că putem începe calculele mergând de la suma cu care este plătită ora de muncă în România, care este undeva la 30 de euro pe oră, dar în alte regiuni ale Europei tariful este între 100 și 150 de euro pe oră.

Dublare a activităților din România

Compania a înregistrat o dublare a activității de la an la an, ceea ce confirmă, încă o dată, potențialul pieței locale și de care PlanRadar vrea să profite.

Din perspectiva noastră putem spune că observăm o creștere semnificativă în ceea ce privește interesul pentru soluțiile digitale. Nu avem datele exacte legate de evoluția digitalizării, dar noi ne-am dublat atât numărul de clienți, cât și numărul de angajați.

Potrivit datelor companiei, soluțiile PlanRadar sunt folosite deja pe mai bine de 1.000 de șantiere din România, ceea ce este un indicator că piața are nevoie de soluții digitale, având peste 100 de clienți la nivel local. Printre clienții săi ne numără companii mari, precum Prime Kapital, Wakefield & Cushman, Bog'Art, Brisk sau Erbașu.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Adrian Ungureanu
Venit în Capitală în 2007, ca orice copil de provincie cu tolba plină de vise, primul fiind acela de a deveni comentator sportiv - următorul Cristian Țopescu - Adrian a ales să-și înceapă cariera de jurnalist scriind în presă. Deși era abia în al doilea an la Facultatea de Jurnalism , Adrian și-a găsit un loc de muncă la ziarul ” Curierul Național ”. A realizat abia la interviul de angajare că nu mai există departament de sport la ziar, dar asta...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri