Piata imobiliara de lux se supune si ea acestor schimbari, oferind mai mult decat reperele deja clasice - locatie si suprafata chiar daca importanta lor nu este intrinsec atacata de noile must -uri.
„Oamenii cu venituri foarte mari, atat cetatenti romani cat si straini (mai ales straini!) sunt interesati de achizitionarea unor proprietati de lux, vile cu valori de unu si peste un milion de euro. De obicei sunt persoane care au depasit varsta de 50 de ani (vorbim de cei care cumpara resedinta), insa pot fi si mai tineri daca fac achizitia in scop de investitii. Aceste persoane, indiferent de varsta, doresc standarde inalte, fie pentru propriul confort fie pentru a-si sustine imaginea. Sunt oameni care au pretentii foarte mari si nu se grabesc sa cumpere, preferand sa analizeze atent inainte fiecare oferta,” spune Sorin Lacusta, director proiecte rezidentiale, Regatta.

In ceea ce priveste proprietatea, in primul rand trebuie sa beneficieze de o foarte buna locatie, vecinatati bune (cu vecini de calitate), finisaje de top si suprafata generoasa (living mare, fiecare dormitor cu baie proprie, minimum doua garaje, camera pentru bona/menajera/ingrijitor, teren mare).

„Vanzarea unei asemenea proprietati nu se face ultra rapid. Sunt necesare cel putin trei luni de promovare pentru obtinerea unui pret realist. Daca proprietarul doreste sa vanda o vila de lux este recomandabil sa nu o vanda imediat deoarece exista riscul ca aceasta sa fie cautata de oportunisti fara a i se aprecia valoarea reala. In ceea ce priveste negocierile, acestea dureaza cca. doua saptamani. Referitor la preturi, comparandu-le cu cele din zona europeana si est-europeana, suntem aproximativ la acelasi nivel. Totusi, la noi, inca sunt subapreciate cladirile in locatii deosebite, cu valoare arhitecturala sau istorica, » subliniaza Lacusta.

Un alt tip de proprietate de lux ravnita inca de la inceputurile sale pe piata este penthouse-ul. Primul apartament pe care l-am putea asemana unui penthouse a fost construit in 1936, langa Intercontinental.

„Vorbind despre actualele proiecte bucurestene care includ penthouse-uri, detasat conduce Proiectul Baneasa. Asta nu inseamna ca proiecte mai mici nu includ penthouse. Un bun exemplu este Le Sabine (langa Palatul Parlamentului) al carui penthouse deja s-a vandut.

Atractia penthouse-urilor se manifesta nu numai in dezvoltarile de lux, ci si in cele upper middle si middle class. Dezvoltatori initiaza proiecte si pentru aceste categorii, incluzand penthouse.Toate blocurile noi au penthouse. Cererea este in crestere, deoarece un penthouse este foarte atragator prin terasa generoasa si privelistea superba pe care i-o confera amplasamentul la ultimul etaj. In ceea ce priveste oferta, aceasta este relativ mica acum.

Pretul de achizitie pentru o astfel de locuinta tine in primul rand de locatie, suprafata, facilitatile si standardul pe care le ofera. La modul general pretul pe metru patrat construit variaza intre 1,200-4,000E. Daca ne referim la total, pretul cel mai mic ar fi de aproximativ 500,000E (in cartiere) si poate depasi chiar si 2 milioane de Euro.

In ceea ce priveste penthouse-urile vandute de noi, acestea se situeaza la cca. 1 milion Euro/unitate,” explica Sorin Lacusta.

Daca locuinta este bine proportionata, fara sa aiba o suprafata exagerata, se vinde foarte bine. Un penthouse se poate vinde primul daca locatia este foarte buna sau ultimul daca piata din zona nu poate acoperi foarte usor pretul respectiv. Mai exista o varianta: dezvoltatorii pot sa-l puna la vanzare la finalizarea constructiei deoarece obtin un pret mai bun.

In general cumparatorii de penthouse fac achizitia pentru locuinta proprie. Cei care cumpara pentru vanzare fac operatiuni speculative. In ceea ce priveste inchirierea aceasta este o optiune numai daca acest lucru are randament.

Penthouseurile se vand in proportie de 100%. Cererea este in crestere si oferta este mica (un penthouse/bloc). In decizia de cumparare esentiale sunt locatia si standardul, nu pretul. Evident pretul trebuie sa fie justifica!

In afara capitalei asemenea tipuri de locuinte se construiesc cu precadere pe litoral si-n orasele mari.

Piata imobiliara de lux este o imagine clara a modului in care se transforma societate si reperele sale. Potrivit unui interviu cu presedintele LuxuryRealEstate.com, John Brian Losh, (www.luxuryrealestate.com) in anii '65-'75 multe dintre facilitatile pe care azi le luam de-a gata erau considerate lux, ceea ce demonstreaza ca intreaga societate si-a ridicat nivelul. Totusi, procentajul celor mai puternici cumparatori a ramas la un nivel proportional. Acest lucru se justifica prin ridicarea valorii unei proprietati, care de la un milion de dolari poate sa ajunga in cativa ani si la cinci, spre exemplu. Cate persoane isi pot permite o locuinta de cinci milioane?

Acelasi John Brian Losh a subliniat importanta consultantului imobiliar in nisa de lux. Cand piata este fierbinte acesta nu este apreciat la justa lui valoare. Cand piata este mai lenta, atunci se observa si se apreciaza calitatea consultantului, calitate acumulata in ani de experienta imobiliara. Sa fii consultant pentru proprietatile de lux necesita acumularea si slefuirea competentelor. Aceasta nisa este foarte mult orientata catre servicii. Atat proprietatile cat si vanzatorii sunt persoane extraordinare care impun un anume tip de manevrare. O proprietate de milioane de dolari trebuie prezentata spre a i se sublinia adevarata valoare. Iar totul trebuie facut la cea mai buna calitate.

Articol publicat in YourMoney
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri