Anul 2022 a fost unul slab în ceea ce privește suprafața de spații de retail livrată, nivelul fiind sub cel din 2021, dar 2023 ar putea aduce un record pentru ultimul deceniu, se arată într-un raport realizat de compania de consultanță imobiliară Colliers.

Potrivit sursei citate, anul 2022 a fost marcat de puține livrări de noi proiecte moderne de retail, completând suprafața totală existentă cu doar 77.000 de metri pătrați, ceea ce reprezintă aproximativ jumătate din livrările estimate inițial și o scădere substanțială comparativ cu cei 102.000 de metri pătrați înregistrați în 2021.

Dar 2023 se prefigurează a fi un an cu un ritm susținut de proiecte noi. Cu livrări programate de aproximativ 260.000 de metri pătrați, anul acesta s-ar putea dovedi a fi cel mai efervescent în materie de noi proiecte din 2011 încoace. În ceea ce privește vânzările, majoritatea categoriilor de retail au înregistrat rezultate bune în 2022, iar nivelul de profitabilitate din România rămâne unul dintre cele mai ridicate din Uniunea Europeană.

În prezent, România are un stoc total de retail modern de aproximativ 4 milioane de metri pătrați, din care peste 2,7 milioane de metri pătrați sunt centre comerciale tradiționale, iar restul preponderent parcuri de retail.

Peste 60% din suprafața totală de retail modern este concentrată în primele 10 cele mai mari orașe, cu peste 200.000 de locuitori, deși ne așteptăm ca decalajul dintre orașe să se reducă odată cu livrarea proiectelor anunțate pentru următorii 2 ani, majoritatea fiind parcuri de retail în orașe mici și mijlocii.

Cele mai importante inagurări din 2022 și 2023

Cel mai mare proiect livrat în 2022 a fost extinderea Colosseum Mall din București (16.500 de metri pătrați), urmată de Scallier's Funshop Retail Park din Timișoara (10.800 de metri pătrați). Cea mai mare parte a livrărilor a constat în scheme de tipul parcurilor de retail, iar aproape jumătate din suprafața totală a spațiilor noi a rezultat din extinderea proiectelor de retail existente.

După o perioadă de doi ani de liniște în contextul pandemiei, anul 2022 a fost marcat de o serie de noi intrări pe piața românească, o diversitate de branduri care, fie și-au deschis primul magazin (Primark, TEDi, Foot Locker, JD Sports sau Bath & Body Works), fie au anunțat deschideri noi în viitorul apropiat. Alți retaileri, cum ar fi Holland & Barrett sau Uniqlo, sunt de asemenea cu ochii pe piața locală, dar și alte concepte/mărci vizează România, de la produse alimentare la modă și frumusețe, de la discounteri până la diferite categorii de produse de lux.

În ceea ce privește gradul de ocupare, centrele comerciale dominante și parcurile de retail bine poziționate își păstrează gradul de ocupare ridicat, unele dintre ele având chiar o listă constantă de companii care așteaptă să își deschidă magazinul acolo. Mai mult, în timp ce nivelul de bază al chiriilor a rămas neschimbat, vânzările au depășit nivelul din 2019 în multe cazuri, ceea ce demonstrează consolidarea pieței de retail.

„Perspectivele pe termen scurt pentru piața de retail depind de gradul în care creșterea vânzărilor estimată pentru 2023 va compensa creșterea inflației și a costurilor mai mari cu serviciile de administrare a proprietăților. Faptul că cea mai mare parte a proiectelor care urmează să fie realizate în următorii ani sunt parcuri de retail, un tip de proiecte care oferă o flexibilitate mai mare în procesul de dezvoltare, asigură un grad mai mare de încredere că aceste proiecte se vor realiza în pofida creșterii costurilor de construcțiea”, a declarat, într-un comunicat remis redacției, Liana Dumitru, Director Retail Agency la Colliers.

Potrivit ei, parcurile de retail anunțate rămân în mare parte concentrate în orașele medii și mici, chiar orașe cu o populație mai mică de 50.000 de locuitori, dar cu o economie activă și fără proiecte moderne de retail.

În ceea ce privește centrele comerciale de mari dimensiuni, NEPI Rockcastle va livra, spre sfârșitul anului, Promenada Mall Craiova, cu aproape 64.000 de metri pătrați, acesta fiind cel mai mare proiect livrat în România de la deschiderea ParkLake București, din 2016.

România, la coada Europei în ceea ce privește suprafețele de retail disponibile

Totuși, chiar și cu aceste noi livrări, care ar putea începe să depășească 200.000 de metri pătrați pe an, România, cu cei peste 4,1 milioane de metri pătrați de centre comerciale și parcuri de retail, rămâne în urma țărilor din Europa Centrală și de Est și chiar în urma țărilor din Europa de Vest.

Pentru un nivel de consum/ capita similar cu cel din Cehia și Polonia (în termeni de volum de produse și servicii achizitionate), stocul modern de retail pe cap de locuitor din România este de două ori mai mic decât cel din Cehia și cu peste 40% mai mic decât cel din Polonia.

În perspectivă, consultanții Colliers păstrează o abordare prudent-optimistă în ceea ce privește evoluția economică a României, în funcție de care vom vedea și evoluția pieței de retail în 2023. Atâta timp cât economia locală rămâne suficient de solidă, iar pe piața muncii nu vom vedea disponibilizari masive, veniturile și implicit nivelul consumului vor rămâne la un nivel ridicat.

Un lucru pozitiv pentru piață, concluzionează consultanții Colliers, este că în ultimii 2-3 ani, diferite proiecte de retail, precum centrele comerciale Cora, Vitantis sau River Plaza Râmnicu Vâlcea, au intrat în administrarea unor noi proprietari, ceea ce ar putea duce, în timp, la o reechilibrare a portofoliilor în piață.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri