Suprafata totala de teren cumparata anul trecut in Bucuresti, tinand cont de tranzactiile mari, de peste 5.000 mp se ridica la aproximativ 1.150.000 mp, cu o valoare totala de peste 675 de milioane de euro, sustin reprezentantii companiei imobiliare Colliers International.

Potrivit Colliers, mai mult de 70 % din suprafata totala a fost tranzactionata inainte de luna august a anului 2007, dupa care trendul negativ al pietelor internationale a facut ca volumul tranzactiilor pe piata locala sa scada. Cu o proportie de 59% din volumul total de tranzactii, zona de nord a Bucurestiului a fost in continuare cea mai activa din punct de vedere al tranzactiilor efectuate. Centrul Capitalei a generat 6 % din volumul tranzactiilor, vestul 15 %, in timp ce estul a generat 20% din totalul achizitiilor importante. Partea de sud a orasului a fost in continuare inactiva din punctul de vedere al tranzactiilor mari cu terenuri.

"Marii dezvoltatori internationali au continuat sa fie cei mai activi cumparatori pe piata terenurilor. S-a observat ca in 2007, cererea din partea investitorilor speculativi a scazut, acest fapt semnaland un inceput de maturizare a pietei. Recordul in ceea ce priveste valoarea cat si suprafata totala a unei tranzactii este reprezentat de achizitionarea de catre Africa Israel a terenului fabricii Laromet. Dezvotatorul a platit 77,5 milioane de euro pentru 155.000 mp situati in Bucurestii Noi. O alta tranzactie record a fost achizitionarea terenului CI Grivita de catre un fond de investitii israelian care a platit 72 milioane de euro pentru 6 hectare de teren situate pe Bd. Expozitiei. Destinatia finala a terenurilor achizitionate anul trecut este in continuare predominat rezidentiala, in special pentru apartamente ce se adreseaza clasei medii. Pe segmentul de retail RI Investment a realizat o tranzactie record de peste 50 de milioane de euro, in imediata vecinatate a Parcului Titan", au declarat reprezentantii Colliers.

Pretul mediu al tranzactiilor a fost de peste 650 euro/mp, suma ce situeaza valoarea medie din 2007 cu peste 50% peste 2006. Aceasta crestere puternica a pretului mediu a fost determinata de o egalizare a preturilor din diferite zone ale Capitalei. Pretul unui mp de teren este aproximativ egal in Ghencea cu pretul unui mp de teren in Colentina, spre deosebire de 2005-2006 cand diferenta era substantiala de la o zona la alta.

"In 2008, estimam ca cererea pentru terenuri va fi mai mare decat oferta in conditiile in care cererea pentru produsul finit este mult mai mare decat oferta, in special pentru pietele de constructii rezidentiale si de birouri. In alta ordine de idei, criza de pe pietele financiare internationale genereaza o atitudine sceptica printre dezvoltatorii prezenti pe piata locala. In aceste conditii, preconizam o stabilizare a preturilor in prima parte a anului si o crestere a preturilor cu aproximativ 10-20% in a doua parte a lui 2008, dupa trecerea undei de soc cauzate de criza financiara din SUA si vestul Europei", mai spun specialistii Colliers.

Totodata, ca urmare a cresterii competitiei in capitala, dar si a nivelului de trai si puterii de cumparare in unele orase, tot mai multi dezvoltatori imobiliari si investitori au cercetat piata imobiliara din provincie. Daca in ultimii doi ani acestia s-au orientat catre achizitionarea de site-uri pentru proiecte comerciale, estimam ca in 2008 si perioada imediat urmatoare se vor concentra pe segmentul rezidential, dar si cel de birouri, acolo unde exista cerere.

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:

Setari Cookie-uri