1 Octombrie 2008

Regatta: Lanturile marilor magazine avanseaza lent catre orasele mai mici

In timp ce multe orase din tara nu au indeajuns de multi retaileri, lanturile marilor magazine avanseaza lent catre orasele mai mici, preferand sa infiinteze reprezentante in cateva dintre orasele mari, arata un studiu al companiei de consultanta imobiliara Regatta.

Ce orase ocolesc marii jucatori

Studiul reflecta situatiei pietelor de retail din primele 13 orase ale Romaniei, dupa numarul de locuitori: Bucuresti, Iasi, Cluj, Constanta, Timisoara, Craiova, Galati, Brasov, Ploiesti, Braila, Oradea, Bacau si Pitesti, iar rezultatele arata ca numarul magazinelor de tip cash&carry, super si hyper market, bricolaj sau de mobila si decoratiuni nu acopera inca suficient cererea din piata romaneasca.

„Pe piata Cash&Carry, singurii reprezentanti in Romania sunt Selgros si Metro, prezenti numai in Bucuresti cu trei magazine Selgros si patru Metro. In restul oraselor analizate, retailerii au ales sa-si deschida in general cate un singur magazin, exceptie facand Pitestiul care nu are inca un Selgros deschis si Braila unde pana acum nu exista nici un magazin reprezentant Metro. Pentru acesta din urma, singura explicatie ar putea fi eventual distanta foarte mica fata de Galati, unde exista o reprezentanta Metro deja”, a explicat Dragos Radu (foto), market analyst in cadrul Regatta.

Cu o prezenta de 12 ani pe piata de retail din Romania, Metro s-a extins in orasele mai mari precum Constanta, Timisoara, Brasov, acestea beneficiind in prezent de cate doua unitati Metro, arata acelasi studiu.

„In prezent, extinderea retelei Metro este stopata din cauza refocusarii grupului pe dezvoltarea atat in Bucuresti cat si in tara a retelei de hypermarketuri Real ce apartin de grup”, a adaugat Dragos Radu.

Kaufland, lider dupa numarul magazinelor deschise

Pe piata hypermarketurilor, liderii in ceea ce priveste numarul magazinelor deschise sunt magazinele Kaufland cu un total de 16 magazine, urmati de Carrefour cu un total de 13 magazine. Situatia la nivelul tarii in cele 12 orase este in favoarea Kaufland, singurele orase fara un astfel de magazin fiind Oradea si Bacau, in timp ce magazine Carrefour lipsesc din orase precum Timisoara, Craiova, Galati, Oradea sau Bacau.

Selgros este prezent pe piata romaneasca din anul 2001, avand primul magazin in Brasov, iar in Bucuresti din anul 2002, extinzandu-se apoi treptat in restul oraselor.

„Desi intrat de curand pe piata romaneasca, Real Hypermarket se claseaza pe locul trei ca numar de magazine deschise in primele 13 orase ale tarii, cu un total de 11 sedii. Insa, la fel ca si Carrefour si Kaufland, nu acopera toate orasele mari, in schimb exista cate doua magazine de acest fel in Bucuresti si Timisoara”, a mai declarat reprezentantul Regatta.

Anul viitor va fi deschis un nou magazin Real in incinta Cotroceni Park, situat in sectorul 6 al Capitalei.

Strategii pentru a face fata concurentei

Mai putin extinse sunt retelele Cora si Auchan, care au magazine numai in Bucuresti si Cluj, Auchan si in Pitesti, dar sunt anuntate deschideri importante pentru anul viitor – Cora va fi prezent in Sun Plaza ( Bucuresti), la Pitesti si Constanta, arata studiul Regatta.

„Pentru a concura cu restul proiectelor ce urmeaza a fi livrate in zona de vest a Bucurestiului, anul acesta Cora Lujerului si-a extins paleta de oferte. Si hypermarketul Pic, singurul cu capital romanesc la acest nivel, incearca sa tina pasul cu retailerii straini. Pana in prezent, are deschise magazine in doar patry orase din cele 13: Pitesti, Craiova, Braila si Oradea. In curand, se va deschide un magazin in Ploiesti, iar in evolutia sa viitoare, Pic vizeaza Bucurestiul pentru deschiderea de noi locatii”, a mentionat Radu.

Cea mai extinsa retea de supermarketuri din analiza celor 13 orase este Profi, ce are drept reprezentate in Bucuresti magazinele Albinuta, in numar de zece. Cu un total de 25 de magazine, reteaua nu acopera toate cele 13 orase cu cate o reprezentanta, ci a ales sa deschida mai multe magazine in orase mari. Astfel exista trei magazine in Cluj, patru in Constanta si Timisoara si doua in Ploiesti.

Ca nivel de extindere, urmeaza lantul de magazine MegaImage cu 23 de magazine si Bila cu 18. Cele doua sunt concentrate in special in Bucuresti, lasand neacoperite multe orase mari din tara. Astfel, 20 dintre totalul de magazine MegaImage sunt numai in Bucuresti, alegand zone algomerate pentru amplasare, iar ca orase din tara au fost alese numai Constanta, cu doua magazine si Ploiesti cu un singur magazin.

Magazine de tip discount prefera orasele mici

Bila incerca sa se extinda mai mult, asa ca in Bucuresti se afla numai cinci reprezentate, restul fiind raspandite in tara, cate una in Iasi, Cluj, Constanta, Craiova si Ploiesti si cate doua in Timisoara, Galati, Braila si Bacau.

Treptat incep sa apara si magazine de tip discount, acest segment fiind reprezentat de retelele Penny si Plus care sa-si deschida reprezentante in orasele mai mici ca numar de locuitori, dar Capitala detine si cel mai mare numar de magazine.

Plus apare cu trei magazine in Bucuresti si Bacau si cate doua in Brasov si Braila. Reteaua Penny, care include si Penny XXL, este reprezentat de patru magazine in Bucuresti si cate unu in Constanta, Craiova, Galati si Ploiesti, arata acelasi studiu.

Tot in categoria supermarket intra si magazinele de tip G Market si si Primavara, desi numarul lor total nu este foarte mare. Acestea se gasesc in general in incinta marilor centre comerciale de tip Mall si sunt concentrate in special in Bucuresti.

Cum castiga teren sectorul de bricolaj

Sectorul de bricolaj incepe sa castige teren prin magazinele specializate, cea mai extinsa astfel de retea fiind Praktiker cu un total de 17 magazine, care acopera toate cele 13 orase luate in discutie, arata studiul Regatta.
Bricostore este un al doilea magazin de bricolaj cu un total de nou magazine. Desi nu acopera toate cele 13 orase, numarul magazinelor pe Bucuresti le depaseste pe cele ale Praktiker.

„Dedeman a ales ca spatiu de extindere zona Moldovei si sud estul tarii, cu reprezentante in Iasi, Constanta, Braila si Bacau. Multipoll se dezvolta in zona Brasov, iar Hornbach incepe sa se remarce in Bucuresti. Ambient vizeaza spre dezvoltare centrul tarii, la Bucuresti avand un sediu logistic”, a explicat analistul Regatta.

Pe sectorul de mobila si decoratiuni, cea mai mare extindere o are Mobexpert. Cu un total de 16 magazine, reteaua Mobexpert acopera toate cele 13 orase, numai in Bucuresti avand 4 magazine. Elvila de asemenea este prezent in majoritatea oraselor mari, exceptie facand Oradea si Pitesti. Neoset si Rovera se extind si ele treptat in Bucuresti si in tara cu un total de 9, respectiv 4 magazine.

Ikea, noul magazin din aceasta categorie intrat pe piata romaneasca, are o singura reprezentanta in prezent, amplasata in Bucuresti. Extinderea sa vizeaza orase cu peste 300,000 locuitori, primele vizate pentru viitoare inaugurari de magazine fiind Constanta, Iasi, Cluj, Brasov sau chiar Galati dar si extinderea in Bucuresti.










Citeste si