6 Aprilie 2009
Atitudinea agentilor imobiliari - Unde s-a gresit si ce trebuie schimbat
Intr-o perioada in care veniturile agentilor imobiliari incep sa scada dramatic si multi dintre ei isi pierd locurile de munca, atitudinea cu care acestia trateaza clientii si serviciile oferite devin factorii decisivi pentru supravietuirea in piata. Specialistii consultanti de Wall-Street au explicat unde s-a gresit in trecut si cum ar trebui sa se schimbe atitudinea agentilor imobiliari.
Multi oameni din imobiliare si-au pierdut simtul realitatii
„Cat timp piata crestea cu peste 50% pe an, as spune ca aceasta atitudine a fost oarecum normala, mai ales intr-o tara in care succesul se masoara aproape exclusiv in bani sau masini de lux. Imi aduc aminte ca, acum mai bine de un an, un bancher elvetian imi explica filozofia administrarii averilor in tara sa si nu reuseam sa inteleg conceptele de «clase de risc», «termen lung» sau «planificare financiara»”, explica seful Colliers.
Georgescu spune ca nu putem vorbi inca de o schimbare generalizata in comportamentul agentilor romani. El spera insa ca oamenii au inteles ca nebunia din ultimii ani nu reprezenta o stare de normalitate, asa cum nici blocajul actual nu va dura foarte mult timp.
„Sper ca de acum inainte succesul in acesta piata sa fie bazat in primul rand pe educatie, munca si seriozitate, si nu doar pe speculatii. Cred ca agentii imobiliari au gresit in ultimii ani, in primul rand, ca nu au acordat mai multa atentie educatiei si formarii profesionale pe termen lung. Din pacate insa, aceasta este o problema majora in toate sectoarele economiei, care pleaca de la un sistem de invatamant invechit si extrem de slab", afirma presedintele Colliers.
In opinia sa, criza din economia romaneasca nu a fost provocata de piata imobiliara, ci invers, piata fiind afectata de blocajul economic si de starea de panica generalizata deja la nivel national. Pentru ca ne lipseste experienta si intelepciunea de a investi cat mai chibzuit banii castigati peste noapte, criza va sterge multe dintre averile facute usor in ultimii trei-patru ani, spune Georgescu. Insa tot criza ne va ajuta sa intelegem mai bine ceea ce multi oameni cu bani din Occident au invatat de la parinti si bunici.
„Mi-as dori sa vad o atentie sporita spre seriozitate, calitate si educatie, care impreuna sa duca spre un echilibru in piata si o imbunatatire a imaginii acestui sector. Sunt convins ca, dupa aceasta criza, in piata imobiliara vor lucra mult mai putini oameni fata de anii precedenti, ceea ce sper ca va duce la o imbunatatire a serviciilor oferite clientilor”, a incheiat Bogdan Georgescu.
Client Care si Quality Control - Expresii noi pentru agenti
„Orice consultant trebuie sa inteleaga ca standardul serviciilor imobiliare este inalt si are o singura insemnatate, indiferent de compania la care lucrezi. Acest lucru inseamna ca cerintele sunt aceleasi pentru orice fel de agent dintr-o companie si, la randul lor, sunt identice pentru o companie mica sau mare”, subliniaza Razvan Gheorghe (foto).
Oficialul Cushman & Wakefield crede ca nu este vorba de o greseala in atitudinea agentilor imobiliari de pana acum, ci este vorba, mai ales, de faptul ca nu exista o reglementare in domeniul pietei de real estate. La fel ca si presedintele Colliers, Razvan Gheorghe spune ca serviciile consultantilor imobiliari pot fi imbunatatite prin studii si printr-o specializare cat mai buna pe domeniul ales.
Un trend impus de piata imobiliara
„A fost un trend si sume mari de bani au fost rulate, insa acum intreaga piata imobiliara s-a schimbat si toti jucatorii vor trebui sa se adapteze situatiei. Toti cei care au facut parte din trend, fie ca a fost vorba de companii de consultanta, de investitori, dezvoltatori sau chiar de banci, cu totii se vor adapta sau vor disparea din piata”, explica Reuven Havar (foto).
Astfel, jucatorii din real estate vor fi mult mai atenti in luarea deciziilor, mai precauti atunci cand va fi vorba de noi achizitii, dar mai ales, vor pune un pret mai mare pe evaluarile proprietatilor. Un exemplu clar de atitudine deja schimbata este cea a arhitrectilor, spune Havar, care acum acorda o atentie deosebita detaliilor si ofera servicii mai elaborate.
„De exemplu, pana acum, volumul de munca al arhitectilor era enorm si nimeni nu avea timp pentru toate detaliile. Insa astazi, acest volum de munca a scazut dramatic, iar serviciile arhitectilor s-au dezvoltat vizibil. Acelasi lucru se va intampla, treptat, si cu serviciile agentilor imobiliari, cu totii ne adaptam la situatie, este ceva firesc”, afirma seful AFI Europe.
Un agent imobiliar nu este un agent de turism
„In realitate, un agent imobiliar trebuie sa stie ca munca lui nu este aceeasi cu cea a unui agent de turism: plimbi clientul, ii arati cateva camere, ii arati unde e baia, ce vede cand deschide fereastra si gata. Desigur ca acest stil poate functiona o scurta perioada, insa pe termen lung, cine vrea sa supravietuiasca in piata imobiliara, stie ca nu aceasta este atitudinea potrivita”, subliniaza Ruxandra Cleciu (foto).
In ultimele sase luni, 10-15 agentii imobiliare din Bucuresti, membre ale ARAI si-au suspedat activitatea, din cele 200 de agentii membre. In plus, altor 20-25 de agentii le-au fost suspendate licentele de membre ARAI pentru neplata. Astfel, din cele 200 de agentii membre in toamna anului trecut, in prezent au mai ramas 160.
ARAI este o organizatie nonguvernamentala, apolitica si non-profit, infintata in anul 1995 si reuneste e 160 de persoane juridice din toata tara care activeaza in domeniul imobiliar.