Chiriile au ajuns la cote ametitoare, din cauza ca oferta de pe piata nu reuseste sa faca fata cererii.
"In ultimele luni ale anului 2004 si in prima jumatate a anului 2005, chiriile pentru spatiile comerciale de calitate au crescut cu 25-40%, atingand nivelul de 90-100 euro/mp/luna, in functie de marime si locatie", ne informeaza un raport publicat recent de compania CB Richard Ellis. "Chiriile pentru spatiile situate in locatii secundare au crescut la valori cuprinse intre 25 si 40 euro/mp/luna, chiar si 60 euro/mp/luna, in timp ce in zonele periferice, chiriile sunt de 10-15 euro/mp/luna. Perioada minima de inchiriere a unui spatiu comercial este in general de 5 ani sau mai mult, fiind solicitat un depozit de garantie echivalent cu chiria pe 1-2 luni. Chiria se plateste in avans, lunar sau trimestrial", se precizeaza in document.

Creditele impulsioneaza consumul

Cererea tot mai ridicata demonstreaza ca lumea cumpara tot mai multe bunuri de consum. In ultima perioada, veniturile medii inregistreaza cresteri, ce-i drept, nu foarte spectaculoase. In luna august 2005, castigul salarial mediu net a fost de 734 RON, cu 0,5% mai mare decat in iulie, informeaza Institutul National de Statistica. Se pare ca nu volumul salariilor a contat decisiv la sporirea consumului, ci dezvoltarea creditelor. Avand acces la surse de finantare, romanii s-au indreptat cu voiosie catre mall-uri, supermarketuri si magazine de electrocasnice. In acelasi timp, am asistat la o expansiune a constructiilor, fiindca multi proprietari de apartamente cu venituri peste medie si-au pus in gand sa se mute la case pe pamant (unii dintre ei apeland la imprumuturi ipotecare). Si astfel s-a amplificat si comertul cu materiale de constructii si de amenajari interioare.

Pentru a veni in intampinarea cumparatorilor dornici sa-si cheltuiasca banii, operatorii din piata au deschis numeroase unitati, in diverse zone ale oraselor. In ce priveste lanturile de magazine de retail cu cel putin doua puncte de lucru, vom constata ca 17 companii detin in total peste 150 de locatii in tara, mai mult de 60 dintre acestea aflandu-se in Bucuresti.

Mall-urile se ocupa rapid

Goana dupa spatii a generat cresterea chiriilor. Oferta reuseste cu tot mai multa dificultate sa acopere cererea. De obicei, cand se inaugureaza un mall, locatiile din interiorul lui sunt inchiriate in proportie de peste 90%. Este si cazul lui City Mall, complexul de 31.000 mp amplasat la intersectia dintre Soseaua Viilor si Calea Serban Voda si care va fi dat in folosinta in cursul acestei saptamani. Printre firmele care vor activa aici se regasesc Benvenuti, Camel Activ, Sony Center, Primavara si Gloria Jean's Coffee.

Capitala dispune de o suprafata totala de spatii comerciale estimata la 840.000 mp, din care un procentaj de 28% se afla in complexuri moderne. "In prezent, din totalul cererii nesatisfacute, estimata la 25.000-30.000 mp, cererea pentru locatii stradale reprezinta 70%. Suprafata totala de spatii comerciale inchiriate in prima jumatate a anului 2005 este estimata la aproximativ 15.000 mp", afirma raportul CBRE. In document se apreciaza ca pana la sfarsitul lui 2007, in Bucuresti se vor livra 750.000 mp de spatii comerciale. Cel mai important proiect in domeniu este Baneasa Investments, care va oferi, anul viitor, 15.000 mp incluzand un hipermarket Carrefour. Intreaga suprafata a fost preinchiriata. Pana in 2008, proiectul se va mai imbogati cu inca 30.000 mp de magazine, cinematografe multiplex si restaurante.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri