In Romania a luat amploare moda afacerilor imobiliare la cheie. Tendinta este valabila atat pentru cladirile de birouri, cat mai ales in retail. Potrivit sistemului, beneficiarul final apeleaza la serviciile unui dezvoltator imobiliar, cel care gaseste terenul, obtine aprobari, construieste pe el. Dupa toate acestea, preda proiectul la cheie celor interesati.
In ultimele luni au avut loc tot mai multe tranzactii imobiliare care au vizat proiecte importante in domeniu. Majoritatea afacerilor s-au derulat in Bucuresti. Acest lucru confirma tendinta enuntata de specialisti la inceputul anului, potrivit careia cladirile de birouri si marile complexuri de retail vor fi cele mai rentabile investitii in sectorul imobiliar. De altfel, firmele cauta sa-si recupereze cat mai rapid investitia, iar o rata de amortizare de 8-10% pe an este un mare avantaj pentru Romania, in comparatie cu 7,5% pentru Cehia si Ungaria, de exemplu. Numai Rusia ne depaseste la acest capitol, cu o rata de 12,5% anual.


Potrivit unor studii, n tara noastra vor fi finalizate n anii urmatori proiecte industriale totaliznd un milion de metri patrati. La nivel regional, fondurile de investitii imobiliare sunt pregatite sa investeasca 10-12 miliarde de euro in Rusia si Europa de Est.

Record absolut

Bucharest Business Park (BBP) este proiectul cel mai important din ultimii ani daca se ia in considerare suma (neoficiala insa) pe care Immo AG (fond de investitii austriac) a dat-o pentru el companiei Portland Romania (dezvoltatorul proiectului): 50 de milioane de euro. Cu cateva luni in urma, specialistii estimau tranzactia la 60-70 milioane de euro.

Amplasat n apropiere de Piata Presei Libere, imobilul este format din trei corpuri separate, totaliznd 18.420 de metri patrati destinati birourilor, la care se adauga spatii de depozitare si 400 de locuri de parcare. Constructia cladirii a fost finalizata n luna septembrie a acestui an. Proiectul este nchiriat n totalitate unor firme multinatio-nale, precum BASF, Sony si IBM, la un pret mediu de 16 euro pe metru patrat.

Afacerea nu se opreste insa aici: Immo va prelua, n primavara anului viitor, o alta cladire din Bucuresti aflata n constructie, amplasata n apropierea celor trei imobile. Cu o suprafata de 6.000 metri patrati, aceasta a fost deja nchiriata integral. Fondul austriac mai detine cladirile de birouri Charles de Gaulle Plazza (23.000 de metri patrati) si Opera Center (15.000 de metri patrati).

Austriecii se misca repede

Proiectul BBP nu a fost castigat insa prea usor de Immo AG. Cladirile de birouri au provocat interesul mai multor investitori, printre care olandezii de la Middle Europe Investments si investitorul austriac Euro-polis (care detine imobilul de birouri Europe House).
Pana la tranzactia BBP, cea mai importanta achizitie apartinea unui alt investitor austriac, Immofinanz, care a cumparat in 2004 proiectul Iride Business Park.

Provincia intra in top

Daca pana acum majoritatea afacerilor mari se derulau in Capitala, recent a fost anuntata o investitie de 45 de milioane euro la Galati. De data aceasta, este vorba de compania EMCT, care va construi, n parteneriat cu autoritatile locale, un centru comercial. Proiectul va include un hipermarket cu o suprafata de 15.400 de metri patrati, o galerie comerciala pe o suprafata de 3.500 mp, un magazin de bricolaj cu o arie de 8.300 mp, precum si diverse magazine, de mobila (9.000 mp), amenajari interioare (2.000 mp), electrocasnice (3.000 mp) si articole sport (2.000 mp). Complexul va cuprinde, de asemenea, un cinematograf tip multiplex cu 10 sali de proiectie, avnd o suprafata totala de 5.000 mp, un centru de sanatate, restaurante si baruri, se arata ntr-un comunicat al EMCT. Reprezentantii dezvoltatorului de centre comerciale estimeaza ca lucrarile vor fi initiate n iunie 2006, urmnd sa fie incheiate n vara anului 2007.

Afaceri la cheie

Retine atentia si modul in care se dezvolta marile afaceri in domeniul imobiliar. Si pentru cladirile de birouri, dar mai ales in retail, beneficiarul final apeleaza la serviciile unui dezvoltator imobiliar, cel care gaseste terenul, construieste, dupa care preda proiectul la cheie.
Proiectul BBP, de exemplu, nu este singurul marca Portland Romania. De asemenea, EMCT a dezvoltat patru din cele cinci hipermarketuri Carrefour din Romnia, la Bucuresti (2), Brasov si Ploiesti, primul magazin de bricolaj Brico Store de pe piata rom-neasca, precum si investitiile greenfield pentru Media Galaxy. De asemenea, compania a nceput lucrarile la primul centru comercial Cora din provincie, la Cluj-Napoca, si este implicata n dezvolta-rea proiectelor proprii de centre comerciale.

Un al treilea exemplu important este legat de compania Interalfa SRL, care construieste in sectorul 3 al Capitalei (spre Autostrada Soarelui) un imens complex comercial, pe o suprafata de 13 hectare. Surse din piata afirma ca beneficiarul final este compania franceza de retail Auchan, unul dintre liderii mondiali in domeniu, dar care nu are inca afaceri in Romania.

Mai e mult pana departe

Pietele imobiliare din regiune sunt cu atat mai apetisante, cu cat potentialul de investitii este imens. Statele din Europa Centrala si de Est ramn nca departe de sumele imense derulate n afacerile imobiliare in cele 15 state fondatoare ale UE. n 2004, investitiile n imobiliare atingeau, n acest caz, cifra-record de 103,6 miliarde euro, cu 26% mai mult fata de anul anterior. Pe primul loc, din punctul de vedere al investitiilor, se afla Marea Britanie, urmata de Franta. n Londra si Paris s-au derulat o treime din totalul tranzactiilor nregistrate n Europa n anul 2004. De cealalta parte, Germania prefera sa ramna un cumparator net. Inves-titiile statului german n afaceri imobiliare s-au cifrat la 6,2 miliarde euro, n vreme ce vnzarile au atins doar 1,2 miliarde euro.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri