15 Noiembrie 2005

Afacerile anului - proiectele imobiliare cu birouri si spatii comerciale

In Romania a luat amploare moda afacerilor imobiliare „la cheie“. Tendinta este valabila atat pentru cladirile de birouri, cat mai ales in retail. Potrivit sistemului, beneficiarul final apeleaza la serviciile unui dezvoltator imobiliar, cel care gaseste terenul, obtine aprobari, construieste pe el. Dupa toate acestea, preda proiectul „la cheie“ celor interesati.
In ultimele luni au avut loc tot mai multe tranzactii imobiliare care au vizat proiecte importante in domeniu. Majoritatea afacerilor s-au derulat in Bucuresti. Acest lucru confirma tendinta enuntata de specialisti la inceputul anului, potrivit careia cladirile de birouri si marile complexuri de retail vor fi cele mai rentabile investitii in sectorul imobiliar. De altfel, firmele cauta sa-si recupereze cat mai rapid investitia, iar o rata de amortizare de 8-10% pe an este un mare avantaj pentru Romania, in comparatie cu 7,5% pentru Cehia si Ungaria, de exemplu. Numai Rusia ne depaseste la acest capitol, cu o rata de 12,5% anual.


Potrivit unor studii, în tara noastra vor fi finalizate în anii urmatori proiecte industriale totalizând un milion de metri patrati. La nivel regional, fondurile de investitii imobiliare sunt pregatite sa investeasca 10-12 miliarde de euro in Rusia si Europa de Est.

Record absolut

Bucharest Business Park (BBP) este proiectul cel mai important din ultimii ani daca se ia in considerare suma (neoficiala insa) pe care Immo AG (fond de investitii austriac) a dat-o pentru el companiei Portland Romania (dezvoltatorul proiectului): 50 de milioane de euro. Cu cateva luni in urma, specialistii estimau tranzactia la 60-70 milioane de euro.

Amplasat în apropiere de Piata Presei Libere, imobilul este format din trei corpuri separate, totalizând 18.420 de metri patrati destinati birourilor, la care se adauga spatii de depozitare si 400 de locuri de parcare. Constructia cladirii a fost finalizata în luna septembrie a acestui an. Proiectul este închiriat în totalitate unor firme multinatio-nale, precum BASF, Sony si IBM, la un pret mediu de 16 euro pe metru patrat.

Afacerea nu se opreste insa aici: Immo va prelua, în primavara anului viitor, o alta cladire din Bucuresti aflata în constructie, amplasata în apropierea celor trei imobile. Cu o suprafata de 6.000 metri patrati, aceasta a fost deja închiriata integral. Fondul austriac mai detine cladirile de birouri Charles de Gaulle Plazza (23.000 de metri patrati) si Opera Center (15.000 de metri patrati).

Austriecii se misca repede

Proiectul BBP nu a fost castigat insa prea usor de Immo AG. Cladirile de birouri au provocat interesul mai multor investitori, printre care olandezii de la Middle Europe Investments si investitorul austriac Euro-polis (care detine imobilul de birouri Europe House).
Pana la tranzactia BBP, cea mai importanta achizitie apartinea unui alt investitor austriac, Immofinanz, care a cumparat in 2004 proiectul Iride Business Park.

Provincia intra in top

Daca pana acum majoritatea afacerilor mari se derulau in Capitala, recent a fost anuntata o investitie de 45 de milioane euro la Galati. De data aceasta, este vorba de compania EMCT, care va construi, în parteneriat cu autoritatile locale, un centru comercial. Proiectul va include un hipermarket cu o suprafata de 15.400 de metri patrati, o galerie comerciala pe o suprafata de 3.500 mp, un magazin de bricolaj cu o arie de 8.300 mp, precum si diverse magazine, de mobila (9.000 mp), amenajari interioare (2.000 mp), electrocasnice (3.000 mp) si articole sport (2.000 mp). Complexul va cuprinde, de asemenea, un cinematograf tip multiplex cu 10 sali de proiectie, având o suprafata totala de 5.000 mp, un centru de sanatate, restaurante si baruri, se arata într-un comunicat al EMCT. Reprezentantii dezvoltatorului de centre comerciale estimeaza ca lucrarile vor fi initiate în iunie 2006, urmând sa fie incheiate în vara anului 2007.

Afaceri „la cheie“

Retine atentia si modul in care se dezvolta marile afaceri in domeniul imobiliar. Si pentru cladirile de birouri, dar mai ales in retail, beneficiarul final apeleaza la serviciile unui dezvoltator imobiliar, cel care gaseste terenul, construieste, dupa care preda proiectul „la cheie“.
Proiectul BBP, de exemplu, nu este singurul „marca“ Portland Romania. De asemenea, EMCT a dezvoltat patru din cele cinci hipermarketuri Carrefour din România, la Bucuresti (2), Brasov si Ploiesti, primul magazin de bricolaj Brico Store de pe piata româ-neasca, precum si investitiile greenfield pentru Media Galaxy. De asemenea, compania a început lucrarile la primul centru comercial Cora din provincie, la Cluj-Napoca, si este implicata în dezvolta-rea proiectelor proprii de centre comerciale.

Un al treilea exemplu important este legat de compania Interalfa SRL, care construieste in sectorul 3 al Capitalei (spre Autostrada Soarelui) un imens complex comercial, pe o suprafata de 13 hectare. Surse din piata afirma ca beneficiarul final este compania franceza de retail Auchan, unul dintre liderii mondiali in domeniu, dar care nu are inca afaceri in Romania.

Mai e mult pana departe

Pietele imobiliare din regiune sunt cu atat mai „apetisante“, cu cat potentialul de investitii este imens. Statele din Europa Centrala si de Est ramân înca departe de sumele imense derulate în afacerile imobiliare in cele 15 state fondatoare ale UE. În 2004, investitiile în imobiliare atingeau, în acest caz, cifra-record de 103,6 miliarde euro, cu 26% mai mult fata de anul anterior. Pe primul loc, din punctul de vedere al investitiilor, se afla Marea Britanie, urmata de Franta. În Londra si Paris s-au derulat o treime din totalul tranzactiilor înregistrate în Europa în anul 2004. De cealalta parte, Germania prefera sa ramâna un cumparator net. Inves-titiile statului german în afaceri imobiliare s-au cifrat la 6,2 miliarde euro, în vreme ce vânzarile au atins doar 1,2 miliarde euro.



Citeste si