Piata romaneasca mai poate absorbi maxim 780.000 metri patrati de spatii comerciale moderne, respectiv centre si galerii comerciale, adica un stoc total de 2,1 milioane metri patrati, avand in vedere venitul mediu pe cap de locuitor, potrivit unei analize a DTZ Echinox.
"Romania mai poate absorbi, in urmatorii ani, circa 37 metri patrati spatii moderne de retail la mia de locuitori pentru a ajunge la un maxim de 100 de metri patrati la fiecare 1.000 de locuitori, adica un volum total de 784.000 metri patrati", se mentioneaza in analiza DTZ, citata de Mediafax.

Luand in calcul dimensiunea spatiilor comerciale livrate pana in prezent, 780.000 metri patrati ar insemna 20-30 de astfel de proiecte.

Stocul de spatii moderne de retail, potrivit companiei de consultanta imobiliara, se situeaza in prezent la 1,3 milioane de metri patrati.

Analiza se bazeaza pe faptul ca in Polonia, Cehia si Ungaria, salariul mediu net lunar este aproape dublu fata de cel din Romania, respectiv 670 euro, 679 euro, 504 euro, fata de 353 de euro. In aceste tari, media stocului la 1.000 locuitori este de circa 200 metri patrati, astfel ca, in Romania, unde salariul mediu net este la jumatatea celui din tarile comparabile, nivelul de saturatie al pietei romanesti va fi atins la un volum de 100 metri patrati la 1.000 locuitori.

Pe langa volumul de metri patrati la mia de locuitori, ponderat cu venitul mediu pe cap de locuitor, DTZ a mai luat in calcul rata somajului si evolutia vanzarilor pe segmental retail fata de anul anterior.

"Volumul maxim care poate fi absorbit de piata romaneasca se situeaza la jumatate fata de restul tarilor central si est europene, datorita veniturilor medii semnificativ mai mici ale populatiei Romaniei", se arata in analiza.

Razvan Sin, seful departamentului de retail al DTZ, a declarat ca viitoarele proiecte din Romania vor putea fi asimilate usor de orasele mici, de peste 10.000-15.000 de locuitori, ocolite pana acum de investitori, de care deja retailerii de tip discount sunt interesati, dar si de marile orase neacoperite sau acoperite insuficient.

"Vin foarte multe proiecte, retailerii, mai ales cei de tip discount, precum Lidl, Penny, se uita la zone subdezvoltate din punct de vedere al investitiilor de retail. Apar proiecte mici in orase de dimensiuni mici, unde retailerii Deichmann sau Takko vor sa fie prezenti", a spus Sin.

In ceea ce priveste orasele mari, mai sunt inca unele neacoperite, cum ar fi Craiova, unde, desi au fost anuntate trei proiecte de centre comerciale, niciunul nu a fost finalizat inca.

"Probabil ca ultimul anuntat, respectiv celor al belgienilor de la BelRom, pe fosta platforma Electroputere Craiova, va fi si primul care va fi finalizat, avantajul fiind ca are cea mai buna locatie", a adaugat Sin.

In Craiova, fondul austriac Immoeast si dezvoltatorul portughez Sonae Sierra au mai anuntat proiecte de retail, constructia acestora fiind oprita din cauza dificultatilor financiare.

Prima parte a acestui an a mai adus pe piata de retail 106.500 de metri patrati spatii noi, prin deschiderea Sun Plaza in Bucuresti, cel mai mare centru comercial din tara - 76.500 metri patrati, si a Atrim Center din Arad - 30.000 de metri patrati.

Pentru sfarsitul anului, mai este prevazuta deschiderea a inca trei proiecte, Gold Plaza din Baia Mare - 30.000 metri patrati, Cocor Luxury Store Bucuresti - 9.570 metri patrati si o galerie comerciala de 12.655in metri patrati cadrul Policolor Shopping Center din Bucuresti.

Pe de alta parte, reprezentantul DTZ precizeaza ca cei mai interesati retaileri sa se extinda pe piata romaneasca sunt cei care vin prin compania mama, mai putin cei care se dezvolta prin franciza.

"H&M, Inditex, C&A, New Yorker, Takko sau Deichmann sunt cei care continua extinderea in Romania", a adaugat Sin.

DTZ Echinox a fost consultantul Anchor Grup pentru semnarea primelor contracte de inchiriere ale retailerului suedez H&M pe piata romaneasca, pentru Bucuresti Mall si Plaza Romania. H&M va deschide in cele doua centre magazine de cate 1.500 metri patrati.

"Conform modelului de expansiune urmat in alte tari din Europa Centrala si de Est, ne asteptam ca H&M sa deschida in anul urmator magazine in principalele orase de provincie, cu peste 300.000 de locuitori - Bucuresti, Iasi, Timisoara, Cluj-Napoca si Brasov, urmand ca ulterior sa vizeze si orasele cu 150.000 de locuitori", a explicat Sin.

H&M a anuntat ca va intra anul viitor pe piata romaneasca, primul magazin urmand sa fie deschis in centrul commercial AFI Cotroceni. Alte unitati in Bucuresti vor mai fi deschise in Baneasa Shopping Center si Unirea Shopping Center.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri