22 Octombrie 2010

Ce au invatat managerii din imobiliare in doi ani de criza



O piata in care preturile si chiriile stiu doar sa creasca, in care profitul poate fi facut fara bataie de cap in doi-trei ani si in care oricine poate deveni expert in doar cateva luni – asa era cunoscuta piata imobiliara locala pana in 2008. Ultimii doi ani au adus insa o schimbare dramatica, iar cei care ne povestesc astazi experientele traite si lectiile invatate in cei doi ani de criza sunt cei care au ales sa nu iasa din joc, desi au inteles ca regulile s-au schimbat.

Sacrificii de criza

„Cel mai mare sacrificiu pe care l-am facut pe timp de criza a fost faptul ca am petrecut mult mai putin timp cu familia. Am lucrat pana tarziu, fara weekend-uri si fara vacanta din 2008 si pana in prezent”, spune Valentin Ilie (foto), CEO al companiei de consultanta imobiliara Coldwell Banker Affiliates of Romania, liderul pietei de profil dupa afacerile din 2009.

Cel mai dramatic moment pentru consultantul imobiliar a fost la inceputul anului 2009, cand a ramas fara obiectul muncii, clientii fiind aproape inexistenti si orice strategie parand inutila. Ajutorul a venit din partea partenerilor noi, care au adus viziune, energie si mult optimism. „Am invatat ca daca trebuie sa conduci o companie pe un nou drum, cu o noua strategie si intr-un mediu economic ostil, nu o poti face singur”, subliniaza Ilie.

Aducerea de parteneri in organizatie a fost una din cea cele mai bune idei aplicate in anii de criza, a doua fiind diversificarea operatiunilor. „Am delegat foarte putin, aproape deloc. La fel si partenerii mei. In schimb, am segmentat foarte mult responsabilitatile fiecaruia. Ne-am completat mai bine decat o orchestra care canta impreuna de ani buni”, explica seful Coldwell Banker.

In ceea ce priveste programul de lucru, acesta a crescut mult in intensitate si putin in durata, un avantaj fiind integrarea activitatilor in circa zece birouri si cinci linii de operatiuni diferite. “Intensitatea a fost crescuta pentru ca am speculat expensiunea pe verticala si pe orizontala simultan, intr-un termen foarte strans”, adauga Valentin Ilie.

Continua sa navighezi pe urmatoarele slide-uri pentru a vedea lectiile altor mangeri de top: Razvan Gheorghe, Cushman & Wakefield, Mihnea Serbanescu, DTZ Echinox, Dan I. Popp, Impact, Horatiu Florescu, The Advisers/Knight Frank, si Ovidiu Sandor, ModaTim.


Acest articol a fost publicat in Editia Speciala - Ce am invatat in primii doi ani de criza, primul proiect tiparit Wall-Street.ro.



Sfaturi in vremuri grele

Razvan Gheorghe (foto), managing partner al consultantului imobiliar Cushman & Wakefield Romania si unul dintre cei mai experimentati consultanti imobiliari din piata locala, este de parere ca principala greseala a jucatorilor din real estate-ul romanesc a fost increderea aproape oarba in potentialul de dezvoltare.

„Ne-am imbatat cu apa rece si am crezut, cateodata sfatuiti, ca piata imobiliara romaneasca are o baza solida pentru cresterea care a avut loc in anii trecuti”, spune Razvan Gheorghe, considerand ca aceasta a fost cea mai mare greseala din ultimii doi ani.

Daca ar putea da timpul inapoi, seful Cushman & Wakefield ar face multe lucruri diferit, unul dintre ele fiind aplicarea unei mai mari fermitati atunci cand exprima opinii si recomandari in relatia cu anumiti clienti. Pentru el, cel mai greu moment din ultimii doi ani a fost atunci cand a concediat oameni. Tot de oameni se leaga si sfatul primit de la superiorul sau, Paul Bacon, CEO Cushman & Wakefield.

„Ne-a recomandat sa fim creativi si a fost cel mai bun sfat. Cred ca abordarea creativa a activitatii, dar mai cu seama a relatiei cu clientii, creeaza premisele pentru relansarea business-ului”, afirma Razvan Gheorghe.

Compania de consultanta imobiliara Cushman & Wakefield a raportat pentru 2009 afaceri de 3,58 milioane de euro, in scadere cu 34% fata de anul 2008.


Sa vinzi cand toti cumpara

„Cea mai dificila decizie din 2009 a fost aceea de a ne pastra «forma» si de a paria pe viitor, cand toata lumea taia drastic costurile”, povesteste Mihnea Serbanescu (foto), director general al companiei de consultanta imobiliara DTZ Echinox.

Singura schimbare de strategie a DTZ Echinox pe timp de criza a fost orientarea catre serviciile profesionale, precum consultanta, evaluari si property management, intr-un moment in care piata tranzactiilor, care avut in trecut o pondere semnificativa in afacerile consultantului, a devenit volatila.

“Daca ar fi sa identific trei invataminte fundamentale pe care criza le-a adus oricarui profesionist, investitor sau dezvoltator din imobiliare, prima ar fi importanta locatiei. Desi pare un cliseu, este un principiu elementar al acestui domeniu care a fost lasat la o parte in anii de varf, cand se credea ca se poate dezvolta orice, oriunde”, explica Serbanescu.

A doua lectie amintita de seful DTZ Echinox este sa vinzi cand toti cumpara si sa cumperi cand toti vand. Nu trebuie subevaluata nici importanta consultantilor competenti. In trecut, o parte dezechilibrele de pe piata imobiliara isi au originea in faptul ca multi investitori au ales sa lucreze cu specialisti care le ofereau raspunsurile dorite, crede Serbanescu.

In ceea ce priveste modul de lucru, Mihnea Serbanescu, activ si in segmentul HoReCa, spune ca nu are o implicare egala in toate afacerile sale, insa in ultimii ani a ales sa fie mai prezent in business-ul imobiliar. ”A fost un segment puternic afectat de criza, dar si cel in care cred cel mai mult pe termen lung”, afirma el.


Am depasit situatia comunicand

Pentru Impact Developer & Contractor, singurul dezvoltator roman listat la Bursa de Valori Bucuresti, prabusirea actionarului minoritar Lehman Brothers, pe data de 15 septembrie 2008, a fost cel mai greu moment intampinat in anii de criza.

Presiunea exercitata de transferul de imagine a bancii declarata falimentara asupra actiunilor si managementului companiei a fost o incercare teribila, povesteste Dan I. Popp (foto), presedintele Impact. “Am depasit situatia comunicand. Am invatat ca apropierea de un mare investitor iti confera avantaje - de perceptie pozitiva, atunci cand acesta este «sanatos», dar si dezavantaje majore - de perceptie negativa, atunci cand investitorul se «imbolnaveste», spune Popp.

In perioada de criza, seful Impact a facut si greseli, cel mai mare regret al sau fiind faptul ca nu a luptat mai mult pentru infiintarea unei asociatii patronale reprezentative a dezvoltatorilor imobiliari din Romania. El a pus accentul pe capacitatea oamenilor de a fi flexibili, inovativi si concentrati pe finalizare.

“Viitorul este al companiilor care invata rapid sa cocreeze impreuna cu consumatorii proprii, este cel mai bun sfat si ii apartine expertului in management C.K Prahalad, cel mai important ganditor de business din lume, potrivit clasamentului Thinkers 50 pentru anul 2009”, afirma Dan I. Popp.


Oamenii buni raman buni si in criza

Horatiu Florescu (foto), presedinte si CEO al celui mai nou jucator din piata de consultanta imobiliara, The Advisers/Knight Frank, spune ca ultimii doi ani au adus atat reusite, cat si lectii pe care, fara aparitia unei crize poate ca nu le-ar fi invatat.

“Ultimii doi ani m-au invatat ca se poate. Se poate sa fim mai destepti, mai eficienti, se poate sa rezolvam probleme dificile implicand mult mai putine resurse. Am invatat, de asemenea, ca oamenii buni raman buni si trebuie apreciati, mai ales pe timp de criza”, explica Florescu.

In ceea ce priveste bilantul ultimilor ani, cea mai mare reusita a sa este echipa, iar cel mai mai greu moment a fost acceptarea crizei ca realitate. “Cea mai mare greseala a fost sa credem ca noua nu ni se poate intampla. Cu cat e piedestalul mai inalt, cu atat mai dur e impactul in urma caderii”, spune el.

In ultimii doi ani, multi oameni au plecat din real estate, insa cei care au ramas muncesc la fel de mult, acordand o mai mare atentie detaliilor. Criza a “cernut”, spune Horatiu Florescu, iar angajatii buni, care au rezistat in aceasta perioada, vor rezista si de acum inainte.

„Au fost doi ani in care fiecare jucator din piata imobiliara a trebuit sa se reinventeze, sa uite modul in care a facut business si sa isi regandeasca strategiile pentru o altfel de piata. A fost un nou inceput atat pentru dezvoltatori, cat si pentru chiriasi”, incheie Florescu.


Criza ar trebui sa imprime mediului de afaceri o maturizare

“Cred ca asa cum inainte de criza, in Romania nimeni nu credea ca va veni vreodata una, acum nimeni nu mai crede ca vom iesi din ea. Am invatat in acest ultim an ca lucrurile nu stau chiar asa si ca revenirea va exista, chiar daca mai tarzie si mai chinuita decat ne-am dori”, declara Ovidiu Sandor (foto), CEO al companiei ModaTim Investment, care dezvolta proiectul de birouri City Business Centre din Timisoara.

El spune ca lectia data de criza trebuie sa se refere la greselile oamenilor de business din Romania. “Mi-ar placea daca aceasta criza ar imprima mediului de afaceri o maturizare, o echilibrare, o asezare mai mult pe principii, pe planuri de lunga durata, fata de situatia anterioara, in care majoritatea afacerilor se bazau pe speculatie, pe castiguri rapide si planuri de moment”, precizeaza Sandor.

Seful ModaTim crede ca este momentul ca oamenii de business sa invete ca este nevoie de munca, fler, creativitate, strategie, rabdare si atentie fata de client pentru a cuceri nise de piata, pentru a dezvolta afaceri si pentru a face profit.

De munca si strategie a fost nevoie si pentru continuarea proiectului City Business Centre, care va totaliza cinci cladiri de birouri, reprezentand o investitie de 50 milioane de euro. “Cineva mi-a sugerat sa incercam sa obtinem finantare din fonduri europene pentru a continua proiectul. A fost cel mai bun sfat primit in ultimii ani, un sfat de milioane!”, adauga Ovidiu Sandor.




Citeste si