În contextul pandemiei de coronavirus, consultația la distanță a devenit o necesitate, iar Guvernul a adoptat o hotărâre prin care medicilor de familie le este permis să consulte pacienţii de la distanţă, prin telefon sau videoconferinţă, pentru a se adapta vremurilor. Dr. Elena Marinescu, medic primar medicină de familie, a explicat, pentru wall-street.ro, cum se acordă consultația la distanță, care este rolul medicului de familie pe perioada pandemiei și cum trebuie să conlucreze cu Direcțiile de Sănătate Publică pentru ca românii să poată să își ia concediu medical.

Organizația Mondială a Sănătății a menționat telemedicina printre serviciile esențiale în „consolidarea răspunsului sistemelor de sănătate la pandemia COVID-19”. Conform unei noi politici OMS, în cadrul acțiunii de optimizare a furnizării serviciilor de sănătate, telemedicina ar trebui să fie unul dintre modelele alternative pentru serviciile clinice și sprijinul decizional clinic.

Dr. Elena Marinescu, medic primar medicină de familie, spune că prin telemedicină se pot oferi consultații, rețete online și eventual indicații privind regimul alimentar. ”În cazul semnalării unor eventuale simptome noi, dacă pacienții pot monitoriza TA (tensiune arterială), recapitulăm schema de tratament și facem eventuale completări/ modificări”, explică aceasta.

Citește și: Munca la distanță, în contextul epidemiei Covid-19. Tot ce trebuie să știe angajații și angajatorii

Medicul de familie atrage atenția că toate cabinetele de medicină de familie și o mare parte din cabinetele de specialitate din ambulatorii funcționează normal, însă ”pacienții trebuie să apeleze la medici dacă apar modificări în starea lor de sănătate, legate de afecțiunile cronice pe care le cunosc, dacă au nevoie de bilete de trimitere pentru alte specialități, sau dacă au de efectuat tratamente injectabile”.

În ceea ce privește procedura prin care se acordă rețetele medicale pentru farmacii, acestea se transmit online pe platforma SIUI și după ce sunt validate, se transmit pe o adresă de e-mail pacientului, urmând să fie printate dau descărcate în telefon.

Care este rolul medicului de familie în această pandemie?

În această perioadă, prezentăm pacienților importanța esențială a izolării la domiciliu, îndemnăm la evitarea întâlnirilor cu apropiații și cu vecinii, respectarea riguroasă a regulilor de igienă, protejarea cu măști și mănuși dacă este absolut necesar să părăsească locuința, solicitarea de informații pertinente medicului de familie, dat fiind faptul că acesta își cunoaște foarte bine pacienții și discerne asupra atitudinii medicale de urmat.

Dr. Elena Marinescu, medic primar medicină de familie

Cu privire la relația medic de familie - DSP (Direcția de Sănătate Publică), sursa citată explică faptul că DSP-ul eliberează adeverințe persoanelor care au fost izolate la domiciliu sau în carantină instituționalizată, menționând perioada de izolare/carantinare. Pe baza acestor adeverințe, medicii de familie eliberează concedii medicale persoanelor respective. La un moment dat era necesar și un aviz epidemiologic la ieșirea din izolare/carantină, dar s-a renunțat la acest document.

Iată mai jos interviul integral:

Cum se desfășoară consultațiile medicale de la distanță?

Suntem la început cu acest mod de consultații și ne perfecționăm în timp. Dialogul cu pacientul se desfășoară la telefon sau pe e-mail, majoritatea pacienților sunt cu afecțiuni cronice, de obicei cei care veneau lunar la cabinet și au o schemă de tratament stabilă. În cazul semnalării unor eventuale simptome noi, dacă pacienții pot monitoriza TA (tensiune arterială), recapitulăm schema de tratament și facem eventuale completări/ modificări.

Ce servicii pot fi acordate prin telemedicină de către medicul de familie?

Prin telemedicină putem oferi consultații, rețete online și eventual indicații privind regimul alimentar.

Care e procedura prin care se acordă rețetele medicale pentru farmacii?

Rețetele se transmit online pe platforma SIUI și după ce sunt validate, se transmit pe o adresă de e-mail pacientului; acesta își poate imprima acasă rețeta sau poate merge la farmacie arătând rețeta pe telefon. Persoanele vârstnice apelează la rude sau cunoștințe care îi pot ajut cu partea tehnică descrisă.

Vezi și: Farmacie online pe perioada COVID-19. Ce lanțuri farmaceutice îți trimit medicamentele acasă

Ce trebuie să știe un pacient? Cum trebuie să se pregătească pentru o teleconsultație (ce acte, documente să aibă, cum inițiază comunicarea)?

Pacienții sunt la curent cu consultațiile la distanță, astfel majoritatea ne contactează telefonic și le transmitem să aibă la îndemână schema de tratament pe care o au stabilită de la consultațiile anterioare, pentru a conveni dacă aceasta rămâne nemodificată. În ciuda recomandărilor transmise pe toate canalele mass-media și de mine personal, menționez faptul că unii pacienți au venit totuși la cabinet, fiind obișnuiți să fie consultați în fiecare lună.

Se pot face programări?

Se pot face programări telefonic, însă pacienții se pot prezenta la cabinet numai dacă nu prezintă simptome ce pot fi asociate infecției cu noul Coronavirus, acest aspect fiind confirmat telefonic, înainte de a programa pacientul. De asemenea programăm pacienții la intervale de 20 sau 30 de minute, în așa fel încât să nu fie mai mult de 2 pacienți în același timp la cabinet.

Mai există cabinete medicale deschise în țară? În ce condiții românii trebuie să apeleze la acestea și nu la consultații la distanță?

Toate cabinetele de medicină de familie și o mare parte din cabinetele de specialitate din ambulatorii funcționează normal. Pacienții trebuie să apeleze la medici dacă apar modificări în starea lor de sănătate, legate de afecțiunile cronice pe care le cunosc, dacă au nevoie de bilete de trimitere pentru alte specialități sau dacă au de efectuat tratamente injectabile.

Vezi și: Medicii de familie, cu mâinile goale în lupta contra coronavirusului: “Am avea nevoie de 1 milion de măști pe lună”

Care este rolul medicului de familie în această pandemie?

În această perioadă prezentăm pacienților importanța esențială a izolării la domiciliu, îndemnăm la evitarea întâlnirilor cu apropiații și cu vecinii, respectarea riguroasă a regulilor de igienă, protejarea cu măști și mănuși dacă este absolut necesar să părăsească locuința, solicitarea de informații pertinente medicului de familie, dat fiind faptul că acesta își cunoaște foarte bine pacienții și discerne asupra atitudinii medicale de urmat.

Citește și: Specialist în HR: Izolarea poate da simptome de stres post traumatic, confuzie și furie, chiar pe termen lung

Ce adeverințe eliberează medicul de familie și ce adeverințe eliberează DSP-ul? Care sunt condițiile?

DSP-ul eliberează adeverințe persoanelor care au fost izolate la domiciliu sau în carantină instituționalizată, menționând perioada de izolare/carantinare. Pe baza acestor adeverințe, medicii de familie eliberează concedii medicale persoanelor respective. La un moment dat era necesar și un aviz epidemiologic la ieșirea din izolare/carantină, dar s-a renunțat la acest document.

Sursa foto: Pexels

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ivona Stog
 Ivona este editor web la wall-street.ro din februarie 2018.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Sănătate »


Setari Cookie-uri