De la agonie la extaz și invers: Ce spun proprietarii de restaurante despre o nouă redeschidere

Scăderea ratei de incidență din București a adus un val de entuziasm în rândul bucureștenilor și nu numai. Restricțiile din ultimile luni au dat roade, iar răspândirea virusului nu mai este atât de accelerată. Sau poate doar stă la semafor, așteptând un verde din partea autorităților?! Trecerea de la 1.000 la 400, chiar la 150 de cazuri noi în București a făcut autoritățile să anunțe o serie de măsuri de relaxare, printre care redeschiderea restaurantelor, teatrelor și a cinematografelor. Ce spun medicii despre această decizie? Dar oamenii de afaceri și proprietarii de restaurante?

Coronavirusul s-a dovedit a fi un virus viclean, suprinzând prin metodele sale de reproducere și de multiplicare. Scăderea ratei de incidență a adus bucurie și speranța revenirii rapide la normal, însă și un soi de scepticism, în sensul în care nu știm cum va fi mâine.

Medicii: Avem o scădere, dar atenție la relaxare

Pandemia ne-a făcut să valorificăm partea medicală mai mult decât o făceam până acum. Singurii care au putut să ne salveze din fața virusului sunt cei care acum îndeamnă la calm și la răbdare.

”În mod cert, ne aflăm pe un platou al pandemiei, chiar dacă nu testăm la capacitatea declarată. Sunt și alte aspecte care ne fac să credem că suntem chiar într-o notă descendentă a pandemiei, precum scăderea numărului de decese, dar și a numărului de pacienți din ATI. Avem în jur de 1.000 de pacienți cu forme severe în terapiile intensive, e un număr mare, dar se poate observa o îmbunătățire”, a declarat dr. Radu Țincu, medic primar ATI la Spitalul de Urgență București (Floreasca), pentru wall-street.ro.

Cu toate acestea, medicul atrage atenția unui optimism general, determinat, pe de o parte, de scăderea numărului de cazuri, iar pe de altă parte, de debutul campaniei de vaccinare.

Citeste si:
Medic primar ATI: România este într-o situație mai bună decât...
Medic primar ATI, despre...

”Nu trebuie să cădem în capcana imunizării populației, cum a făcut-o Israelul. După prima doză administrată, israelienii au lăsat garda jos și nu au mai respectat în totalitate regulile de protecție. Acesta este motivul pentru care se confruntă, în prezent, cu un număr mare de infectări. Protecția maximă oferită de serul anti-COVID este obținută abia la o lună de la administrarea celei de-a doua doze”, a explicat dr. Țincu.

Să nu luăm cu asalt instituțiile. Virusul nu a dispărut.

În acest context, dr. Țincu insistă asupra adoptării responsabile a unor măsuri de relaxare. Medicul este de părere că după aproximativ un an de pandemie, românii au înțeles cum se pot proteja, însă este bine ca protecția să vină din ambele părți.

Scade presiunea pe sistemul medical, dar ce facem cu noile tulpini?

Cu un soi de precauție, dr. Adrian Marinescu, medic infecționist "Prof. Dr. Matei Balş”, vorbește despre ”o gheață subțire” în ceea ce privește platoul pandemic pe care îl traversăm.

Citeste si:
Maraton de înscriere pentru vaccinarea anti-COVID-19 în România
Maraton de înscriere pentru...

„Avem un echilibru de câteva zile bune, însă trebuie să avem mare grijă de acest echilibru, să nu cumva să îl pierdem. Avem cazuri foarte grave în continuare, însă presiunea pe spitale a scăzut, e mai mică”, a precizat acesta.

Cât despre redeschiderea restaurantelor, asemenea doctorului Țincu, dr. Marinescu este de părere că românii au înțeles cum ne putem proteja și care sunt cele mai importante reguli pentru a depăși această pandemie.

Raportându-se la noua tulpină sau noile tulpini, care au speriat Europa și nu numai, medicul susține că România este „destul de echilibrată”. Pe 8 ianuarie a fost diagnosticată prima persoană din România cu noua tulpină a COVID-19, mult mai contagioasă, persoană care a fost plasată imediat în izolare. De la acel moment, nu au mai fost făcute public suspiciuni privind rezultatele testelor PCR.

”Față de alte state de pe continent, îndrăznesc să spun că suntem destul de echilibrați. Iar noile tulpini, care probabil nu sunt diagnosticate în România, nu ar trebui să ne dea bătăi de cap, atâta vreme cât nu avem derapaje importante. Oamenii trebuie să respecte în continuare regulile de protecție și să aibă răbdare pentru o revenire treptată la normal”, a mai spus medicul infecționist.

Citeste si:
Coronavirus noiembrie 2020 | Restricțiile încep să își facă efectul
Coronavirus noiembrie 2020 |...

Măsuri de relaxare, extrem de atent implementate

Wall-Street.ro a contactat-o și pe dr. Beatrice Mahler, medic pneumolog și managerul Institutului de Pneumofzitiologie ”Marius Nasta”. Dr. Mahler a precizat că România se află pe un platou pandemic, însă lucrurile pot scăpa de sub control, dacă vom lăsa garda jos.

”Ne aflăm pe un platou al infectărilor, un platou mult mai mulțumitor decât cel de până acum, în ciuda faptului că testarea nu este realizată la un nivel optim în anumite regiuni”, a menționat medicul pneumolog.

În acest sens, dr. Mahler atrage atenția unei subdiagnosticări, căreia i se adaugă și pacienții care au simptome, dar nu se mai testează și speră medicul, respectă izolarea la domiciliu. Referitor la redeschiderea restaurantelor, teatrelor sau cinematografelor, medicul pneumolog spune că ”demult ne dorim să petrecem mai mult timp împreună la masă sau să vedem un film în cinema. Însă e nevoie de măsuri de relaxare extrem de atent implementate”.

Ce spun proprietarii de restaurante?

Trecem de la trup la suflet și mergem în curtea ospitalității din România, unde găsim emoții diferite: bucurie, entuziasm, dar și scepticism și precauție. 2020, un an mai capricios decât vremea pentru industria HoReCa, nu a adus decât o serie de datorii antreprenorilor sau cel mult, soluții ”strânse cu ușa” pentru menținerea pe linia de plutire.

Ei bine, văzuți în fața unei noi posibilități de deschidere, proprietarii de restaurante se împart în două categorii, cei care vor redeschide la primul fluier și cei care mai așteaptă.

Prima tabără: curajoșii

Atenție! Pe locuri, fiți gata...START! Cam așa se simt antreprenorii din HoReCa în vreme de pandemie, într-o cursă contra cronometru pentru supraviețuire.

”Vom redeschide din prima, suntem pregătiți și nerăbdători să începem. Deși 30% din capacitate înseamnă în jur de 20 de locuri în restaurant, abia așteptăm decizia de redeschidere”, a declarat Alex Petricean, bucătar șef la Noua, câștigător al titlului de Bucătarul Anului Gault&Millau în 2018.

Cu toate acestea, Petricean se așteaptă la o deschidere timidă, deoarece totul ține de percepția oamenilor asupra mâncatului în restaurant. Iar în privința discounturilor de redeschidere sau a eventualelor reduceri pentru clienții vaccinați, acesta menționează că nu poate fi vorba despre așa ceva.

”Lumea trebuie să înțeleagă că cei cu restaurante au făcut sacrifici majore pentru a putea supraviețui. Nu avem cum să oferim discounturi, cu atât mai mult cu cât am supraviețuit doar cu ajutorul livrărilor în această perioadă. Vizavi de cei vaccinați sau nevaccinați, nu facem discriminare. Noi ne primim oaspeții așa cum am făcut-o și până acum”, a explicat bucătar șef Noua.

Sursa Foto: Facebook/ Noua

Și Valentin Hristu, manager la Energiea, Expirat și Pâine și Vin, face parte din tabăra celor curajoși.

”Încă din mai noi am funcționat pe bază de livrări și folosindu-ne de terasă, unde am montat niște încălzitoare. Am primit cu mult entuziasm vestea redeschiderii și abia așteptăm, mai ales că am făcut mari eforturi în toată perioada pentru a nu da oameni afară. Vom menține distanțarea socială corespunzătoare, avem fluxuri separate pentru oameni, dar și recipiente cu dezinfectant”, a precizat Hristu.

Acesta a mai spus și că soluția salvatoare din toată această perioadă a fost segmentul de delivery, care, prin campanii și strategii, a ajuns la 60% din vânzări.

Nici Hristu nu se gândește la o separare a oaspeților vaccinați anti-COVID față de cei nevaccinați, doar dacă nu vor fi obligați prin lege.

”Atâta vreme cât autoritățile nu ne obligă legal să primim doar clienți vaccinați, noi nu vom face această separație. Susținem vaccinarea, tot personalul restaurantului va fi vaccinat, însă nu vom recurge la astfel de măsuri. În plus, sunt oameni care vor să se vaccineze, însă nu au acces la ser pentru moment. Ar fi incorect și trebuie să ținem cont că este decizia fiecăruia”, a declarat Valentin Hristu.

Sursa Foto: Facebook/ Pâine și Vin

Și theARTIST, unde bucătar șef e Paul Oppenakmp, câștigător al premiului Bucătarul Regional al Anului (Muntenia), la gala Gault&Millau din 2019, se va redeschide.

”30% din întreaga capacitate înseamnă aproximativ 24 de locuri pentru noi. Dar vom redeschide pentru că așteptăm de foarte multă vreme această veste. Ne vom adapta noilor cerințe și vom restrânge meniul pentru a asigura un flux coerent în bucătărie, unde încercăm să menținem o distanțare între angajați”, a declarat Mihaela Oppenakmp, managerul restaurantului.

Oppenakmp a precizat că livrarea a fost o soluție de subzistență, însă nu este o opțiune pe termen lung, mai ales că nu toate produsele pot fi livrate astfel încât să își păstreze aspectul și poate chiar gustul. Nici theARTIST nu plănuiește reduceri pentru cei vaccinați, mergând pe aceeași notă a corectitudinii campaniei de vaccinare.

”Nu putem vorbi de o astfel de separație, atâta timp cât nu toți oameni au acces la serul anti-COVID. Nu ar fi corect față de clienții noștri”, a mai spus Oppenakmp.

Sursa Foto: Facebook/ the ARTIST Restaurant

A doua tabără: precauții

Dacă te-ai fript cu ciorbă, sufli în iaurt, spune un proverb românesc. Ca într-o trecere subită din tango în vals, restaurantele s-au văzut când cu ușile deschise, când cu lacătul pe ele. Nota aceasta de confuzie dată de incapacitatea autorităților de a răspunde pandemiei într-un mod coerent i-a făcut pe antreprenorii din HoReCa să nu știe dacă și când e mai bine să redeschidă.

Prin urmare, dacă cei de mai sus se află în primele rânduri, sunt unii care preferă să aștepte până la o redeschidere sigură.

Andrei Popa, somelier la Anika, a declarat că Anika nu se redeschide.

”Restaurantul nostru are o capacitate maximă de 22 de locuri. Dacă redeschidem cu 30% din capacitate, nu reușesc să acopăr costurile. Prefer să aștept pentru ceva mai sigur și pentru un procent de cel puțin 50% care să ne ajute și nu să ne tragă înapoi, practic”, a precizat Popa.

De asemenea, acesta a menționat că vor menține conceptul de livrare și se vor baza pe Anika Fried Chicken.

”Căutăm un spațiu pentru deschiderea oficială a Anika Fried Chicken, unde servim un pui similar celui de la KFC”, a adăugat acesta.

În ceea ce privește discountul pentru cei vaccinați, Andrei Popa a refuzat categoric ideea, deorece este vorba despre decizia fiecăruia, nu este o campanie obligatorie.

”Singurul discount pe care îl aplicăm și îl vom aplica este pentru cei care vin și ridică mâncarea direct de la noi”, a mai spus Popa.

Sursa Foto: Facebook/ Anika Restaurant

Radu Ionescu, bucătar șef la Kaiamo, este un al doilea exemplu de precauție, acuzând lipsa de coerență a autorităților în implementarea măsurilor restrictive.

”Nu am fost foarte entuziasmat. Știu ce am pățit la redeschiderea din mai, când am comandat produse, am schimbat programul, iar la câteva ore am închis din nou, fără vreun soi de avertisment. Este vorba, totuși, de materiale perisabile, care nu pot rezista în frigidere până la o următoare deschidere”, a explicat Ionescu.

Și pentru Ionescu segmentul de livrare a fost soluția de menținere pe linia de plutire, acesta neacoperind chiriile sau anumite taxe și impozite. În plus, segmentul de delivery de la Kaiamo a suferit câteva ajustări.

”Noi suntem restaurant de fine dining și nu pot trimite un astfel de preparat într-o cutie de carton, sperând să își păstreze esența. Prin urmare, a trebuit să ne adaptăm și am dezvoltat două linii de delivery. Pe de o parte, Boboko by Kaiamo, prin care livrăm preparate asemănătoare unor sandvișuri. Iar pe de altă parte, avem Kaiamo Kanteen”, a menționat bucătarul.

Ce presupune Kaiamo Kanteen? Este vorba despre ”o mașină de război, din 1946”, în care sunt gătite diverse preparate și ulterior, livrate sau de unde oamenii pot veni să ridice mâncarea. Ionescu a descris inițiativa drept un protest culinar față de această perioadă și față de ostilitatea autorităților de a elabora planuri sustenabile de ajutor. Ionescu a mărturisit că nu va renunța la Kaiamo Kanteen, unde este pregătită mâncare de cantină.

Cât despre discount pentru clienții vaccinați, răspunsul a fost similar cu al colegilor din industrie.

”E incorect să solicităm acest lucru, cel puțin pentru moment, până la noi hotărâri guvernamentale”, a conchis bucătarul.

Sursa Foto: Facebook/ Kaiamo

Prin urmare, situația la zi surprinde trei mari aspecte. Pe de o parte, ne aflăm pe un platou, însă nu trebuie să lăsăm garda jos și e necesar să respectăm în continuare regulile de protecție. Pe de altă parte, antreprenorii și-au pierdut încrederea în autorități și au învățat că trebuie să găsească singuri soluții pentru a putea supraviețui. Și nu în ultimul rând, vaccinarea nu reprezintă o formă de discriminare în România, nefiind obligatorie.

Sursa foto: Pixabay

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Sănătate »



Setari Cookie-uri