În prezent, aproximativ 74% dintre cetățenii finlandezi cu vârsta de peste 12 ani sunt vaccinați complet și 84% cu o cel puțin o doză. Despre cum a reușit Finlanda să ajungă la aceste cifre și care au fost factorii determinanți în campania de vaccinare, am discutat cu E.S. Dna. Marjut Akola (foto), ambasadoarea Finlandei la București. Acest interviu face parte din proiectul editorial #VacciNations prin care ne propunem să arătăm cum alte națiuni au reușit să transforme într-un succes campania de vaccinare, în timp ce România s-a transformat într-un ilustru exemplu de "așa nu".

Wall-Street: Cum a decurs campania de vaccinare din Finlanda și cum au reușit autoritățile finlandeze să o transforme într-un succes?

Marjut Akola: De la începutul anului 2021, vaccinarea împotriva Covid-19 a avansat bine și constant în Finlanda. Vaccinurile au fost administrate mai întâi personalului esenţial din domeniul sănătății, apoi persoanelor în vârstă și celor cu risc din cauza anumitor boli cronice și apoi fiecărei grupe de vârstă, în ordine descrescătoare. La data de 14 octombrie, aproximativ 74% dintre cetățenii finlandezi cu vârsta de peste 12 ani erau vaccinați complet și 84% cu cel puțin o doză.

Există un program comprehensiv de vaccinare în Finlanda și, prin urmare, finlandezii au o atitudine pozitivă și neutră față de vaccinare. Sunt o serie de motive pentru succesul vaccinării împotriva Covid-19. Multe sunt aceleași motive pentru care Finlanda este mai puțin predispusă la dezinformare. Finlanda este o țară cu o încredere puternică în autorități, în experți și în știință. Guvernul finlandez a avut o abordare strategică clară pentru criză Covid-19 în general, ca și pentru vaccinare, inclusiv prin comunicare.

În plus, Finlanda este o societate foarte deschisă și transparentă, cu acces ușor la informații. Există o mulțime de informații despre vaccinurile anti-Covid-19, inclusiv despre efectele secundare ale acestora, puse la dispoziţie de către autorități online și offline. Mass-media a jucat un rol important în diseminarea informațiilor neutre și solide despre vaccinuri. Finlandezii citesc mult ziarele și există o mare încredere în obiectivitatea mass-media finlandeze, inclusiv a televiziunii. De exemplu, specialişti în domeniul sănătăţii, cum ar fi medicii și experții în vaccinuri, au fost invitaţi frecvent de televiziuni, au oferit informaţii şi explicaţii despre virusuri și vaccinurile anti-Covid-19. De asemenea, informațiile au fost furnizate în mai multe limbi, pentru a ajunge şi la imigranți.

Wall-Street: Care credeți că au fost elementele cheie care au determinat ca rata de vaccinare din țara dumneavoastră să fie una atât de ridicată?

Marjut Akola: Elementul cheie pentru campania de vaccinare de succes este încrederea puternică din rândul societății finlandeze. În al doilea rând, cetățenii au acces ușor la informațiile despre vaccinurile anti-Covid-19. În al treilea rând, Finlanda este o societate cu un nivel înalt de educație, cu bune competențe digitale și alfabetizare media.

Wall-Street: Sunt categorii de oameni unde s-a impus vaccinarea obligatorie în Finlanda?

Marjut Akola: Vaccinul anti-Covid-19 este unul voluntar pentru toată lumea în Finlanda.

Wall-Street: În România foarte mulți oameni sunt reticenți la a se vaccina. A existat și în Finlanda această reticență? Dacă da, cum au reușit autoritățile să le schimbe părerea oamenilor?

Marjut Akola: Desigur, există și în Finlanda cetățeni care se opun tuturor tipurilor de vaccinuri, inclusiv vaccinurilor anti-Covid-19, din diferite motive. Este important să se continue explicarea și difuzarea informațiilor cu privire la beneficiile vaccinurilor anti-Covid-19 și găsirea de modalități inovatoare, la îndemână, pentru ușurarea accesului cetățenilor la vaccinare. De exemplu, autoritățile locale finlandeze au vaccinat elevii din școli.

O altă modalitate de a crește numărul persoanelor vaccinate este utilizarea certificatului digital verde pentru a permite participarea la activități culturale și de agrement. Finlanda a început recent să folosească această modalitate.

Wall-Street: Ce sfat le-ați da autorităților din România pentru a reuși să crească rată de vaccinare? Dar românilor nesiguri în privința vaccinului?

Marjut Akola: Nu există o soluție simplă sau rapidă. România trebuie să găsească instrumente și modalități care se potrivesc cel mai bine țării și cetățenilor săi. O comunicare obiectivă și solidă este esențială. Autoritățile centrale și locale, inclusiv experții medicali, trebuie să continue să explice oamenilor beneficiile vaccinării pentru sănătatea lor şi a celor apropiaţi.

Este întotdeauna bine de avut în vedere în cine au încredere, pe cine ascultă oamenii, şi implicarea acestor vectori în campania de vaccinare pentru a răspândi mesajul. De asemenea, este foarte important să abordăm sistematic dezinformarea și știrile false din online și mass-media.

Sursa foto: Ambasada Finlandei

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Roxana Grosu
Roxana a absolvit Facultatea de Litere , fiind și traducător autorizat de engleză și franceză. Are o experiență de peste 15 ani în presă și comunicare, este grammar nazi și pasionată de istoria artei. Ca jurnalist, a lucrat pentru publicații precum Businessmen's, Bucharest Business Week , România Liberă - unde a fost editor coordonator - și Wall-Street.ro . De-a lungul carierei jurnalistice, Roxana a scris pe domenii precum diplomație , turism , aviație , retail ,...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Sănătate »


Setari Cookie-uri