Portugalia este țara europeană cu cea mai mare rată a vaccinării: aproape 89% din populație a fost imunizată, fapt ce plasează statul iberic și pe locul al doilea în clasamentul mondial, după Emiratele Arabe (96%).

Deși începutul campaniei de vaccinare a fost unul slab, succesul a fost adus de un fost comandant de submarin, Henrique Melo, coordonatorul campaniei de vaccinare. Viceamiralul Melo a preluat coordonarea campaniei de vaccinare în februarie 2021 când Portugalia era în lockdown național, pe locul întâi în lume la incidență și cu un sistem de sănătate aproape de colaps. Sloganul echipei coordonate de comandantul de submarin a fost cât se poate de simplu: „Virusul se combate prin vaccin”. Și chiar a reușit asta: astăzi Portugalia are sub 1.000 de cazuri zilnice de COVID și doar câteva decese (3 pe data de 20 octombrie), iar restricțiile anti-COVID sunt aproape inexistente în statul iberic.

Tot un militar a condus vaccinarea și în România, în persoana colonelului Valeriu Gheorghiță, însă cele două țări au obținut rezultate diametral opuse: noi - circa 30%, portughezii de trei ori mai mult. Pentru a afla ce anume s-a întâmplat diferit în cele două țări, am stat de vorbă cu E.S. Dra. Teresa Macedo (foto), ambasadoarea Portugaliei la București.

Acest articol face parte din proiectul editorial #VacciNations prin care ne propunem să arătăm cum alte națiuni au reușit să transforme într-un succes campania de vaccinare, în timp ce România s-a transformat în oaia neagră a Europei.

Wall-Street: Care este atitudinea portughezilor față de vaccinare, în general?

Retail jobs

Teresa Macedo: În Portugalia, mentalitatea cu privire la problema vaccinării a fost în mod tradițional una pozitivă. Acest lucru are de-a face, în principal, cu proliferarea cazurilor grave de poliomielita la copii în anii '50-'60, ducând adesea la moartea acestora și cu modul rapid în care aceste cazuri au fost reduse imediat și apoi aproape eradicate cu ajutorul vaccinului. Succesul avut de acel vaccin, împreună cu profesionalismul și abilitatea cu care autoritățile l-au gestionat, care a dus la vaccinarea completă a 3 milioane de copii într-un singur an, a fost o etapă importantă în modul în care oamenii din Portugalia percep tema vaccinului.

Wall-Street: Cum a decurs campania de vaccinare din Portugalia și cum au reușit autoritățile portugheze să o transforme într-una de succes? Care considerați că a fost elementul-cheie al acestei campanii?

Teresa Macedo: Deși, așa cum menționam mai sus, aveam un trecut promițător în ceea ce privește atitudinea poporului portughez vizavi de vaccinuri, este important să subliniem că începutul campaniei de vaccinare împotriva Covid-19 nu a fost deloc unul promițător. Primul grup de lucru, înființat la finalul anului trecut, a eșuat la scurt timp după ce și-a demarat activitatea, întrucât a rămas cumva prins în jocuri politice.Varianta optimă a venit odată cu decizia de a preda acestă sarcină importantă unui grup de lucru neutru și acolo a intrat în scenă armata. Persoana însărcinată să coordoneze această campanie de vaccinare a fost viceamiralul Henrique Gouveia e Melo, un reputat ofițer de marină, ramură a armatei cu tradiție în Portugalia. Acesta a considerat această campanie de vaccinare drept o „bătălie care trebuie dusă”. Menționez că grupul de lucru coordonat de viceamiralul Melo a fost unul incluziv, adică a cuprins personal militar din toate cele trei ramuri ale armatei portugheze.

S-a luat decizia depolitizării campaniei de vaccinare și acest lucru s-a dovedit a fi factorul-cheie pentru succesul acestui proiect, mandatul fiind acela de a vaccina aproape 8 milioane de oameni într-o perioadă de 6 luni, ceva fără precedent.

Citeste si:
România, o variantă bună pentru companiile care vor să se relocheze
Ambasadoarea Portugaliei:...

- E.S. Dra. Teresa Macedo, ambasadoarea Portugaliei la București -

Pentru îndeplinirea acestei sarcini, militarii au avut toate instrumentele necesare: concentrarea, obiectivitatea, disciplina și viziunea clară de a separa esențialul de variabile, toate acestea fiind abilități pe care militarii le folosesc în viața de zi cu zi.

Obiectivele declarate au fost următoarele:

  • salvarea de vieți;
  • reziliența statului, în special a sistemului de sănătate;
  • eliberarea economiei portugheze de virus.

Metodologia a constat în:

Citeste si:
Iohannis, despre campania de vaccinare: Trebuie să ajungem și în...
Iohannis, despre campania de...
  • vaccinarea oamenilor pe grupe de vârstă și abordări bazate pe boli grave: de la cei mai în vârstă și vulnerabili la celelalte grupe de vârstă;
  • menținerea aceastei linii de acțiune în orice circumstanță, chiar și atunci când au existat izbucniri pandemice în anumite locuri;
  • mobilizarea autoritățile locale;
  • convocarea Organelelor de Comunicare Socială pentru a se alinia la strategia grupului de lucru și a împiedica, astfel, orice mișcare negaționistă.

Wall-Street: Sunt categorii de oameni pentru care s-a impus vaccinarea obligatorie în Portugalia?

Teresa Macedo: Vaccinarea nu a fost niciodată obligatorie în Portugalia, ci consensuală. Deși vaccinarea a fost lăsată la latitudinea fiecărui om, am transmis mesajul că propria noastră protecție depinde de protecția celorlalți. În această privință, factorul cheie a fost acela de a arăta oamenilor că strategia implementată a fost una de succes, întrucât numărul deceselor și spitalizărilor a scăzut brusc, iar restricțiile dure impuse au fost ridicate treptat. Și a funcționat așa cum era planificat.

Wall-Street: Ce sfat le-ați da autorităților din România pentru a reuși să crească rată de vaccinare?

Teresa Macedo: Pentru a face față reticenței existente, cred că România ar trebui să se asigure de depolitizarea procesului. Și să ia foarte în serios această depolitizare. În acest moment, România are avantajul de a avea suficiente vaccinuri, deci nu mai este o variabilă cu care ar trebui să se ocupe.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Roxana Grosu
Roxana a absolvit Facultatea de Litere , fiind și traducător autorizat de engleză și franceză. Are o experiență de peste 15 ani în presă și comunicare, este grammar nazi și pasionată de istoria artei. Ca jurnalist, a lucrat pentru publicații precum Businessmen's, Bucharest Business Week , România Liberă - unde a fost editor coordonator - și Wall-Street.ro . De-a lungul carierei jurnalistice, Roxana a scris pe domenii precum diplomație , turism , aviație , retail ,...

Te-ar putea interesa și:

Setari Cookie-uri