Românii din orașele mici nu acordă prioritate serviciilor stomatologice și vizita în cabinet este privită ca o soluție de urgență, 59% dintre aceștia prezentându-se la medic doar atunci când se confruntă cu dureri de dinți. Astfel, în ultimii doi ani, 69% dintre români nu au trecut pragul unui cabinet stomatologic. Aceste date reies dintr-un studiu intern realizat în mediul urban mic de Clinicile Dentare Dr. Ardeleanu. Studiul s-a desfășurat în clinicile din Giurgiu și Oltenița, pe un eșantion de 618 pacienți, cu vârsta între 18 și 77 de ani, în perioada octombrie-noiembrie 2021.

Conform unui studiu Eurostat, publicat în 2019, românii se situau la coada clasamentului în ceea ce privește numărul de vizite la medicul stomatolog, cu mai puțin de o vizită pe an. Situația nu s-a schimbat în ultimii doi ani, doar 10 % dintre români apelând la serviciile unui medic stomatolog anul acesta și aproape 21% anul trecut. Restul de 69% nu au mai fost într-un cabinet stomatologic de peste doi ani.

În ceea ce privește motivul pentru care au fost nevoiți să meargă ultima dată la medic, 59% dintre cei intervievați recunosc că au fost forțați de împrejurări, mai exact de durerile de dinți. 19,5% dintre ei au dorit să trateze o carie, în timp ce 19,9% au apelat la serviciile unui stomatolog pentru alte motive, cum ar fi tratamentele ortodontice, aplicarea de proteze dentare, de implanturi sau tratamentele estetice a danturii. Doar 1, 5% din cei intervievați au declarat că au mers la medicul stomatolog cu ocazia controlului anual.

Retail jobs

Atunci când a venit vorba de motivul actual al vizitei la stomatolog, tendința se păstrează, 40% din cei chestionați dorind să trateze o carie, în timp ce pe 32% durerea de dinți i-a determinat să se programeze. 26% au avut nevoie de alte tipuri de servicii stomatologice, cum ar fi cele ortodontice, protezele sau tratamentele estetice. Din nou, profilaxia s-a clasat pe ultimul loc, doar 1,2% din pacienții făcând din controalele stomatologice periodice o prioritate.

Teama de durere îi împiedică pe români să meargă la dentist

În ceea ce privește motivele care-i țin pe pacienți departe de medicul stomatolog, în fruntea clasamentului, cu 48,2% procente, este teama de stomatolog sau de durere, urmată de motivele financiare în proporție de 28,2%. Experiențele neplăcute cu alți medici stomatologici i-au determinat pe 18% dintre pacienți să amâne prezentarea la medic, în timp ce aproape 5% dintre ei au recunoscut că nu și-au alocat timp pentru tratamentele dentare.

Citeste si:
DentalMed a investit două milioane de euro într-o nouă clinică în...
DentalMed a investit două...

“Spre deosebire de alte țări europene, cum ar fi Olanda, unde pacienții merg de 2-3 ori pe an la medicul stomatolog, inclusiv pentru tratamente profilaxice, în România principalul motiv al prezentării la medicul stomatolog este durerea de dinți. Puțini dintre pacienții clinicilor vin în scop preventiv și aici ar trebui să intre în rol medicii stomatologi, prin educarea și încurajarea pacienților privind rutina corectă de îngrijire orală. Chiar și părinții îi aduc pe cei mici la doctor doar după ce acestora le apar primele carii. Însă, controlul stomatologic ar trebui să înceapă de îndată ce copiilor le dau dinții de lapte”, a declarat Dr. Virginia Ardeleanu, fondator și CEO al Clinicilor Dentare Dr. Ardeleanu.

Dacă vizita la stomatolog nu este o prioritate, situația este mai bună în ceea ce privește obiceiurile zilnice de îngrijire orală. 84 % dintre pacienții intervievați au declarat că au obiceiul să se spele pe dinți de două ori pe zi, în timp ce 14% se spală o dată pe zi. Doar 2% dintre pacienți se spală pe dinți o dată la 2 zile sau chiar mai rar. Semnele sunt încurajatoare și în ceea ce privește consumul de pastă de dinți. Dacă la începutul anului 2020, românii foloseau mai puțin de 2 tuburi de pastă de dinți anual, 60% din pacienții chestionați au declarat că utilizează 3-4 tuburi de pastă de dinți anual, în timp ce 32% cumpără peste 4 tuburi. Doar 8% dintre pacienți folosesc mai puțin de 2 tuburi de pastă de dinți anual.

Citeste si:
Cîțu refuză să facă parte din cabinetul Ciucă:Nu, în acest cabinet...
Florin Cîțu refuză să facă...

În ceea ce privește criteriul după care aleg pasta de dinți, 35% dintre pacienți își doresc una care să prevină sau să trateze o anumită afecțiune dentară cu care se confruntă: parodontoză, sensibilitate dentară etc, dar doar 11 % urmează sfatul medicului stomatolog cu privire la pasta de dinți necesară. 20% aleg ca pasta de dinți să-i ajute în prevenirea cariilor, în timp ce 8% își doresc să obțină dinți mai albi cu ajutorul ei. Prețul atractiv rămâne un motiv suficient pentru 26% dintre cei chestionați să cumpere un anumit tip de pastă de dinți. De altfel, reclamele de la TV/Internet, în proporție de 43% și promoțiile din magazine, în proporție de 49%, sunt principalele criterii care influențează decizia de cumpărare a unui anumit tip de pastă de dinți.

Totuși, educația pacienților în ceea ce privește obiceiurile de îngrijire orală trebuie să continue, având în vedere că 49% dintre români se grăbesc să termine perierea dinților în 30 de secunde, în timp ce 30% dintre acordă mai puțin de 30 de secunde periajului. Doar 3,5% dintre pacienți știu că periajul trebuie să dureze 2 minute. Restul de 17% acordă aproximativ un minut dimineața și seara periajului. Nici obiceiul de a schimba periuța de dinți o dată la trei luni sau chiar mai des nu este încă o obișnuință în rândul românilor, doar 10,5% dintre pacienți avându-l. Cei mai mulți, 65%, preferă să schimbe periuța o dată la 6 luni, în timp ce restul de 24% schimbă periuța anual sau chiar mai rar.

Citeste si:
Medic ATI: În următoarele zile, România ar putea depăși 50.000 de...
Medic primar ATI: În...

Periuța și pasta de dinți rămân cele mai utilizate produse de îngrijire orală, 72% dintre pacienți utilizându-le exclusiv pe acestea. 14% utilizează și apa de gură, în timp ce restul de 13% au adăugat în ritualul zilnic de îngrijire orală ața dentară și dușul bucal. Astfel, dinții periați insuficient, precum și bacteriile acumulate pe periuță, sau îngrijirea orală incompletă provoacă afecțiunile stomatologice, în timp ce lipsa profilaxiei face ca acestea să fie tratate atunci când se agravează și ajung să provoace durere.

Anul acesta, în Clinicile Dentare Dr. Ardeleanu s-au investit peste 450.000 euro pentru extinderea rețelei în București și Giurgiu. Punctul central al clinicilor Dr. Ardeleanu sunt cabinetele stomatologice dedicate copiilor, care sunt deservite de medici specialiști pedodonți.

Citeste si:
COVID 26 ianuarie | Care sunt județele cu cele mai mari rate de...
COVID 26 ianuarie | Care sunt...

Rețeaua Clinicile Dentare Dr. Ardeleanu a fost fondată în anul 2018 și se adresează cu precădere mediului urban mic, operând 3 clinici în orașele Oltenița, Giurgiu, și hub-ul tehnologic din București. Clinicile oferă tratamente stomatologice moderne pentru adulți și copii, efectuate de o echipă de medici specialiști, folosind tehnologie de ultimă generație. Epicentrul rețelei îl reprezintă serviciile de pedodonție, unitățile dentare dispunând de cabinete amenajate pentru copii și de medici specialiști pedodonți. Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:

Setari Cookie-uri