Consumatorii romani au dreptul la vot atunci cand aleg un produs, un brand sau un magazin, actiune care ar trebui sa se intample in cunostinta de cauza. Cu toate acestea, putini sunt cei care sunt informati corect sau citesc eticheta unui produs atunci cand il achizitioneaza, crede Sorin Mierlea, presedintele Asociatiei Nationale pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor.
“Educarea clientului este foarte importanta. Nu am fost invatati de mici cu anumite servicii, iar acum, daca un produs apare azi in Statele Unite ale Americii, peste cateva zile e si in Romania. Insa multi dintre consumatorii romani nu stiu cu adevarat ce inseamna un produs, nu citesc eticheta si nu sunt informati corect pentru a alege produsele corect”, precizeaza Sorin Mierlea.

Declaratiile au fost facute la masa rotunda „Vanzarea produselor si garantiile asociate. Dialog privind drepturile consumatorilor”, in cadrul Campaniei Uniunii Europene pentru informarea consumatorilor din Romania - “E dreptul tau! Actioneaza!”.



Un rol important in educarea consumatorilor il au si campaniile de publicitate difuzate in mass-media, care ar trebui sa fie “morale”.

“Printr-un singur cuvant se pot crea asteptari false pentru client. E important sa alegem in cunostinta de cauza”, sustine Mierlea.

Un alt exemplu oferit de presedintele ANPCPPS se refera la faptul ca multi romani nu percep diferenta dintre cele doua tipuri de garantii oferite la achizitionarea unui produs, respectiv garantia legala si cea comerciala.

Acesta este si unul din motivele pentru care romanii nu obisnuiesc sa faca reclamatii atunci cand li se incalca drepturile de consumatori. Spre exemplu, in intervalul iunie-decembrie 2012, au fost primite un numar de 265 de reclamatii, dintre care 35% se refereau la garantii, potrivit datelor furnizate de avocatul Mihaela Cocan.

La randul sau, Marius Ghenea, directorul FIT Distribution si presedintele AMRO, considera ca cea mai mare problema in Romania o constituie informarea consumatorului cu privire la drepturile pe care le are in momentul achizitionarii unui produs, respectiv particularitatile mediului online ca si canal prin care romanii pot cumpara bunuri.

“Romanii nu sunt foarte obisnuiti cu comertul online. Exista zone necunoscute si inca intalnesc diferite clisee cu privire la siguranta achizitiei unui produs sau teama de a plati cu cardul. De aici rezulta si situatia in care 90% din tranzactii se finalizeaza cu plata la livrare”, mai spune Ghenea.

Conform datelor Eurostat, principalii factori care impiedica utilizatorii sa cumpere bunuri online sunt nesiguranta privind securitatea platilor online (11%), privacy (10%), primirea bunurilor si posibilitatea de a le returna (9%), accesul la plata prin card (4%) sau dificultati in a gasi informatii relevante pe site-uri (3%).

1. Voi cititi eticheta unui produs inainte de a-l cumpara?



Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri