20 Februarie 2013

Radiografia clientelismului politic. Cum s-au alocat discretionar bani catre primarii



Expert Forum a incercat sa construiasca in cadrul unui proiect pilot indicatori obiectivi pentru a masura coruptia din Romania. Unul din indicatorii foarte buni pentru a masura descretionarismul politicilor publice ȋn Romania, in special atunci cand e vorba de transferuri bugetare, il reprezinta alocarea catre administratiile locale de sume din fondurile nationale pentru proiecte de investitii. Afla care au fost principalele metode de transfer de la bugetul de stat care au functionat ȋn perioada 2004-2011.

Fondul de Rezerva al Guvernului

Aceste sume din Fondul de Rezerva al Guvernului au primit in perioada 2004-2011 cele mai diverse utilizari, de la mici investitii pana la achitarea de facturi curente, deci nu doar pentru a remedia situatii neprevazute asa cum s-ar presupune.

Sume defalcate pentru drumurile judetene si comunale

Aceste sume alocate de la bugetul national si monitorizate de Expert Forum in perioada 2005-2011 au fost utilizate in cea mai mare parte la nivelul Consiliilor Judetene.

Fondul de mediu

Fondul de mediu a fost introdus in 2008, fiind gestionat de ministerul omonim. Teoretic, din acest fond se finanteaza proiecte de apa-canal sau amenajarea de zone verzi.



Sume pentru scoli

Aceste alocari discretionale au fost distribuite de Ministerul Educatiei dupa 2007, in perioada de maxim entuziasm bugetar, dupa reguli destul de laxe si confuze: investitii noi, reparatii dar si achitarea diverselor facturi restante.

Expert Forum noteaza ca pentru o vreme nu a fost clar daca gestionarea noilor investitii (licitatiile) le face scoala, primaria sau Inspectoratul Scolar.

Sume prin hotararea de Guvern 577

Hotararea de Guvern 577 din 1997 a fost emisa in vederea investitiilor la sistemele de apa in mediul rural sau pentru drumurile comunale.

Aceste fonduri au fost distribuite de Ministerul Lucrarilor Publice "sub diversele sale incarnari" si au constituit o miza importanta pentru primari, chiar daca proiectele erau de mici dimensiuni. Ele erau insa numeroase.

Sume virate prin OG 7/2006

Aceasta ordonanta de urgenta data de Guvern in 2006 viza atribuirea de fonduri pentru poduri mici, sisteme de apa-canal sau terenuri de sport in mediul rural.

Fondul a pornit in 2006 ca o urgenta in urma inundatiilor din acei ani, dar s-a permanentizat si s-a diversificat ulterior. El a ramas in gestiunea "implauzibila si opaca a Secretariatului General al Guvernului".

Maximul de clientelism politic a fost atins in 2007-2008

Potrivit concluziilor Expert Forum, maximul de clientelism politic a fost atins inaintea inceperii crizei financiare (2007-2008), pe aproape toate instrumentele de transferuri pentru investitii.

"In medie, in 2007-2008 era de trei ori mai probabil sa primesti fonduri daca erai primar din arcul puterii decat daca erai primar de opozitie", arata raportul EFOR.

Maximul de clientelism a coincis cu perioada de crestere rapida a bugetelor publice inainte de criza. Concluzia Expert Forum este ca "intr-un stat cu institutii slabe si traditie clientelara, un aflux masiv de fonduri in bugetele publice poate sa faca mai mult rau decat bine, in functie de cat de corect si eficient este gestionat surplusul".

Graficul de mai jos prezinta indicele de clientelism politic pe toate cele 6 tipuri de transferuri discretionale.




Citeste si