O molecula din creier care regleaza modul in care organismul percepe decalajul orar a fost descoperita de cercetatorii britanici, fapt care ar putea ajuta la punerea la punct a unui tratament pentru combaterea efectelor neplacute ale acestui fenomen, informeaza lexpress.fr.
Cercetatorii de la Universitatea Oxford spun ca oamenii care se simt rau in urma schimbarilor de fus orar patesc acest lucru din cauza unei molecule din creier, potrivit Mediafax

In studiul lor, publicat in revista Cell, acestia spun ca se pot pune la punct tratamente care ar permite "reducerea semnificativa" a efectelor perturbatoare ale decalajului orar.

Mai precis, aceste tratamente ar impiedica molecula "vinovata" din creier sa isi efectueze activitatea de reglare a perceptiei timpului si luminii.

Ceasul biologic determina ciclul veghe/ somn, influentand si senzatia de foame, dispozitia si presiunea arteriala. Lumina actioneaza ca un buton de resetare, dar, in timpul calatoriilor in diverse zone ale lumii, ceasul biologic are nevoie de mai mult timp pentru a se regla. Astfel, din cauza decalajului orar, organismul se simte obosit, senzatie care poate dura mai multe zile.

Echipa de cercetatori britanici, al carei studiu a fost finantat de The Wellcome Trust, a analizat sectiuni ale ADN-ului care si-ar putea modifica activitatea ca reactie la influenta luminii.

Cercetatorii au descoperit ca un numar urias de gene erau activate in acest proces, insa proteina numita SIK1 era cea care actiona ca o "frana", limitand efectele luminii.

Experimentele efectuate pe soareci, care au avut ca scop limitarea activitatii SIK1, au aratat ca organismul acestora se putea adapta foarte rapid daca era supus unui decalaj orar de sase ore - o zi, fata de sase zile in cazul soarecilor care nu fusesera supusi experimentelor.

Mai multe articole din secțiunea Social »