Seful SMURD Bihor, medicul Beres Zsolt, primul care a evaluat ranitii accidentului aviatic din Apuseni, a declarat corespondentului Mediafax ca in opinia sa, "pilotul si studenta care au murit nu ar fi supravietuit nici daca salvatorii ar fi ajuns la ei in 30 de minute" de la accident.

"De cand am participat la acea operatiune, sunt obosit de harmalaia mediatica, sa aud ca pilotul si studenta din avion au murit de hipotermie pentru ca nu s-a ajuns la timp la locul prabusirii. Eu nu am facut autopsia, dar judecand clinic si tinand cont si de experienta mea de salvator montan si speo, nu cred ca pilotul si studenta care au murit ar fi supravietuit nici daca salvatorii ar fi ajuns la ei in 30 de minute", a declarat medicul Beres Zsolt, seful UPU a Spitalului Clinic Judetean din Oradea si al SMURD Bihor, coordonatorul in teren al primelor operatiuni de evaluare a starii de sanatate a supravietuitorilor accidentului aviatic din Muntii Apuseni.
El a sustinut ca a se afirma "ca pilotul si fata au murit de hipotermie este o mare prostie".
"Sa afirme cineva ca pilotul si fata au murit de hipotermie este o mare prostie. Copilotul, care era cu femurul fracturat si a pierdut doi litri de sange, nu a murit de hipotermie, ceea ce inseamna ca nu de hipotermie a murit nici pilotul, ci din cauza ca avea rani extrem de grave. De altfel, nu se moare de hipotermie in 30 de minute, asa cum s-a intamplat cu pilotul", a spus Beres.
Acesta a afirmat ca tot "judecata clinica" il determina sa afirme ca studenta de 23 de ani nu a decedat din cauza hipotermiei, ci a leziunilor "extrem de grave" pe care le-a suferit in momentul impactului avionului cu solul.
El a mai spus ca nu crede ca tanara ar fi supravietuit, "chiar daca ar fi fost conditii ideale, vizibilitate, temperatura aerului buna, calda si s-ar fi intervenit in 30 de minute cu un elicopter care sa preia direct victimele".
"Fata avea fracturata coloana cervicala, iar abdomenul era intins, semn al unei imense hemoragii interne. Nu de hipotermie a murit, aceasta este opinia mea categorica. De altfel, si doctorul Ianceu (unul dintre medicii raniti in accident - n.r.) a spus ca fata statea pe un loc mai in spatele avionului, dar a fost proiectata in fata de forta impactului. Practic, ea a devenit tetraplegica din acel moment", a spus seful SMURD Bihor.
Medicul Beres Zsolt a precizat ca a fost desemnat de secretarul de stat Raed Arafat coordonator al activitatilor de evaluare a ranitilor si de evacuare a acestora "din teren" pana la punctul din care acestia au fost preluati de echipajele coordonate de directorul medical al operatiunii, coordonatorul SMURD Cluj, doctorita Golea.
"Luni dupa-amiaza am pornit in interventie dupa ce am fost sunati de dr. Hadrian Borcea (fostul sef SMURD Bihor, acum directorul medical al Spitalului Clinic Judetean din Oradea - n.r.) in jurul orei 16.30. La acel moment nu era clar decat faptul ca s-a prabusit un avion medical, dar nu se stia unde anume, decat ca era vorba despre o zona posibil la limita dintre judetele Cluj, Alba si Bihor. Initial, am fost orientati de catre colegii de la Dispecerat spre Garda (judetul Alba), dar abia am ajuns pe soseaua de centura ca ne-au spus sa ne indreptam spre Belis (judetul Cluj)", a relatat seful SMURD Bihor.
El a mentionat ca, pe drum, a primit informatii contradictorii cu privire la locul prabusirii avionului, "inclusiv pe baza informatiilor de la localnici din aceasta zona, martori oculari".
"Dispeceratul insa ne-a fixat un triunghi pe care trebuia sa-l periem. Punctele triunghiului era limita Alba-Cluj, versantul nord-estic al partiei Matisesti, zona Poiana Horii, Horea", a spus medicul Beres.
Potrivit acestuia, din Oradea au pornit doua echipaje de Terapie Intensiva Mobila si o masina de medic, cu doi medici, doi paramedici si un asistent, iar pe drum s-a alaturat inca un echipaj de paramedici, cu o masina, din orasul bihorean Alesd.
"In momentul cand ne-am intalnit cu colegii din Alesd, din mers, am primit informatii de la Dispecerat ca vor interveni echipaje SMURD din trei judete, si stiam ca, potrivit protocolului, va trebui sa anuntam ordinea de sosire. De asemenea, in acel moment stiam ca va exista un punct de comanda din partea ISU si un medic care va coordona intreaga operatiune, ca asa-numit director medical, din partea SMURD din judetul de competenta teritoriala. Am intrat imediat pe frecventa SMURD Cluj cu aparatura de comunicatie radio din masini, sa anuntam ca vom intra pe teritoriul lor", a spus seful SMURD Bihor.
Potrivit acestuia, in momentul in care echipajele conduse de el au ajuns pe teritoriul judetului Alba, s-a intalnit cu comandantul operatiunii din partea ISU si cu directorul medical, de la SMURD Cluj.
"Cand am ajuns pe teritoriul judetului Alba, pe sosea, unde este o poarta mare din lemn, in zona dintre Horea si Poiana Horii, am intalnit comandantul operatiunii, un colonel de la ISU Alba, Muresan, si coordonatoarea din partea SMURD Cluj, doctorita Miclaus", a spus Beres.
Acesta a adaugat ca, urmand sugestia salvamontistului bihorean Mircea Petrescu, colonelul de la ISU Alba a ordonat impartirea in trei grupuri a echipelor de cautare a ranitilor, formate din pompieri, personal medical, salvamontisti si localnici: "O echipa in care era si salvamontistul Mircea Petrescu, de la Stei (n.r. – judetul Bihor), s-a dus spre Varful Pietreasa, eu am mers spre partia Matisesti, unde am vrut sa urc ca sa vad daca, asa cum putea fi logic, ranitii au facut un foc ca sa fie reperati".
Seful SMURD Bihor a afirmat ca in momentul cand a ajuns in varful partiei a fost anuntat ca a fost identificat locul unde se prabusise avionul.
"M-a sunat o colega, care mi-a spus ca un localnic a gasit locul unde s-a prabusit avionul, si ca trebuie sa ma indrept acolo, spre Pietreasa. Tin minte exact ce mi-a spus colega: «S-au gasit victimele, dr. Arafat a spus sa evaluezi victimele si sa coordonezi evacuarea pana la sosirea medicului-sef de la SMURD Cluj care va fi directorul medical». Am intrebat unde sunt victimele, mi s-a spus si am luat-o in directia aia, pe care era si centrul de comanda. Inca nu stiam care era starea victimelor", a spus Beres.
Potrivit acestuia, medicii de la SMURD Bihor au plecat in trei masini de interventie de la centrul de comanda spre locul unde se afla epava avionului: "Noi am mers spre Pietreasa in coloana. O localnica ne-a zis sa fim atenti, ca drumul este ingust, pe un singur fir, si ca nu incap doua masini daca una sau mai multe masini ar fi coborat de acolo, iar masinile care urca nu pot intoarce decat intr-un loc de pe varf. (...) Desi noi eram pregatiti sa mergem cu masinile noastre pana acolo, pentru ca sunt masini de teren, cu tractiune integrala, si am fi reusit, chiar daca erau conditii foarte grele, cu frig, intuneric, ceata si zapada, ceea ce nu stiam atunci era ca victimele incepusera deja sa fie aduse spre drum".
"Pe drum ne-am intalnit cu cea de-a doua victima pe care o aduceau niste localnici. Prima a fost studenta de 23 de ani, pe o targa improvizata, alaturi de dr. Radu Zamfir, care s-a deplasat pe propriile picioare. Fata a fost scoasa de langa epava de localnici si de salvamontistii din Bihor, care au incercat s-o resusciteze, si a fost deja evacuata inainte sa-i pot face o evaluare. A doua victima adusa, tot de niste localnici, a fost copilotul, care era in stare de cod rosu, adica foarte grav, cu fractura de femur. Era alb ca varul, somnolent, a trebuit sa fie evacuat de urgenta. In spatele masinii de medic in care eram eu se afla o masina de prim-ajutor, l-am pus acolo si i-am acordat primul-ajutor, pe targa - lichide, incalzire, analgezie -, dupa care trebuia sa trimit masina jos, spre intersectia din sat, unde se aflau deja peste 12-15 masini si de unde trebuia preluat si dus mai departe la Cluj. Pentru ca drumul era ingust si nu se putea intoarce masina, le-am spus baietilor de pe ambulanta sa mearga cu spatele pana unde vor putea intoarce", a povestit seful SMURD Bihor.
El a mai spus ca i s-a raportat ca medicii Calin Pivniceru, Sorin Ianceu si Valentin Calu sunt in stare buna si ca "puteau fi evacuati cu niste masini de teren de la Asociatia Transilvania Off Road, mobilizati acolo de primar, in care dealtfel se si aflau ranitii".
"Am reevaluat cele trei victime si am ajuns la aceeasi concluzie, ca niciunul nu prezenta necesitate de interventie imediata, salvatoare de viata, cum spunem noi, si ca pot fi evacuati cu jeep-urile in care se aflau, pentru ca leziunile lor nu puteau fi agravate in acest fel", a relatat dr. Beres.
Potrivit acestuia, desi "din afara se poate critica de ce au fost evacuati ranitii acestia cu masini de teren particulare", decizia a fost corecta, deoarece in caz contrar, pentru a fi evacuati cu ambulantele ce trebuiau sa ajunga pe drumul cu un singur fir, ar fi insemnat "sa mai treaca o ora": "SMURD avea capacitatea sa evacueze ranitii cu masinile proprii, dar nu ar fi fost logic. Tocmai aici a fost si importanta coordonarii evacuarii, sa prevenim o situatie in care o victima sau mai multe nu puteau fi transportate din cauza blocarii drumului sau o situatie in care o victima grava nu ar fi beneficiat de interventie in cazul in care aceasta era necesara, ci sa fie transportata neadecvat. Dar aici nu a fost cazul de asa ceva".
Potrivit acestuia, la punctul de comanda s-a intalnit din nou cu masina in care era copilotul avionului, "care a ajuns cu putin inainte sa ajungem si noi cu ceilalti trei raniti, pentru ca soferul ambulantei care il transporta a trebuit sa mearga mult cu spatele, si aproape l-am ajuns din urma".
"La punctul de comanda toti ranitii au fost preluati de la cei cu jeep-urile de o ambulanta pentru victime multiple, de ambulanta noastra din Oradea de Terapie Intensiva Mobila si de masina de prim-ajutor de la Alesd dotata cu medic. Toti au fost reevaluati si a inceput evacuarea spre UPU Cluj. De aici, totul a fost practic rutina, pana la Cluj. Am mers in coloana, cu antemergator, cu sirene si girofarurile in functiune", a adaugat seful SMURD Bihor.
Acesta a afirmat ca ulterior a aflat despre speculatiile facute in presa cu privire la faptul ca personalul medical si paramedicii nu ar fi facut decat sa astepte pe marginea drumului ca localnicii sa le aduca ranitii, motiv pentru care este "suparat".
Pilotul Adrian Iovan si studenta Aurelia Ion si-au pierdut viata dupa ce un avion de mici dimensiuni de tip BN2 la bordul caruia se afla un echipaj medical a aterizat fortat, luni dupa-amiaza, intr-o zona muntoasa accidentata, la peste 1.400 de metri altitudine, la granita judetelor Cluj si Alba.
In urma accidentului, au fost raniti copilotul Razvan Petrescu si patru medici - Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Elias, Catalin Pivniceru de la Spitalul "Sf. Maria" si Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beius, judetul Bihor.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri