Criza economica, alaturi de teama de a nu-si recupera investitia, au facut ca tot mai multe companii sa taie bugetele alocate pregatirii profesionale a angajatilor. Insa competitivitatea si diversitatea problemelor in perioade dificile ii determina pe tot mai multi manageri sa plateasca din buzunarul propriu zeci de mii de euro pentru programe de specializare.

Aceasta tendnta se intalneste mai ales in cazul programelor de MBA (master of business administration) sau Executive MBA, ale caror preturi depasesc cateva zeci de mii de euro si pe care si le permit in general managerii de top din companii.

"Mereu se pune intrebarea cum vrei sa iti cheltuiesti banii si in ce vrei sa investesti. Multi oameni nu ezita nici macar o data cand vine vorba sa isi cumpere o masina de 65.000 de euro, pe care sa o conduca vreme de cinci ani si care apoi sa se deterioreze. Recunoastem ca investitia intr-un MBA este semnificativa, insa este o investitie pentru o viata. Ceea ce am remarcat in ultimii ani este ca din ce in ce mai putine companii sunt dispuse sa investeasca in MBA-uri si tot mai multi oameni isi platesc din fonduri proprii programul", a declarat Bodo Schlegelmilch, decan al WU Executive Academy, universitatea care desfasoara incepand din 2006 programul de Executive MBA in valoare de 35.000 de euro.

El a aratat ca in prezent o treime dintre participantii la programele de master sunt sustinuti financiar de companii, in timp ce cea mai mare parte isi sustin singuri aceste costuri.

"Aceasta tendinta am remarcat-o atat in Romania, cat si in alte piete, precum si in Austria si Germania. Motivul este acela ca firmele vad valoarea unui MBA si au impresia ca daca investesc intr-un astfel de program pentru angajati, oamenii vor ramane in companie inca 2-3 ani dupa care vor pleca la un alt job. Nu poti obliga un om sa ramana in companie, insa corporatiile gandesc ca daca investesc acesti bani intr-un program de MBA ii ajuta sa isi poata gasi un alt loc de munca si atunci se gandesc de ce ar mai face-o. O alta problema sunt situatiile financiare ale firmelor care au trecut prin perioada crizei si au bugete scazute pentru training", a mai spus Schlegelmilch.

De exemplu, dintre cei 27 de manageri si antreprenori romani si straini care au absolvit recent cursurile promotiei 2012-2014 un cadrul WU, sapte au primit finantare 100% din partea firmei, 11 si-au platit cursurile din fonduri proprii, in vreme ce restul de noua cursanti au apelat la credite sau suport partial din partea angajatorilor.

Liviu Serban ocupa functia de managing director al companiei VB Leasing, parte a grupului financiar VB Leasing International Holding si are o experienta de sase ani in domeniul leasingului. El declara ca a ales sa urmeze un program de Executive MBA din dorinta de a avea o imagine clara de ansamblu asupra mediului de afaceri, care sa se reflecte ulterior in avansul companiei pe care o conduce. El a beneficiat de o bursa de studiu, iar restul taxei l-a achitat din fonduri proprii.

"Motivatia elementara este un overview mai bun. In domeniul leasingului te lovesti de foarte multe domenii, iar imaginea de ansamblu este necesara. De exemplu, noi finantam autoturisme, camioane si echipamente, iar intre clienti sunt si businessuri noi. Noi analizam si trendul acestora, iar pentru aceasta ai nevoie sa vezi ce se intampla in trendul mondial. Vazand la nivel macroeconomic ce se intampla acolo, poti sa iti dai seama daca o afacere de la noi are capacitatea sa se sustina", a explicat Serban.

El a adaugat ca unul dintre cele mai importante lucruri invatate la EMBA este importanta livrarii la timp a unui proiect.

"Optimizarea aduce cu sine productivitatea, care creste profitul companiei. Oamenii intarzie in Romania, nu sunt punctuali. Inclusiv eu am agenda atacata de multi factori care iti iau din timp si atunci trebuie sa fii foarte strict", a adaugat seful VB Leasing.

Si Ema Diea, ‎CEO pentru Romania si Bulgaria in cadrul companiei Amethyst Radiotherapy, care detine o clinica specializata in tratarea cancerului in Otopeni, a ales sa isi plateasca singura participarea la programul de EMBA, mizand pe faptul ca va obtine "o schimbare in modul in care abordeaza businessul".

Ea este la sefia companiei de opt luni, anterior conducand spitalul Regina Maria din Baneasa.

"Am inceput EMBA-ul dupa ce am amanat mai multi ani, iar in 2012 am luat decizia ca trebuie sa obtin lucruri concrete pe care sa le utilizez in business. Mi-am dorit un impuls si o schimbare in modul in care abordez businessul. (...) Finantarea nu a venit de la niciuna dintre companii, ci a fost asigurata printr-o bursa partiala si fonduri proprii", a explicat aceasta.

Nu este sigura daca inscrierea la EMBA a contribuit la obtinerea pozitie de CEO, insa stie ca o va ajuta pe viitor.

"Sunt 100% convinsa ca tot ce fac eu in EMBA ma ajuta in activitate, chiar daca cu pasi mai mici. Un astfel de program nu doar iti spune ca Steve Jobs a fost un om de succes, ci iti arata ce a fost in spatele succesului, ce facea el zi de zi, care au fost deciziile cheie. Daca vii pregatit la cursuri, scoala in sine isi ofera foarte multe", a adaugat sefa Amethyst.

Rares Marculet este incepand din anul 2007 seful departamentul de raportare financiara din cadrul companiei Romtelecom, iar programul de EMBA l-a platit printr-o bursa partiala oferita de companie, o bursa din partea WU Executive Academy si din surse proprii.

Desi conduce "moara de cifre a companiei", asa cum este denumit intern departamentul sau, el recunoaste ca sunt domenii in care nu avea expertiza si simtea nevoia de o completare a cunostintelor.

"Am ales sa urmez un EMBA pentru a-mi completa cunostintele in domenii precum marketing, HR, si altele. Consider ca faci un MBA nu ca a doua zi sa mergi sa ceri o marire de salariu, ci aceasta vine dupa ce demonstrezi ca ai rezolvat sarcini mai dificile sau ti-ai depasit targetul. MBA-ul il faci pentru dezvoltarea ta profesionala", a explicat Marculet.

Mai mult, el spune ca programul in care a investit l-a invatat sa se organizeze mai bine, sa fie mai atent la punctele de vedere ale celorlalti si sa priveasca aceleasi lucruri din mai multe unghiuri.

WU Executive Academy detine un portofoliul educational care include programe de MBA, EMBA, Professional MBA, Master of Laws, certificari universitare, programe corporate, precum si diverse seminarii.

Printre furnizorii de programe de Executive MBA de pe piata locala se numara Maastricht School of Management Ratiu, Tiffin University, Asebuss si University of Sheffield.

Sursa foto: Absolventi, Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri