Zeci de milioane de euro au fost investite, de-a lungul mai multor ani, pe lucrarile de reparatii ce s-au extins in centrul Bucurestiului – Piata Romana, Universitate, Unirea, locuri unde au fost (re)schimbate bordurile, acoperite gropi din asfalt sau reamenajate trotuarele cu dale.

Numarul strazilor aflate in administrarea institutiei de stat este de 867. In 2014, s-au finalizat reparatiile din zona Pietei Charles de Gaulle, reparatii realizate pe un buget de 11 milioane de lei (circa 2,47 mil. euro).

„Pentru 2015, bugetul este in curs de constituire si urmeaza sa fie aprobat de Consiliul General al Municipiului Bucuresti”, au mai spus, pentru wall-street.ro, reprezentantii Primariei Bucuresti.

Bugetul pentru anul 2014 a fost mai mic decat cel din 2013, cand pentru reparatii stradale a fost prevazuta suma de 225 de milioane de lei, echivalentul a circa 50 de milioane de euro. In mod normal, probabil nu ar mai fi fost nevoie de o suma atat de mare, insa se pare ca, asa cum ne-am obisnuit de-a lungul anilor, venirea primaverilor si topirea zapezilor descopera noi „provocari” pentru pietoni, biciclisti si soferi, sub forma de „noi” gropi. Astfel, reprezentantii service-urilor auto sustin ca in ultimele saptamani au cu 20% mai multe solicitari pentru reparatii fata de anul precedent.

Desi Primaria Bucuresti nu a oferit informatii privind bugetul din 2015, exista mai multe licitatii in curs de derulare, unele dintre ele cu sume foarte mari. Un exemplu este Administratia Domeniului Public Sector 1 care vrea sa contracteze lucrari de reparatii a strazilor printr-un acord cu o durata de 44 de luni si o valoare estimata la aproape 90 de milioane de euro, cu TVA.

Citeste si:

Pe primul an, 2015, valoarea contractului va fi de circa 80 de milioane de lei, echivalentul a 18 milioane de euro. Si aceasta este doar pentru sectorul 1, deci cel mai probabil bugetul alocat reparatiilor strazilor din Capitala va creste in 2015, comparat cu suma de 40,5 milioane de euro din 2014.

Tot in 2014, Primaria Sectorului 3 a incheiat in luna august un contract cadru pe patru ani pentru repararea strazilor, valoarea estimata a acestui contract fiind de circa 6,2 milioane de euro. Un alt contract de modernizare a strazilor a fost incheiat insa in septembrie anul trecut pentru o perioada de 4 ani, cu o garantie de 3 ani, pentru aceleasi strazi din Sectorul 3. Astfel, repararea strazilor din Sectorul 3 ar fi trebuit sa se realizeze prin garantie, si nu prin incheierea unui nou contract cu alte firme si cu alti bani din bugetul local.

Un alt exemplu de bani aruncati absolut degeaba o reprezinta pista de biciclete de pe Buzesti, inaugurata in data de 13 ianuarie 2014 si care, astazi, la putin peste un an, este stramba, practic neputand fi folosita fara pericol major de accidente. Vom reveni cu informatii exacte privind investitia (fara indoiala, majora, daca e sa ne luam dupa proiectele anterioare, esuate) si perioada garantiei in „pista” veche de un an.

Investitii din ultimii patru ani

In perioada 2010-2014, per total, Primaria Capitalei, prin Administratia Strazilor Bucuresti a platit exclusiv pentru intretinerea bulevardelor principale din Bucuresti circa 120 de milioane de euro. Acesti bani au fost folositi, in principal, pentru astuparea (eternelor) gropi din asfalt, inlocuirea bordurilor (de foarte proasta calitate, avand in vedere ca trebuie inlocuite o data la 2-3 ani) si pentru reparatii de intretinere anuala a strazilor.

Companii precum Euroconstruct, Strabag, Procons, Tehnologica Radion, Strago Grup si Delta ACM au fost beneficiari ai acestor proiecte.

Desi se cheltuiesc foarte multi bani, anual, pe reparatii, nu putem spune nici pe departe ca strazile Capitalei arata impecabil; asfaltul folosit este de proasta calitate si perioada de inghet-dezghet „naste” noi gauri. Atat in asfalt, cat si in buzunarele cetateanului de rand, contribuabil sau, si mai rau, sofer, motociclist sau biciclist.

Sursa foto: shinobi / Shutterstock.com" rel="nofollow" target="_blank">Shutterstock: Gropi asfalt